Ik weet nog dat ik tegelijkertijd met een vriendin een scriptie schreef en ik door de statistiek moest ploeteren terwijl zij (rechten) gewoon een soort grote literatuur review schreven. Was echt jaloers
Het verschilt soms ook per universiteit. Toen ik aan mijn master begon, jaren geleden, merkte ik dat de verschillen m.b.t vakkennis en onderzoekstechnieken ontzettend verschilde per student in combinatie waar men de wo-bachelor had gevolgd. Dan kreeg je de eerste periode een vak over verschillende onderzoeksmethodes waarmee ze hoopten het gat te kunnen dichten, terwijl het voor sommige studenten vooral herhaling was.
Hahaha, ik vind juist eigenlijk echt ALLES leuk aan Vera, maar deze handle zo cringe
Bij de opleiding geneeskunde die ik gedaan heb is het vrij minimaal, een toets en wat losse lesjes tussendoor. Mijn mede studenten hadden echt geen idee en zorgden gewoon dat ze in de groepsopdrachten bij iemand zaten die het wel begreep
Bij de meeste Geesteswetenschappen niet geloof ik.
Geschiedenis!
Mijn eerste gedachte is dat ik amper statistiekonderwijs heb gehad, maar volgens mij hadden wij wel elk blok een evidence-based medicine-les en -opdracht, aardig wat onderzoeksartikelen kritisch moeten ontleden. Had er wel een hekel aan.
Geesteswetenschappen; taal en cultuurstudies, regiostudies, theologie / religiewetenschappen, rechten, (uitvoerende) kunststudies, filosofie/ wijsbegeerte, communicatiewetenschappen, mediastudies, STS, etc. Er zijn volledige faculteiten waar statistiek niet tot het vaste curriculum behoort.
Edit: onderzoek zonder statistiek is ook niet altijd een literatuurstudie of ‘niet wetenschappelijk’, je kunt je ook baseren op kwalitatieve onderzoeksmethoden natuurlijk (of mixed)
Ik zou een grote literatuur review nou ook niet per se makkelijk noemen. Het ligt er ook net aan waar je goed in bent. Ik haal liever mijn data door een statistiekprogramma dan dat ik een literatuur review moet schrijven tbh.
In de master Communicatiewetenschap krijg ik veeel statistiek. Bachelor heb ik niet gedaan in deze richting, maar volgnes mij krijg je daar ook een basis.
Nou gaat iedereen met die studie natuurlijk vertellen dat zij wél statistiek hebben gehad
Ja, weer een discussie wat nou echt een moeilijke studie is ja of nee en wat nou echt wetenschappelijk mag zijn . Hoofdstuk in het boek waar ook een deel gaat over de citotoets en het niveau Engels van docenten.
Dit is deels persoonlijke frustratie omdat ik vaak het gevoel heb dat er wordt neergekeken op kwalitatief onderzoek en dat het wordt gezien als iets voor mensen die geen statistiek kunnen: ruimte en geld is ook veel moeilijker te krijgen.
Ik heb geen idee wat het is. Groetjes knutsel club studie
Ik kreeg bij mijn letterenstudie echt heel veel statistiek
Maar naast echt vakken statistiek moet je ook veel artikelen lezen en zelf onderzoek doen/een scriptie schrijven? Dus dan moet je toch enig begrip hebben van hoe het werkt.
@Trivia ik weet niet of dat laatste naar mij gericht is maar ik kijk niet neer op mensen die geen statistiek kunnen hoor, waarom zou ik.
Nee hoor, niks persoonlijks naar jou maar persoonlijke frustratie van mij
Jawel, minimaal maar je krijgt het wel. Ook werken met SPSS. (Als ik mezelf even als voorbeeld neem.)
Ik heb taalwetenschap gestudeerd en toch statistiek 1 en statistiek 2 gehad. Waar een aantal vriendinnen van mij met een taalstudie 0,0 statistiek hebben gehad.
Klopt. Maar naar kwali gaat mijn voorkeur
Is maar wat je prettig vindt hoor. Uiteindelijk was kwantitatief wel beter te behappen, want met de juiste methode, een bestaande dataset en even goed zitten voor de syntax kom je een heel eind, maar in mijn beleving vond ik dat zo overweldigend altijd
Uiteindelijk is kwalitatief vaak ook wel deels kwantitatief dus je vermijdt het niet maar zit ook gewoon tussen de oren, haha.