Ik vind het sowieso vreemd dat er geen breed maatschappelijk debat is over het in huis halen van dieren die daar overduidelijk niet voor gemaakt zijn. Maar een hond die bijt, met of zonder reden, is een gevaar. In het algemeen voor mensen en dieren om de hond heen. In het bijzonder voor jonge kinderen wiens acties onvoorspelbaar zijn. Juist jonge kinderen kunnen een hond een reden geven om te bijten. Daarom zou je een hond die in staat is tot bijten niet in hun buurt moeten laten. Ik kan me niet voorstellen dat daar over te discussiëren valt of dat je dat risico wilt nemen.
Ik wil t filmpje niet kijken want lijkt me te naar dus geen idee over hun situatie, klinkt alsof zij beter sowieso geen dieren kunnen houden.
Er zit gewoon echt wel verschil in een hond die van zich afbijt en een hond die je kind vol bijt en ermee schudt oid. Klinkt over hun situatie alsof die hond t al niet fijn had en toen m weer wat werd aangedaan (eten afpakken vinden de meeste honden nou eenmaal niet heel leuk) heeft hij eens van zich afgehapt. Beter uit elkaar houden daarom als je stress signalen ziet. Kunt van kinderen nou eenmaal niet verwachten dat die zich altijd top gedragen, en van een hond ook niet.
Maakt het verschil tussen een reden of geen reden om te bijten uit als een hond een kind bijt dat daar ernstig of dodelijk gewond van kan raken? Een hond is daarmee misschien niet vals maar kan ook niet in hetzelfde huis wonen als een kind dat misschien aan zijn staart trekt ofzo. Dat kun je wel afleren op termijn maar je kunt dat een eenjarige niet afleren. Ik zeg niet dat die gekke bloggers hun hond hadden moeten laten afmaken maar ik ben het absoluut met ze eens dat een hond die ook maar een keer heeft gebeten niet meer bij ze kan wonen.
Een hond die van zich afbijt brengt net zo goed schade toe aan het kind, maakt voor mij echt geen verschil
Snap niet waarom de (mentale) gesteldheid van een hond net zo belangrijk zou moeten zijn als de gezondheid van een kind
Maar precies dit lijkt me gewoon zooo relevant - niet elke hond (/elk type hond) is geschikt voor elke omgeving, daar moet veeel meer aandacht naartoe gaan en dat zou zeker weten al veel incidenten schelen.
Maar ja, mensen houden van âpittige hondenâ âmet een sterk karakterâ
En verder is het gewoon heel belangrijk om nooit je kleine kind alleen te laten met je hond, ook niet als dat een labrador is.
Maar even los daarvan vind ik het echt fucking triest voor die dieren die eigenlijk geen schijn van kans hadden. Grootgebracht in een omgeving die niet bood wat ze nodig hadden, niet met zorg voor het dier en zijn karakter opgevoed en getraind, en opgejut en uitgedaagd en stress bezorgd met risico van uitvallen. En dan afmaken omdat ie vals is. Tja, was te verwachten
@grace @Ovenschaal @Shaaar maar ik zeg dus ook niet laat een hond die mogelijk bijt lekker in een speeltuin met kleine kinderen? Voor mij is het geen zwart wit situatie waarom ik de hond in zou laten slapen. Hebben jullie dan ook zoân sterke mening over Noa, de hond bij Martine? Die had ook ingeslapen moeten worden terwijl zij een manier hebben gevonden wat werkt voor hun? (Niet dat ik helemaal achter hun manier(en) sta, maar dat ze hun hond niet zomaar hebben opgegeven vind ik wel goed)
Direct inslapen gaat me ook wel te ver hoor, er moet echt wel een betere oplossing zijn. Maar als een hond eenmaal gebeten heeft (uit angst of van zich af bijten of welke reden dan ook), zou ik direct een andere oplossing zoeken en niet denken âja maar hij deed het om x redenâ. Reden maakt niet uit, kind bijten = kind bijten en effect is hetzelfde.
Lijkt me ook mega moeilijk allemaal, vind honden (en katten) echt heel lief en ze zijn echt mijn maatjes (mijn katten). Zou ook niet 1 2 3 weten hoe en wat ik dat dan zou doen. Maar ik zou geen oplossing zoeken waarbij het comfort van de hond dan nog belangrijker wordt gevonden (of even belangrijk) als het comfort van het kind.
Door dat artikel wat @grace linkte had ik laatst mijn mening nog wat scherper bijgesteld trouwens, ben nu echt vrij onverbiddelijk daarin.
Direct inslapen zou ik trouwens nooit als snelle of goede oplossing zien
Mijn moeder heeft trouwens een hond die bijt (angstagressie) en ze hoeft die hond uiteraard niet te laten inslapen ofzo als ik daar kom met mijn kind. Maar hond in dezelfde ruimte of enkel een hekje er tussen = ik kom niet binnen (is zij het gelukkig ook mee eens want ze zou het zichzelf nooit vergeven)
Weet je wat ik ook krom vind? ĂĂ©n zoân hond heeft een keer gebeten, dat is fucking gevaarlijk, dat risico wil je niet nog eens nemen, okĂ©. Ze laten die hond dan inslapen. Niemand die verder naar het aandeel van de hondenbazen kijkt in hoe het dier (niet) is opgevoed. Ze kunnen even later gewoon weer een andere hond in huis nemen, van wie ze denken nou, gebeurt vast geen tweede keer dit is een andere hond. Misschien verpesten zij wel ook die hond, haalt die ook een keer uit, kan die ook weer een spuitje krijgen. En kunnen zij weer een nieuwe hond nemen. En daar is geen toezicht op, op wat voor omgeving en leven ze bieden, hoe het zover kan komen. Je kan alleen maar hopen dat opvangen/fokkers daarop letten maar dat is met broodfok en marktplaats en dergelijke maar de vraag, en garantie biedt het sowieso niet.
Ik kan dit niet lezen, was hier niet een trucje voor dat het wel kon, ben heel benieuwd
Nou het is zoals iemand anders ook zegt meer de context.
Zij hebben die hond zo opgevoed, zij dagen die hond uit, zij letten niet op, zij lieten het kind de hond pesten zonder in te grijpen, zij hebben jaren lang geen hand uitgestoken en alleen maar lopen lachen als de hond gromde of aangaf het niet fijn te vinden. Zij hebben alle signalen jarenlang compleet genegeerd en continu tot het uiterste gedreven. Zij hebben deze situatie gecreëerd en dan ineens is de hond de dupe. Zij zijn gewoon niet bekwaam om dieren te hebben.
Ze hebben nog een hond en daar doen ze precies hetzelfde mee totdat dezelfde situatie zich voordoet.
[Edit] En on top of it all - een fotoshoot met het dier doen voordat hij een spuitje krijgt? En dan mag het kind er wel ineens bij en is het beestje dus wél te vertrouwen? Dat vind ik helemaal vreemd. [/edit]
Sommige mensen verdienen het niet om een hond te nemen, zij zijn precies zoân stel. Arm beest, opgegroeid in een verkeerde omgeving.
Ja een kind moet natuurlijk leren om goed met dieren om te gaan maar tegelijkertijd kun je niet helemaal voorkomen dat een klein kind een keer lomp doet met een dier. Een lieve hond gaat dan echt niet bijten. Mijn ouders hebben jonge kleinkinderen en hun hond doet nooit wat bij hen, als ze hen beu is loopt ze gewoon weg.
Ik denk ook dat in dit geval ook de ouders niet het goede voorbeeld zijn voor dit kind, om met dieren om te gaan. Die wordt later net zo
Ja maar het verschil ligt dan aan de opvoeding. âEen lieve hondâ heeft dat dan zo geleerd dat hij het moet negeren en niet reageren. Zij lachen om de reacties en stimuleren het gedrag. Daar zit nogal een verschil is.
Ik ben echt niet geschikt voor deze vraag. Eerlijk: ik voel niet zoveel voor huisdieren. Of in ieder geval niet die enorme liefde waarin het welzijn van mijn huisdier belangrijker is dan een mens. Daarom heb ik ze zelf ook niet. Wil niet zeggen dat ik dieren niet de moeite waard vind, ik herken de sterke gevoelens gewoon echt niet.
Ik vind het dus ook niet zo onwijs zielig om een dier dat bijt in te laten inslapen als dat gegarandeerde veiligheid betekent. We kunnen nou eenmaal niet met dieren praten. Ze zijn onvoorspelbaar. We weten dus niet of het nogmaals gebeurd en of de schade dan erger is. Elke andere oplossing vind ik ook meer dan prima, maar die oplossing moet wat mij betreft wel waterdicht zijn. En ik heb er nul vertrouwen in dat dat te regelen valt, want ik vertrouw de gemiddelde âah hij bijt nietâ eigenaar van geen kant. De hond is in dit geval echt het slachtoffer, dat erken in, maar ik vind de veiligheid gewoon veel belangrijker.
Vreselijk verhaal weer dit. Doet me vooral denken aan deze uitspraak: âThereâs no such thing as a bad dog, just bad ownersâ
Ja ik vind het ook jammer dat het zo erg op elkaar aansluit. Doe bij Boos lekker influencers en vage webshops tot de orde roepen.
Ja eens dat zij niet bekwaam zijn en dat ze het probleem zelf gemaakt hebben. Maar dan nog betekent dat niet dat een peuter maar moet dealen met de consequenties. Idealiter was de hond ergens anders gaan wonen en niet afgemaakt. Maar het lijkt me duidelijk dat je in dit geval niet kan zeggen âeigen schuld dat je een onvoorspelbare hond hebt opgevoed, deal er maar mee als hij je kind bijtâ. Je kunt je wel heel erg focussen op de oorzaak maar de consequentie blijft hetzelfde en daar moet je op handelen.
@Shaaar ik ben dus wel heel erg dol op mijn huisdieren (katten) en heb handenvol geld uitgegeven aan dierenarts rekeningen en veel moeite gedaan voor hun welzijn. Maar als ze mijn baby Ă©Ă©n keer zouden aanvallen zouden ze hier niet meer wonen. Dat zijn nou eenmaal je prioriteiten als ouder.
Mensen zouden over het algemeen ook twee keer moeten nadenken alvorens ze een dier in huis halen. Ik vind het zo erg dat het dier het eerste is dat weg moet als men erop uitgekeken is of als het even niet goed uit komt. Het is geen speeltje dat je weer naar de kringloop kan sturen. Ik ben echt voor een veel strenger adoptie beleid (alleen nog dieren adopteren uit een asiel, verplichte puppy cursus, dierenvoeding uit supermarkt halen & enkel nog kwaliteitvoer op de markt, eerst een screening thuis, verplicht chippen, Marktplaats dieren verbieden, meldplicht dierenarts, etc). Maar dat is een andere discussie.
Heb je gelijk in. Wil ook echt niet zeggen dat ik het voor het kindje niet erg vind. Juist wel, maar ik vind het ook erg voor de hond die de dupe is geworden van zijn slechte baasjes.
Ik heb liever dat zij moeten dealen met de consequenties van hun acties. Ze verdienen nota bene geld met de video die ze nu hebben geplaatst of met al die videoâs waarin ze hun honden aan het pesten/uitdagen zijn - puur voor de views. De fotoshoot was ook een soort van stunt om compassie te krijgen van hun volgers. Die man heeft zelfs even tijdelijk zijn bio veranderd naar âdog killer (allegedly)â. Sorry maar dan ben je echt niet goed dat je daar een grap over maakt.