Het algemene boekentopic (Deel 2)

Crossroads, denk ik! En jij?

2 likes

Ik ben bezig in As Good As Dead van Holly Jackson, dus dat wordt de eerste die ik in 2022 uitlees! Weet nog niet welk boek ik als eerste ga beginnen, ik plan dat niet en kies op het moment zelf waar ik zin in heb haha.

Mijn challenge staat volgend jaar op 75, waarvan ik 15 informatieve/non-fictie boeken wil lezen. En ik hoop ook wat meer dikkere (>300 blz) boeken te lezen.

5 likes

Ik ben vandaag begonnen in The Invisible Life of Addie LaRue, dus dat wordt m’n eerste van 2022! Vind 'm echt mooi tot nu toe dus een fijne nummer 1.

5 likes


Begin vandaag in deze en vond hem door de titel ook wel toepasselijk voor januari haha. The ten thousand doors of January. Volgensmij getipt door iemand hier maar weet ik niet meer zeker.

Ik zet m’n Reading challenge weer op 70 denk ik! Ben laatste tijd niet zo in een Reading flow dus hoop dat ik er weer inkom

9 likes

Net de laatste van het jaar uitgelezen en wat lijstjes gemaakt. In spoilers want het leek bijna alsof ik hier zelf een boek probeerde te schrijven :sweat_smile:

Favoriete Nederlandstalige fictie
  • Kaas: dit boek is bijna een eeuw oud en toch voelt het verbazingwekkend hedendaags. Ik heb dit jaar het hele oeuvre van Willem Elsschot gelezen en dit is mijn favoriet. Aanrader voor wie een gemakkelijke Nederlandstalige klassieker zoekt.
Favoriete anderstalige fictie
  • De Geniale Vriendin (serie): over een bijzondere vriendschap van kindertijd tot volwassenheid. Heel mooi geschreven, met een zweem luchtige zwaarmoedigheid maar nooit verstikkend. Boek 2 was mijn favoriet, maar de hele reeks is sowieso de moeite.
  • De Dag Dat De Walvis Kwam: over een griepachtige pandemie en hoe een klein dorp ermee omgaat. Geschreven voor corona, maar sommige passages zijn in de afgelopen 2 jaar werkelijkheid geworden. Ondanks het wat zwaardere thema toch een boek vol hoop.
  • Duizend Schitterende Zonnen: 2 vrouwen in het Afghanistan van de vorige eeuw, en hoe hun levens vervlochten raken. Een parel die je hart in stukken achterlaat. (Echt. Dit is het boek waar ik dit jaar het meest om gehuild heb.)
  • De Muze: pageturner over een mysterieus schilderij en de geschiedenis ervan. De kunstomschrijvingen zijn fantastisch en heden en verleden worden ingenieus met elkaar verweven. Grote aanrader!
  • The Song of Achilles: mythologie zoals je die misschien al kent, maar met een twist. Ik las deze met een grote glimlach gedurende de eerste helft, en een knoop in mijn maag tijdens de tweede. Deze schrijfster (Madeline Miller) is voor mij één van de ontdekkingen van het jaar, want ook Circe vond ik een geweldig boek.
  • Tout le Bleu du Ciel: voor zover ik weet is deze nog niet uit het Frans vertaald, maar als dat ooit gebeurt: lezen! Hartverscheurend mooi verhaal over een man met jongdementie die op zijn laatste reis vertrekt (letterlijk en figuurlijk).
Favoriete non-fictie
  • The Consolations of Physics: dun boekje over de schoonheid en de troost die we in de wetenschap en de ruimte kunnen vinden. Wetenschap op de grens van poëzie, heel mooi.
  • Atomic Habits: over (kleine) gewoonten en hoe ze te vormen. Goeie houvast voor al die nieuwjaarsvoornemens :wink:
Vooruitblik naar 2022

Ik ga mijn leesdoel waarschijnlijk op 25 zetten. Dit jaar las ik 64 boeken (leesdoel was 52, verhoogd van 21), maar ik wil geen druk op mezelf leggen en hoop stiekem ook dat covid eindelijk eens écht onder controle zal geraken zodat ik weinig tijd zal hebben om te lezen.
Bij het bekijken van mijn leeslijst dit jaar viel het me op dat ik weinig Nederlandstalige schrijvers las (ik las wel alle boeken van Elsschot, dus in aantal boeken valt het mee), daar wil ik komend jaar extra op letten. Tegelijk las ik wel veel boeken van vrouwelijke auteurs én waren dat vrijwel allemaal goede boeken, dus die trend zet zich hopelijk voort.

8 likes

Ik denk what she saw last night of zwemmen in het donker. Ga vanavond beslissen want ik wil wel meedoen met de reading challenge!

2 likes

Ik ben begonnen aan A girl made of air. Leest makkelijk weg maar de schrijfster zegt vooral heel veel met niet veel inhoudelijke dingen haha

1 like

@Kahlo @Lumos Ik denk hetzelfde boek als Autumn, maar ik weet het nog niet zeker haha. Vanavond nog even twijfelen voor mijn boekenkast!

1 like

Oja ik had me hiervoor aangemeld! Zojuist een kwartiertje gelezen, in een jawel, zelfhulpboek: the now habit. Had een vriendin aangeraden, over uitstelgedrag.

1 like

Ik heb echt een mega slecht lees jaar gehad, ik heb met moeite zeven boeken uitgelezen :joy: ik merk echt dat ik en niet op vakantie ben gegaan dit jaar (voor mij echt het moment om veel te lezen) verbouwd heb en met een nieuwe baan ben begonnen. Mijn voornemen voor volgend jaar: meer lezen ipv op mijn telefoon zitten en onzin programma’s kijken op tv.

2 likes

Ik heb vandaag Ontaarde moeders van Renate Dorrestein uitgelezen en begin morgen in De jacht op het verloren schaap van Haruki Murakami.

:heart_eyes: :heart_eyes: :heart_eyes: en daarna (als het je bevalt) moet je dans dans dans lezen!

1 like

Die moet ik ook nog steeds lezen!

Ga ik doen, bedankt voor de tip! Had niet gezien dat dat een vervolg was.

1 like

Ik heb (niet gepland) op de valreep boek #135 uitgelezen, Local woman missing. Bloedspannond! Morgen dus lekker beginnen met een schone lei

2 likes

Ik ben pas weer begonnen met lezen dus echt maar een paar boeken gelezen dit jaar, 3 om precies te zijn.
It ends with us: :zap::zap::zap::zap::zap: Loved it
The silent patient: :zap::zap::zap::zap::sparkles: ook heeel goed
They both die at the end: :zap::zap: Vond ik niks… echt 0 emotionele binding met de karakters

3 likes

Ik heb echt nu net mijn doel bereikt. Dat was nog even een zware dobber :rofl: Voor volgend jaar geen doel meer van aantal boeken, maar vooral gewoon blijven lezen. Want dat ben ik de jaren hiervoor nog wel eens vergeten, hoe heerlijk dat ik het vind om in een boek te duiken en alles om me heen te vergeten!

Hopelijk allemaal een 2022 vol met boeken voor ons :books::open_book::woman_teacher:

4 likes

Oke, ik ben er uit. Dit wordt mijn eerste boek van 2022 haha. Wil hem al lezen sinds ie uit is, maar het kwam er eerst niet van. :sunglasses:

5 likes

Zeker doen, is een van mijn favoriete murakami’s

1 like

:blue_book: FF Laagdrempelige Reading Challenge :blue_book: Dag 2

Heb jij op dag 1 (vrijdag) een kwartier of meer gelezen?

  • Ja
  • Nee

0 stemmers

Nieuw jaar, nieuwe boeken! (of toch die to read stapel eens wegwerken :thinking:)

1 like