Als ik eerlijk ben, ben ik nog niets eens begonnen. Ik had de afgelopen week een beetje te veel aan m’n hoofd. Nu zou je kunnen denken dat lezen dan ontspannend zou werken, maar omdat dat bij mij nog geen gewoonte is voelt het meer als een opgave.
Kan ik me voorstellen! Hoop dat je het snel wat rustiger hebt.
Hoe vinden jullie goede “nieuwe” boeken om te lezen? Ik merk vaak dat ik in de boekwinkel toch een beetje overweldigd raak (vroeger had ik dit niet overigens en was ik er uren zoet…), waardoor ik alleen naar de meer uitgestalde boeken kijk.
Bestsellers + lijstjes van boekenclubs
Ik kijk dus juist niet echt naar de bestsellers, maar meer naar Goodreads. Ik weet welke mensen ongeveer dezelfde smaak hebben als ik in de genres die ik lees (Emily May! ) dus op basis van onder andere haar reviews voeg ik weer titels aan mijn TBR toe. En bijvoorbeeld @MissMarple leest ook veel, dus als zij een auteur of titel noemt waar ze helemaal lyrisch over is via WhatsApp dan voeg ik die ook toe. De recensieboeken die ik kies/krijg zijn meestal heel nieuwe boeken, dus die titels check ik wederom via Goodreads (of May er al iets over heeft geschreven bijvoorbeeld).
Bestsellers blijven vaak ook een kwestie van goede marketing.
Bedankt voor de tip! Ik ga weer eens goodreads gebruiken dan. Want in de boekenwinkel loop ik ook vaak tegen de bestsellers aan inderdaad, terwijl ik weet dat er juist zoveel pareltjes zijn die je daar niet tussen vind
Als je sterren geeft aan boeken die je mooi vond (of juist totaal niet), komt Goodreads op basis daarvan ook met tips!
Dan ga ik eens mijn favoriete schrijvers invoeren Alleen laat ik daarmee maar wachten tot morgen, anders kom ik vandaag niet meer aan leren toe haha
Goodreads, via de leesclub waar ik lid van ben, door uitgeverijen (die me een recensieboek sturen of een nieuwsbrief ofzo), social media, whatsappgroepen, vrienden zoals @Booklover
Ik heb nu al een paar boeken gelezen die worden aangeraden bij de wereld draait door en merk dat die boeken mij goed liggen dus dan zoek ik op internet gewoon naar ‘de wereld draait door- boeken’. Verder mond op mond reclame van mensen in de omgeving.
Ik heb een vraagje over goodreads.
Ik heb een boek gemarkeerd als gelezen maar het wordt niet toegevoegd in de lijst van mijn reading challenge. Hoe krijg ik dat voor elkaar? #goodreadsnewbie
Je moet de datum waarop je hem gelezen hebt in 2019 zetten! Vaak als je een boek sterren geeft komt er zo’n pop-up, en daar aan de onderkant kun je data invoeren. Je kunt het ook nog aanpassen als je naar de pagina van dat boek gaat!
Die pop-up krijg ik niet? Heb nog even gezocht maar kan niks vinden
Sorry, ik heb me vergist! Als je naar de pagina van het boek gaat en daar de reading status verandert naar ‘read’ krijg je als het goed is wel die pop-up.
Ja klopt! Het is gelukt! Dankjewel
Net nieuwe boeken besteld na de goede verhalen over Name of the Wind hier en het kijken van Peruse Project filmpjes op Youtube, ben heel benieuwd:
Ik zit echt in een fijne leesflow! Sinds ik precies een week geleden met mezelf de afspraak maakte niet zonder concrete reden (en dat mag ook “een kwartier forummen” zijn, maar wel doordacht!) heb ik 5 boeken uitgelezen. Ik zat hiervoor echt in een enorme leessleur, vooral sinds ik mijn vriend heb leren kennen (wat inmiddels anderhalf jaar terug is…) was ik gestopt met mijn leesmomentjes pakken en is het een gewoonte om bijvoorbeeld op het OV of voor het slapen maar op mijn telefoon te zitten in plaats van helemaal in een boek opgaan. Nu is dat helemaal bijgedraaid en ik vind het zo leuk! Zelfs mijn vriend, die totaal geen lezer is, is gisteravond lekker tegen me aangekropen op de bank met een boek.
De 5 boeken die ik de afgelopen 7 dagen heb uitgelezen zijn allemaal lichte en/of korte boeken (omdat uit een sleur komen al moeilijk genoeg is zonder ook nog eens 600 uitdagende pagina’s door te moeten komen):
- Come as You Are van Emily Nagoski is het eerste boek dat ik las. Een enorm informatief, boeiend en laagdrempelig (maar totaal niet dom, ik zou het als “hartelijk” omschrijven) geschreven boek over specifiek vrouwelijke seksualiteit. Het zit vol wetenschappelijke informatie, nauwkeurig gebackupt met bronnen, maar zonder onnodige feiten. Wat mij betreft een enorme aanrader voor wie ook alleen maar nieuwsgierig is naar de band tussen context, gevoelens, het vrouwelijk lichaam en seksualiteit.
- Transparent Things van Vladimir Nabokov is het tweede boek dat ik las. Een kort boekje dat gaat over een man en zijn band met een toeristische plek in Zwitserland, waar hij voor het eerst kwam met zijn vader, een tweede keer met een vriend, waar hij zijn vrouw leerde kennen en ook zijn vrouw doodmaakte. Het is heel Nabokoviaans geschreven, soms moeilijk om te volgen, met een grote aandacht voor de details maar soms onsamenhangend. Heel curieus en ook wel grappig.
- Matilda is het derde boek dat ik las! Het is mijn favoriete kinderboek en ik denk dat iedereen het wel kent, dus ik zal er maar niets over proberen te zeggen. Ik sliep alleen en voelde me sip, maar sliep door Matilda binnen drie kwartier als een roosje (of als mijn negenjarige ik, waar ik vaak best jaloers op ben).
- Het winterboek van Tove Jansson (de autrice van de Moomins!) is het vierde boek dat ik las. Ik had hem een paar jaar geleden gekocht ondanks het augustus was en ik eigenlijk Het zomerboek wilde, omdat ik het zielig vond voor de eigenaar van een leuke boekhandel in mijn dorp dat hij die niet had (en Het winterboek wel), en ben het toen vergeten te lezen. Een verhalenbundel over Tove Janssons eigen leven, met suggestieve Finse scenario’s en rustgevende herinneringen en verhalen. Heel fijn en ontspannend!
- Het vijfde boek dat ik las was The Color Purple, die ik vanochtend heb uitgelezen. Ik had hem als twaalfjarige geprobeerd te lezen omdat het één van mijn moeders favorieten is maar vond het veel te moeilijk, keek vervolgens de film die ik prachtig vond, en sta alsnog versteld van hoe ongelofelijk ontroerend ik dit boek nu heb gevonden. Ik was constant dingen aan het onderlijnen, foto’s aan het maken, aan het huilen en aan het lachen om de brieven die de Celie, het hoofdpersonage, naar God schreef. Ik ben erdoor betoverd!
Nu heb ik Coraline op mijn ereader gezet (want mijn bibliotheek had hem in z’n catalogus, zo goed!) en heb ik een hoop boeken op mijn to-read gezet, die ik maar fysiek zal moeten lenen!
Ik raak mijn OV-leesmomentjes waarschijnlijk kwijt omdat ik waarschijnlijk een auto ga leasen. Of nou ja, die emoji is ook niet helemaal correct omdat ik juist een auto neem vanwege tijdswinst (= dan kan ik meer schrijven), maar toch een beetje jammer van de leestijd. Misschien dat ik eens luisterboeken ga proberen. Dat bevalt me thuis en in het OV niet zo goed, maar wie weet in de auto wel.
Ik ben nu al vrij lang bezig in Grensgebieden van Arne Dahl. Een literaire thriller, maar ik vind 'm vrij lastig inkomen, waardoor ik het boek niet automatisch oppak of zo.
Topic naar mijn hart dit
Ik begin ook eindelijk weer in een leesflow te komen. Ben nu bezig in Eva Luna van Isabel Allende. Moet er nog een beetje inkomen maar het leest wel prettig vind ik.
Ik wil ook graag poëzie gaan lezen. Heeft iemand daar nog tips voor?