“Hé, jij studeert toch ...?”

Jullie hebben het over verschillende dingen. Tweetalig opvoeden = een kind vanaf het begin meerdere talen laten leren omdat de ouders die tegen het kind spreken. Dus gewoon zoals je een klein kind leert praten en schrijven. Een kind een tweede taal leren is niks mis mee en doen ze op steeds meer basisscholen ook gewoon. Het verschil zit tussen een kind dat leert wat woorden zijn en de wereld om zich heen leert te benoemen/leert te communiceren, en een kind dat kan praten/lezen/schrijven en tegen wie je zegt ‘kijk in het Engels/Frans/Duits betekent dit X’ of ‘in deze taal tellen we zo tot 10’.

Dat eerste moet je echt alleen in je eigen moedertaal doen, dat is wel heel sterk aangetoond in onderzoek inmiddels. Dat tweede mag je best doen met de taal die je een keer op school hebt geleerd. Dat is echter geen tweetaligheid, maar gewoon ‘een andere taal kunnen spreken’.

10 likes

Correct! En idd we hebben het over verschillende dingen, zoals ik eerder aangaf. Ik vind het altijd een interessant punt om over te discussiëren.

2 likes

Ik vind het ook altijd wel interessant, maar heb een kleine allergie voor de overijverige ouder (misschien daarom iets bitse reacties omdat ik dacht dat je het over een jong kind had). Ik was laatst bijvoorbeeld bij een gezin waar de ouders elke avond met een 4-en 5 jarige engels drillen (twee kids die mega beweeglijk en verveeld engels leren en een bozige ouder omdat ze hun best niet doen). Dat vind ik zo jammer omdat ik denk: dat komt later wel. Dat soort ouders zie je tegenwoordig steeds vaker.

2 likes

Dat zijn het soort ouders die hun kind net zo lang op bijles doen tot het wel naar VWO mag…

9 likes

Haha nee halleluja daar zou ik ook niet achterstaan. Elke avond ook nog… wat sneu.

2 likes

En dan op verjaardagen tegen andere ouders: ‘Kan jouw kind nog geen Engels?! Oh jeetje. Ja onze kleine Madelief loopt wel wat voor hoor, maar ja wij vinden taalontwikkelig dan ook érg belangrijk.’

9 likes

Ik heb dit soort kinderen bijles gegeven. Het is echt heel erg zielig.

5 likes

Dat! Iemand in mijn omgeving heeft een relevante studie gevolgd . Toen haar kind naar een kdv zei ze eens dat ze liever had dat de medewerkers in het Turks met haar kind zouden praten omdat dat veel beter was voor haar taalontwikkeling dan wanneer ze in gebrekkig Nederlands praten

1 like

Iedereen denkt dat ik de politiek in ga of minister word.
Nee.
Gelukkig zijn niet alle politici politicologen.

1 like

“Ambulance 12345 staat hier nu in de straat bij Marja en Henk. Wat is daar aan de hand??” Alsof ik dat weet én alsof ik dat ga zeggen…

4 likes

@Shaaar @grace @Twonights ik ben op mijn zevende op school begonnen met Engels leren, maar kreeg er geen les in. Mocht zelf aan de slag met boekjes en een computerprogramma (op diskette lol). Ik ben nu natuurlijk omdat ik lesgeef veel met Engels bezig in mijn dagelijks leven, dat zal zeker niet ‘helpen’, maar ik betrap mezelf er vaak op dat ik Nederlandse zinnen maak met Engelse grammatica, of een Engels woord heel krom veraal omdat ik er gewoon niet uit kom. Ik ben echt geen voorstander van rommelen met taal. Of goed leren op school, of nog even wachten. En die critical period waar het vaak over gaat wordt ook alweer onderuit gehaald, paar jaar geleden toen ik nog studeerde al, dus als je kind na z’n twaalfde ‘pas’ begint met het leren is dat echt zo erg niet.

2 likes

Is dat iets met voeten of beugels?

3 likes

omg ja ik had ook een meisje met zo’n moeder in de klas, en na een toets ging die moeder dan aan alle ouders vragen wat hun kind had, zo walgelijk
dat meisje moest ook een keer huilen omdat ze een 7 had, in de tweede ofzo

voegt niks toe dit

5 likes

Hahaha orthopedie?

Nee orthopedagogiek😊. Ik ben inmiddels orthopedagoog nu, maar ik zeg voor het gemak gedragswetenschapper, hier hebben mensen vaak toch een beter beeld bij.

2 likes

Jaa zo noemden wij het op mijn stages ook altijd. Dan snapten de cliënten het ook beter!

1 like

Maar goed nu komen mensen met opvoedvragen bij me dat ik ook denk van uhhhh geen idee haha.

2 likes

Oh leuk! Studeer je hetzelfde?

Nee ik heb bijna 4 jaar sph gedaan!

Tof!