Hardlooptopic

Ik vind het lastig. Gisteren was het 7 graden ofzo dus ik dacht ik kan wel in mn legging en trui (t shirt eronder). Alleen scheen de zon waardoor ik het echt bloedheet kreeg dus die trui heb ik halverwege maar uit gedaan.

Ik heb me nu maar voorgenomen om iedere keer de temperatuur/het weer op te schrijven, wat ik aan had, en of dat te warm/koud of goed was. En dan krijg ik hopelijk op den duur inzicht daarin :tongue:

Het is ook wel heel persoonlijk geloof ik. Ik heb het snel warm en loop vaak het liefst in zo weinig mogelijk kleren, terwijl een vriend van me gisteren al handschoenen etc uit de kast had gepakt.

1 like

Poeh, wat een vervelende situatie. Is dat door hardlopen gekomen of door iets anders? Lijkt me dat het je erg belemmert…

ik loop ook het liefst zo lang mogelijk nog in 1 dunne thermo, gewoon eentje van de H&M [wel met van die duimgaten zodat ik ook nog geen handschoenen hoef te hebben]. heb het ook zo enorm snel te warm!
verder heb ik ooit een soort bodywarmer gekocht bij de H&M, eigenlijk meer een mouwloze thermo en die is heel erg fijn om bij kouder weer over een dunner shirt te dragen

3 likes

Knap, zo vroeg! Wel een lekker begin van je dag. Ik draag nu een lange dikkere tight, T-shirt en een sportjasje, maar kom de eerste kilometers amper op gang door de kou en daarna zweet ik me kapot.

2 likes

Dat op gang komen had ik ook last van gisteravond. M’n kuiten waren vooral heel stijfjes.

1 like

Ik heb ooit van iemand gehoord: kleed je alsof het 10 graden warmer is als je gaat hardlopen. Dus als het 10 graden is, trek je kleren aan die je normaal gesproken (dus als je niet hardloopt) aan zou doen als het 20 graden is. Voor mij werkt dit wel goed haha

5 likes

Ik heb vorig jaar als allereerste wedstrijd ooit een 5km gelopen en sindsdien nooit meer, alleen maar langere afstanden. Hierdoor heb ik eigenlijk mijn snelste 5km tijden gelopen tijdens een 10 of 12 km. Je zou dus denken dat ik een 5km los toch wel sneller zou kunnen… (edit: haha ik zie dat ik tijdens mijn halve marathon zelfs mijn 3e snelste 5km liep)
Alleen hoe doe ik dat haha. Er zijn geen wedstrijden in de buurt op korte termijn en ik kan als ik zelf loop dus ook veel minder dan tijdens een wedstrijd.

Nou is er in mijn stad wel een park waar je een 8km rondje loopt oid, waar ook km markeringen staan. Dus misschien moet ik daar eens een poging wagen (geen gedoe met stoplichten). Maar ik ben bang dat ik toch niet zo snel kan als ik zou kunnen :tongue: Doen jullie zoiets wel eens om jezelf echt te testen/kijken wat je kunt?

1 like

hahaha ik dacht altijd dat je dan alsnog moest denken in hardloop/zweettermen, maar nu ik het zo hoor vind ik het heel logisch! thanks

iemand in je omgeving vinden die je streeftijd wel kan lopen? soort van persoonlijke haas? ;p
ik kan ook veel dieper gaan met wedstrijdjes, maar heb je zeker weten alle opties gegoogeld? er zijn zoveel hardloopwedstrijdjes tegenwoordig!

1 like

Het is nu echt het perfecte hardloopweer. Koud maar niet te koud en de zon schijnt. En ik ben onverwachts eerder vrij vandaag dus kan in het licht lopen door het natuurgebied waar ik vlakbij woon. Wachten tot mijn eten gezakt is en dan gaan!

6 likes

Ik hou even twee weken rust, want mijn knie voelt een beetje twijfelachtig. Heb afgelopen weekend een rondje van 5k gemaakt en na afloop voelde hij geïrriteerd. Niet pijnlijk, maar een beetje instabiel zeg maar. Baal wel, want dit is inderdaad het perfecte hardloopweer haha.

Ah super vervelend, hoop dat je na je twee weken rust weer nergens last van hebt!

1 like

Nee ik heb sowieso niet echt lopers in mn omgeving helaas! En kon niet iets vinden wat handig uitkwam, ga maar kijken voor ergens begin volgend jaar anders haha. Liefst iets waar ze pacers hebben, dat maakt echt een wereld van verschil

Lastige is trouwens dat ik geeeen idee heb waar ik naar zou kunnen streven qua tijd :tongue:

Wat is je Pr nu op de 5km.
Ik ken eigenlijk weinig 5k wedstrijden waar Pacers zijn (of ik let niet op)

Volgens strava is mn snelste iets boven de 26 minuten (tijdens een 12km wedstrijd), dus ik zou denken dat ik best onder de 25 zou moeten kunnen?
Jammer dat ze op korte afstanden niet echt pacers hebben, moet ik het toch zelf gaan doen haha

1 like

Ooh dat denk ik ook hoor, onder 25 moet goed te doen zijn. Ik loop de 5 ook te weinig op snelheid, mijn pr is iets van 23:nogwat, maar die heb ik gelopen tijdens de Alkmaar Cityrun, oftewel veel bochtjes, druk parcours en veel kinderkopjes op straat. Wil eigenlijk ook een keer kijken wat de max is.

1 like

Ja zo’n druk parcours bij zo’n wedstrijd helpt ook niet mee dan!

Nou ja, denk dat ik binnenkort in t weekend gewoon maar eens een poging ga wagen bij dat park en dan voor mezelf ook maar doe alsof het een wedstrijd is ofzo, haha

2 likes

succes! en wie weet verras je jezelf :slight_smile: ik liep ook voor mn tweede officiele 10k wedstrijd laatst in een training 8x4min (met 1min dribbelrust) op een [dacht ik] veelte hoog tempo terwijl ik op 2sec/km na dat tempo dus gewoon 10km lang kon volhouden tijdens de wedstrijd. Misschien is een goede interval dus ook nog een soort testje voor je voordat je de 5km/25min onafgebroken gaat doen?

1 like

Mezelf testen in het park op een vlak parcours kan ik dus echt niet! Zou het wel willen want het kunnen goede trainingen zijn. Maar alleen al het idee om zelfs mijn halve marathon tempo 5km te moeten volhouden in mijn eentje, nee. 1km max en dan een paar keer herhalen met een paar minuten rust ertussen kan ik wel :joy: Zo gek dat ik het dus in een wedstrijd wel kan.

Ik ben deze maand met de daily-mile challenge begonnen. Elke dag van de maand minimaal een mile (1.6 km) lopen. Gister 5 en zometeen ga ik weer op de loopband. Helaas is het donker en slechte weer niet zo motiverend dus heb ik gister (en ga ik vandaag) op de loopband thuis gedaan. Verder deze maand 2 wedstrijdjes op de planning; de RunwayRun (op de startbaan van vliegveld Lelystad) en de 7heuvelen.

3 likes