Hardlooptopic

Ik hoor ook bij de club :cool:
Ik ga nu ook eens proberen het schema van de app eens vol te houden. Ben benieuwd, meestal haak ik weer af en doe ik waar ik zin in heb maar misschien wel eens goed om vol te houden als stok achter de deur

1 like

Wat voor soort trainingen zitten er in de app? Ik ken het helemaal niet!

Ik loop nu ook maar 1x per week hard en bedenk dan zelf wat ‘trainingen’ variërend in tempo en minuten etc. Heb ook geen doel, ik zit meestal ook nog 2x op de spinningfiets.

Ennnn het laatste loopje van 2021 zit erop voor mij! Ben erg blij met het aantal km’s dat ik heb gelopen en hoop dit in 2022 nog wat verder op te krikken en meer te kunnen werken aan mijn snelheid. Verder gaan mijn vage doelen niet echt.

Hebben jullie een lekker hardloopjaar achter de rug?

2 likes

Dat is voor iedereen anders, berekend op basis van je doelen en behoeften.

Maar ik had de afgelopen 2 weken volgend schema (3x per week hardlopen):
Week 1

• piramide training (400-600-800-1000-800-600-400)
  • tempoduurloop (3x4km en elke 4km iets sneller tempo)
  • duurloop 12km

Week 2

• interval training (6x800m)
  • tempoduurloop (3x2km sneller + 3x200m)
  • duurloop 12km

Heel uiteenlopend dus :slight_smile: Ik heb in het verleden ook al 4x hardlopen gedaan met de app en dan zat er nog een korte recuperatietraining in de week bij.

1 like

Dit bijvoorbeeld. Maar het is afhankelijk waar je voor wilt trainen (in dit geval halve marathon). Je krijgt dan een aangepast schema

1 like

en @Tobvit Thanks! En gebruik je de app ook daadwerkelijk met hardlopen of zet je de trainingen in je horloge? Ik heb een Garmin waarin ik de trainingen zelf zet, vind het heel prettig als het horloge dan zegt of ik moet lopen, hardlopen of sneller/langzamer moet.

@Nebula ik zet de trainingen in mijn Garmin en loop met de horloge inderdaad. De gsm blijft thuis :yum: Bij een betalend abonnement kan je de trainingen ook automatisch naar je Garmin horloge laten synchroniseren zodat je ze niet handmatig moet aanmaken.
De app en Garmin synchroniseren ook automatisch (nadat je het gekoppeld hebt uiteraard) de activiteiten en dan geeft de coach feedback in de Trenara app of je te hard van stapel bent gelopen ofwel dat je een goede training hebt gehad.
Wat ook fijn is bij een betalend abonnement; hij past na een tijdje de tempo’s aan naarmate je trainingen beter gaan. Want na een tijd ga je wel beter getraind zijn en zijn je “oude” tempo’s “te traag” en kan je best wat sneller en langer hardlopen :slight_smile:

Ik echt totaal niet haha
Sinds april/mei alleen maar een lange dip gehad. Lager tempo dan ervoor, minder zin, dus veel overgeslagen.
Uiteindelijk het jaar in stijl afgesloten, want ik postte vorige week hier nog dat ik 3x gegaan was, afgelopen dinsdag had ik ~geen zin~ dus ben ik weer niet gegaan.
Vandaag staat m’n laatste rondje op de planning. Ik ga maar meteen na werk, want na het eten wordt het toch niks meer.

Ik wil ooit nog eens richting Halve marathon halen qua afstand, misschien komend jaar eindelijk eens serieus wat mee gaan doen

3 likes

Door fysieke dingen (operatie met lange nasleep, gebroken teen), heb ik me heel lang niet mezelf gevoeld qua rennen.
Ook weinig doelen gehaald, uiteindelijk wel een 43km trail als afsluiter begin dec.
En merk nu dat snelheid wat terugkomt in de vorm van dat het comfortabel voelt.

Dus minder kilometers dan “normaal” voor mij, meer mentale en fysieke barrières maar ben trots op mijn doorzettingsvermogen dit jaar. Vallen en opstaan met fysieke dingen en mentaal (depressie/rouw/etc).

4 likes

Dit jaar de 7,5km een aantal keer vrij soepeltjes kunnen doen. Maart 2020 liep ik 3,3km met zeer veel puffen en hijgen, en verwachtte ik dat het niet echt een succes zou worden (net als de 100 eerdere pogingen om te starten met hardlopen), dus nu wel trots dat ik zover gekomen ben. Ik heb dit jaar ook wel uitgevonden hoeveel goeds rennen, en bewegen in het algemeen, doet voor mijn gemoedstoestand en associeer het nu ook echt met plezier/blijheid ipv met moeite moeten doen. Ik weet nu gewoon hoe fijn ik me er door kan voelen. Heb in het verleden wel eens jaren niet gesport, maar denk oprecht niet dat ik dat ooit nog eens zal doen. Het doel voor volgend jaar is om het met evenveel plezier te blijven doen, en als het even mogelijk is misschien ook wel de 10km te halen :cheer:

5 likes

Poeh 12 km in het donker met windkracht 5 in de spits is best heftig. De eerste paar kilometers kon ik er helemaaaal niet inkomen en wilde ik er eigenlijk mee kappen. Maar toch afgemaakt op een rustig tempo en voel me top achteraf (vorige keer met 14km hélemaal gesloopt en leeg erna).

Wel mega honger onderweg al. En last van mn voeten. Heb best wel wat eelt en denk dat een bezoekje langs de pedicure best wel eens zou kunnen helpen? En last van schurend ondergoed in mn liezen, heel naar

5 likes

Oeh dank voor de app tip! Ik heb mijn doel ingevoerd, maar ik vind de app wel erg optimistisch qua eindtijd. Mijn plan was me qua marathon te richten op een tijd rond 4.30, maar volgens de app moet ik het wel in 3.42 kunnen :sweat_smile:

Ook maar weinig lange duurlopen en juist veel trainingen op snelheid. Compleet anders dan het schema dat ik van plan was te volgen, dus nu twijfel ik wat ik het beste kan doen. Wat zijn jullie ervaringen met trainen voor een marathon?

1 like

Haha ja bij mij zei ie ook 3.30 ofzo en ik ben blij als ik de 4u haal maar dat acht ik al niet echt realistisch.
Maar ik zag wel langere afstanden alleen zaten ze verstopt ineens op een andere dag. Of ja ik zag 2x 30km maar misschien vind je dat nog weinig

2 likes

Ik heb m nu geüpdatet met mijn activiteiten uit Strava en nu voorspelt ie opeens 3.26! Dit schema beangstigt me echt enorm qua snelheden die ik moet lopen, dus ik houd het toch maar bij mijn Runnersworld schema :sweat_smile:

Ik had als langste duurlopen trouwens maar 2x 28km. Ik ben geen ervaren marathon loper, maar ik weet niet of me dat genoeg vertrouwen geeft voor 42 km.

Het ligt ook aan hoeveel jaar je al loopt, en als je wat/genoeg ervaring hebt in halve marathons.

De voorspellingen van die programma’s zijn altijd erg positief vind ik, die houden weinig rekening met dingen als hersteltijd/vermoeidheid/stress/menstruatie/hormonen/etc

Ja vooral dat laatste. Ik beoefen daarnaast ook nog een andere sport, dus ik ben sowieso wat angstig ingesteld m.b.t. te zware trainingen waarvan ik moet herstellen. Wel heb ik al zo’n 10 jaar hardloopervaring en ook ervaring met halve marathons, maar ik vind die marathon echt wel andere koek.

Hoe ziet jouw trainingsschema voor een marathon eruit? Of nu voor je ultra? Hoe doe jij dat qua herstel?

1 like

Ik volg nu een schema voor een snelle 60km en de tempo’s gaan voor als nu prima en lange afstanden ook (loop in weekend nu vaak dubbel: 1 intensieve duurloop en een extensieve duurloop (vogeltjes kijken) vond het voorheen lastig echt mijn snelheid te halen bij interval zonder groep van atletiekvereniging (lockdown) maar dat gaat nu ook prima alleen.

Ik gebruik wandelingen met de hond voor actief herstel en doe ook nog kracht/core training (echt noodzaak voor een hardloper). En stukken fietsen vind ik voor herstel echt fijn.

En zorg dat herstelweken (trainen maar wel zodat lichaam kan opladen dus iets minder afstand en minder hard) vallen op moment van menstruatie.

Bij mij speelt mentale wel veel grotere rol dan fysieke. Ik heb last van slapeloosheid/slecht slapen en das niet handig voor je herstel. Dus pas daar wel alles op aan, en training overslaan is bij oververmoeidheid echt nooit een slechte keus. Dan loop je jezelf tenminste niet kapot.

Ik loop trouwens een 45k als training haha

2 likes