@Branko wat voor spieren train je precies met crossfit? Wil graag wat meer billen been en buikspieren alleen volgensmij train je veel meer met crossfit?
Alles. Elke dag is er dus een voorgeschreven workout die iedereen die dag doet. Je hebt er dus wat dat betreft niet zoveel over te zeggen. Je kan ook kiezen om in de ‘open box’ te trainen en dus zelf wat te doen maar dat doen bij ons eigenlijk alleen de mensen die echt aan competities meedoen enzo. Ook kun je natuurlijk sowieso na je workout nog wat setjes gaan deadliften ofzo als je daar zin in hebt.
Er wordt bij crossfit wel veel gedaan met bewegingen waarbij je het hele lichaam traint zoals een clean, snatch, pull up, deadlift etc. Bicep curls of calf raises zul je mensen niet zo snel zien doen in een crossfit box.
(Dit laatste is dus ook voornamelijk omdat bij crossfit echt wordt gewerkt om zo fit mogelijk te worden en minder voor de looks. Ik vind dat echt heeeel fijn want het haalt dus echt de focus van het esthetische aspect van fitness weg en dat geeft echt zo veel meer voldoening imo.)
Sorry voor dit mega lange antwoord op je simpele vraag.
TL;DR: Ja je traint billen en benen maar je traint alles wel.
Thanks voor je antwoord! Was niet lang hoor. Lekker duidelijk. Denk dat ik een keer een proeflesje mee ga draaien. Ik sport beter in een clubje dan alleen.
Zeker doen. Laat me weten wat je er van vond, bem benieuwd.
Ik doe sinds kort ook aan crossfit, en bij de wod vanavond staat voor mij voor het eerst strict handstand push-ups op het programma. Ik schijt in mijn broek! Weet dat het allemaal heel positief en constructief zal gaan, maar ik ben zo bang om op mijn handen te staan joh. Bang dat ik het niet voor elkaar krijg, bang dat ik omdonder. AAAH.
Niet bang zijn! Hard genoeg opzwaaien en alles opspannen- je schouders, core, billen…! Je moet niet bang zijn dat je met je hoofd tegen de muur gaat, want dat gebeurt niet en je armen zijn heus sterk genoeg om jezelf naar boven te houden. Gewoon niet te veel bij nadenken.
De kans is klein dat je vandaag al een strict handstand pushup zal doen (of misschien doe ik je nu onrecht aan en flik je het gewoon meteen), maar no worries de coach zal sowieso wel voldoende scaling-opties aanreiken.
Thanks, het viel allemaal mee haha. Handstand lukte, en het doel was nu om het zo lang mogelijk vast te houden zodat ik vertrouwd raak met ondersteboven staan. Die push-ups komen later wel!
Ben vrij goed in mezelf vooraf gek maken.
ik vond de eerste keren ook vrij awkward, maar je moet gewoon gaan. vaak kun je bij sportscholen zo’n intake boeken, dan legt zo’n mannetje uit hoe en wat. en samen met iemand gaan (die er al het een en ander vanaf weet) scheelt ook heeeeel veel. of misschien zo’n groepsles volgen? daar zijn toch meestal alleen meiden/vrouwen dus dan boeit het niet zo. er zijn zelfs ladies only sportscholen!
Ik ga ook pas sinds kort naar de sportschool, en ik had ook een beetje last van faalangst. Het heeft mij wel geholpen om van tevoren op Youtube filmpjes op te zoeken van hoe die apparaten werken en hoe je ze in moet stellen. Klinkt mss gek, maar dat hielp mij wel om iets zekerder te zijn van mezelf!
En je moet je faalangst ook niet te serieus nemen, iedereen in de sportschool is daar ooit voor het eerst gekomen zonder te weten wat ze moesten doen. Niemand vindt het gek als je struggles hebt in het begin, en als ze dat wel vinden zijn ze zelf stom.
Niet echt fitness, maar ik doe vaak groepslessen als zumba en steppen. Heeft iemand een tip voor goede schoenen voor dit soort lessen? Nadat ik een keer door mijn enkel ben gegaan houd ik last van mijn enkels tijdens/na deze lessen. De schoenen die ik nu heb zijn prima voor bodypump en krachttraining, maar als ik veel opzij moet stappen of springen wil ik graag stevigere schoenen.
Oja, nog een tip: Mijn favoriete sportbroek is de Power Legend van Nike. Die zit echt heel chill bij mijn buik, vanwege het stretchy gedeelte aan de achterkant. Ik heb een vrij smalle buik en brede benen, dus ik heb vaak dat broeken afzakken of te wijd zitten bij mijn buik, maar deze zitten echt perfect en het flatteert gelijk lekker
Hardloopschoenen! Qua belasting en intensiteit komen de meeste groepslessen wel overeen met hardlopen. Afgezien van pump, maar daar heb je al schoenen voor. Voor mij werkt dit perfect.
Bij een sportzaak raadden ze me juist af om op hardloopschoenen te sporten omdat die niet bedoeld zijn voor zijwaartse bewegingen en daar dus niet genoeg steun voor zouden bieden
Wat zijn jullie tips tegen spierpijn? Ik heb hier na sommige trainingen behoorlijk last van. Mijn trainer had het net over eventueel magnesium bijslikken, dus daar ga ik sowieso even naar kijken. Maar ik vroeg me af of jullie nog andere dingen hebben of doen die voor jullie goed werken.
Ik slik ook magnesium, verder gebruik ik icegel voor het slapen als ik wat voel opkomen (voornamelijk benen). Zowel spray als gel werken goed.
Gaan jullie eigeblijk trainen met dit weer? Van airco naar airco hoppen en als een zeester op mn bed naast de ventilator liggen vormen wel hrt toppunt van mn sportieve prestaties de afgelopen dagen maar het blijft nog duizend jaar dit weer…
In mijn sportschool is airco, dus qua temperatuur is alleen de weg erheen afzien. Eenmaal binnen is het gelukkig prima te doen! En een paar keer rustig aan trainen is altijd nog beter dan niets denk ik dan.
Ik probeer wel hard te lopen maar dan wat later. En naar de sportschool ga ik ook gewoon. Daar is het juist heerlijk om te zijn. Ook wel warm natuurlijk maar stukken beter dan buiten of in mijn huis.
Ze gaan nu bij ons alleen lessen schrappen vanwege de warmte en omdat er bijna niemand komt. Ik kan wel huilen omdat ik er juist naar uitkijk omdat het daar uit te houden is qua warmte .
Ik doe een poging haha, hier geen airco helaas in de sportschool. Wel een aantal ventilatoren maar die hebben met deze temperaturen niet heel veel functie
Wow zelfs met gebroken arm ? Respect hoor. Veel been oefeningen dan zeker nu?
Ik probeer gewoon wel te gaan. Door de warmte is de sportschool ook rustiger en dat vind ik wel prettig. Ook is er airco daar.