De antwoorden:
Vraag 1:
We duiken gelijk de boeken in. Met IJslandse vertaling van Dracula, geschreven door Bram Stoker, was iets bijzonders aan de hand. Wat had de IJslandse vertaler gedaan?
Antwoord: De vertaler voegde erotische scènes toe
Vraag 2:
It’s a me, Mario! Naar wie is Super Mario eigenlijk vernoemd?
Antwoord: Naar de verhuurder van een warenhuis dat Nintendo huurde
Vraag 3:
Hoe zou Mario oorspronkelijk heten?
Antwoord:
Mr. video. Niet heel catchy.
Vraag 4:
Ik ben zelf meer van de (schattige) Pokémon, hoe heet deze cutie?
antwoord: Pikachu
Vraag 5:
Saturnus heeft maar liefst 62 manen. De grootste maan is in 1655 ontdekt door de Nederlander Christiaan Huygens. Hoe heet deze maan?
Antwoord: Titan. Hoewel Christiaan Huygens hem gewoon “maan van Saturnus” noemde. Is ook wel simpeler.
Vraag 6:
Waar is Saturnus eigenlijk naar vernoemd?
Antwoord: de Romeinse god van de landbouw
Vraag 7:
Saturnus is van de zon af gerekend de zesde planeet in ons zonnestelsel. Waar staat Jupiter in het rijtje van de zon af gerekend?
Antwoord: plek 5. Hoop niet dat mensen plek 6 hebben gegokt.
Vraag 8:
Ik vang deze vis vrij vaak in animal crossing. Hoe heet deze vis?
Antwoord: gewone koraalduivel, achja het is in ieder geval geen zeebaars
Vraag 9:
Sprekend over animal crossing. Hoe heet de schattige secretaris die elke dag het nieuws van de dag voorleest in Animal Crossing New Horizons?
Antwoord: Isabelle
Vraag 10:
In welke editie van Animal Crossing maakte zij haar debuut?
Antwoord: New leaf
Vraag 11:
In Animal Crossing: New Horizons kan je de verjaardag van je villager vieren. Wanneer kan je de polonaise (proberen te) lopen op de verjaardag van mijn favoriete villager, Melba?
Antwoord: 12 april, oftewel ik moet een jaar wachten.
Vraag 12:
We gaan even terug in de tijd, naar het tijdperk van de dino’s. Wat ontdekten wetenschappers over de tong van een T-rex?
Antwoord:
Een T-rex kan niet wiebelen met zijn tong. Zijn tongbeentjes zijn daar te kort voor, arme gozer.
Vraag 13:
Veel groepen vogels stammen uit de beginfase van het Krijt. De oudst bekende loot aan de vogelstamboom is de Archaeopteryx. Hoe groot was deze voorvader ongeveer?
Antwoord:
zo groot als een raaf
Vraag 14: Waarin verschilde de archaeopteryx met de moderne vogels?
Antwoord:
zijn kaken waren voorzien van scherpe tanden
Vraag 15:
Elke vogel is een dino, zo ook de kip. Er zijn veel verschillende soorten kippen. Zo bestaat de Ayam Tjemani. Wat is er zo speciaal aan deze kip?
Antwoord:
Hij is volledig zwart, van binnen én van buiten
Vraag 16:
De Ayam Ketawa is ook een bijzondere kip, wat maakt hem zo bijzonder?
Antwoord:
Hij kraait niet, hij lacht
Vraag 17: Het is al bijna mei, dat betekent dat de vogels volop aan het broeden zijn! Welke vogel hoor je hier?
Antwoord:
merel
Vraag 18: De koekoek broedt op een bijzondere manier. Hoe broeden ze hun eieren uit?
[poll name=poll20 type=regular results=on_close public=true chartType=bar close=2020-04-29T20:00:00.000Z]
Antwoord:
Niet, ze laten andere vogels het werk doen. Het zijn broedparasieten.
Vraag 19
Bij mij thuis broeden vaak koolmeesjes. Hoe kan je eigenlijk koolmeesjes en pimpelmeesjes uit elkaar houden?
Antwoord:
een koolmeesje heeft een zwarte streep op de borst, een pimpelmeesje niet.
Als je denkt, dit kan ik ook schroom dan niet om je aan te melden voor quiz-master!