De antwoorden:
Vraag 1: Herman Brood was een rasartiest, hij maakte muziek, gedichten en schilderijen. Toen hij zijn belastingschuld moest terug betalen gebruikte hij niet alleen geld om de schuld af te betalen. Waarmee lostte hij zijn schuld ook af?
schilderijen, zou willen dat ik mijn studieschuld ook met schilderijen af kon betalen.
vraag 2: Een van mijn favoriete schilders is Vincent van Gogh. In 1890 schilderde hij de Amandelbloesem. Waarom schilderde hij dit schilderij?
om de geboorte van de zoon van zijn broer Theo te vieren. Theo heeft zijn zoon ook naar Vincent vernoemd.
Vraag 3 Rond 1285 bouwde Graaf Floris V het Muiderslot in… Waar eigenlijk?
Muiden
Vraag 4 In de eeuwen daarna is het slot door meer beroemde figuren bewoond. Wie noemde het Muiderslot ook zijn thuis?
P.C. Hooft
Vraag 5. We blijven even in het verleden hangen met mijn favoriete Nederlandse gerecht: poffertjes. In welk jaar is er voor het eerst over poffertjes geschreven als voedsel?
1734
Vraag 6. Sprekend over baksels. Waar komt het croissantje eigenlijk vandaan?
Oostenrijk
Vraag 7. En waar is een croissant naar vernoemd?
Naar de halvemaan en de wassende maan, een croissant heeft namelijk de vorm van een halvemaan.
Vraag 8. We fladderen door naar Twitter. Hoe heet het vogeltje van Twitter eigenlijk?
Larry
Vraag 9. Hoeveel harten heeft een octopus?
3
Vraag 10. Welk dier heeft de langste tong van het dierenrijk?
Giraf
Vraag 11 Struisvogels zijn niet mijn favoriete vogels. Welke bewering is juist?
Hun brein is kleiner dan hun ogen
Vraag 12. Wat is eigenlijk de tweede naam van Donald duck?
Fauntleroy
Vraag 13 We gaan over naar bergen, de hoogste berg van Engeland ligt in het Lake District. Wat is er zo bijzonder aan deze berg wat de lokale bevolking boos maakte?
Het topje van de berg is tentoongesteld in een museum, weet niet of het topje inmiddels terug is.
(dit is bokeh)
Vraag 14 Wat betekent de fotografische term ‘bokeh’?
wazigheid, het woord komt uit het Japans.
Vraag 15. We zoeken de kou op. Hoe groot is de grootste sneeuwvlok ooit gemeten?
38 cm
Vraag 16. Als je naar ‘Hell’ wilt gaan, kan dat. Naar welk land moet je dan reizen?
- Noorwegen. In het modern Noors betekent het geluk. Fun fact.
Vraag 17. We gaan naar het hoge, koude, noorden, naar Spitsbergen. In het Noorse stadje Longyearbyen geldt een bijzonder verbod. Wat is er verboden?
Het is verboden om er te sterven. Zieken en doden worden naar het vasteland gestuurd.
Vraag 18 We gaan weer terug naar het dierenrijk. Als we moderne dieren zouden tekenen op de manier waarop we dino’s tekenen, enkel gebaseerd op hun skelet zonder rekening te (kunnen) houden met andere factoren zoals veren of vet zou een bepaalde watervogel er zo uit zien. Welke vogel is hier afgebeeld?
Dit is een: Zwaan. Denk dat als ze er zo uit zouden zien, ik er met een nog grotere boog omheen zou lopen.
Vraag 19: Welk dier zou dit dan zijn?
Dit was een Nijlpaard! Hoewel het me niet zou verbazen als sommige Shetlanders denken er zo uit te zien.