Bedankt voor de leuke comments!
Hierbij de antwoorden, ik zag al dat hij overwegend goed gemaakt was
Categorie: Mei.
Het gezegde luidt: ‘in Mei leggen alle vogels een ei”. Kunnen jullie de vogels uit deze geluidsfragmenten herkennen? Let op: de vogel komt maar een keer voor, ik ben ook weer niet zo flauw om 4 verschillende keelklanken van zwanen te laten horen.
Vraag 1:
Je hoorde hier de Merol merel!
Vraag 2:
Volgende vogel! Ze klepperen wat af zeg, je zou denken dat ze het al druk genoeg hebben met babies bezorgen… Welke vogel hoor je hier?
De ooievaar, duhh
Vraag 3:
Mijn moeder vertelde me altijd dat deze dieren je arm konden breken, dus loop ik met een wijde boog om deze duivel vogel heen. Zou het een pimpelmees zijn, of gok je toch op een andere vogel?
wilde zwaan
Vraag 4:
Last best, in het Engels heet deze vogel blue tit. Ghehehe. Vul je hier de ooievaar in, of ga je toch een maatje kleiner?
pimpelmees
Categorie: kinderfilms
Vraag 5:
Deze gif komt uit een hele populaire kinderfilm. Welke?
Frozen
Vraag 6:
We ontwijken alle kinderen met hun Elsa tasjes en duiken in het verleden. Het moderne sprookje ‘Alice in Wonderland’ is geschreven door Lewis Caroll en is uitgegeven in 1865. Lewis Caroll is een pseudonym van een Engelse wiskundige. Hoe heette Lewis Caroll echt?
Hij heette Charles Lutwidge Dodgson
Snappie, ontwijken -> Dodge
Vraag 7:
Sprekend over Alice in Wonderland en de gekke hoedenmaker… Het gezegde “mad as a hatter” is geassocieerd met de hoedenmakers. Waardoor kregen hoedenmakers de ‘hoedenmakersziekte’?
Door het gebruik van kwik bij het maken van vilten hoeden
Categorie: Mythische wezens
Vraag 9:
Griekenland heeft als nationale dier de dolfijn. Naast de dolfijn heeft Griekenland ook een nationale vogel, welke mythische vogel?
De feniks.
Vraag 10
Een ander mythisch wezen is de Gorgoon. Het zijn niet de allervriendelijkste wezens en ik zou afraden oogcontact te zoeken. Hoe heette de bekendste Gorgoon?
Medusa
vraag 11:
De uitdrukking "iemand met Argusogen bekijken" is ontstaan door Argus. Argus was een mens met héél veel ogen. Hoeveel?
- Vraag me af hoe lang hij bezig zou zijn met lenzen indoen.
categorie: Europa
Altijd handig om even je kennis over Europa bij te spijkeren!
vraag 12
In de hoofdstad van Oostenrijk, Wenen, staat de Rathausmann. Hij is meer dan 5 meter hoog exclusief vlaggenstok meer dan 3 meter. Zo’n groot beeld heeft vast grote voeten. Welke schoenmaat heeft deze knakker?
Met zijn maat 63 had hij hele poezelige voetjes.
Vraag 13:
De Canarische eilanden zijn door Romeinse zeelui ontdekt. Naar welk dier is deze eilandengroep vernoemd?
De hond! De kanarie is juist vernoemd naar de eilanden.
Vraag 14
Cyprus was het enige land ter wereld zonder nationaal volkslied. Op 16 november 1966 werd bepaald dat Cyprus het nationale volkslied van een ander land overnam als eigen volkslied. Van welk land?
Griekenland
Vraag 15
de Football Association of Greenland mag zich niet aansluiten bij de FIFA. Waarom niet?
Er is geen gras
vraag 16:
Nederland is een vrij vlak land en ligt gedeeltelijk onder zeeniveau. Het hoogste punt van het land lig in Vaalserberg. Hoe hoog is het hoogste punt?
323 meter.
Vraag 17:
Het laagste punt van Nederland ligt 7 meter onder de zeespiegel. Waar moet je heen om te kunnen zeggen dat je het laagste punt van Nederland hebt bezocht?
Naar de Zuidplaspolder
Categorie: wereld
vraag 18:
Kiribati is een heel bijzonder land. Het bestaat uit 33 koraaleilanden en ligt in de Grote Oceaan. De atollen zijn zeer laaggelegen en wetenschappers verwachten dat Kiribati in het jaar 2100 volledig onder water zal staan. Wat is zo bijzonder aan dit land?
Het land valt in alle vier de hemisferen
Vraag 19:
Op het wapenschild van Australië staan kangoeroes en emoe’s. Waarom eigenlijk?
Ze kunnen niet achteruit lopen. Op het originele wapenschild staat dan ook “altijd vooruit”.
Categorie: Kent iemand deze nog?
vraag 20
Laatste vraag!
ghehe
Lingo. Het programma dat Nederland massaal ‘GROEEEEEEEN’ liet roepen. Op 3 september 2003 werd het hoogste bedrag ooit bij elkaar gespeld. De kandidaten raadden in totaal 7 woorden. Hoeveel namen de winnende kandidaten mee naar huis?
Lingo moest diep in de buidel tasten en €35.000,- meegeven