Jawel dames en heren! De trofeeën zijn verdeeld, de wonden zijn gelikt, de tranen gedroogd, de champagne is op, het vuurwerk is afgestoken, en het is tijd voor een geheel nieuwe ronde van de FF quiz!
De eerste quiz van 2019 zal morgen op woensdag 9 januari tussen 20.00 en 22.00 zijn.
Graag wil ik jullie vragen om dit topic leeg te houden.
Voor vragen, het regelement, of om je op te geven als quizmaster:
Doe jij morgen mee met de quiz?
JA NATUURLIJK
Nee ik kan helaas niet
Nee, maar ook dit is eigenlijk een poll en ik wil graag stemmen
Quechua, het jonge ultra modieuze merk van de Decathlon. Het is de jonge en hippe tegenhanger van ANWB kleding. Iedereen heeft wel iets van dit fantastische merk, een tent, een broek, een backpack, een rugzak, een thermosfles. Maar wat is Quechua nog meer?
Een stad van de Azteken
Een belangrijke god van de Maya’s
Een taal van de Inca’s
Een ontdekkingsreiziger van de Navajo
0stemmers
vraag 4
Netta won vorig jaar voor Israël het Eurovisie Songfestival. Hiermee staat het aantal overwinningen van Israël op 2.
Welk land won het vaakst het Eurovisie Songfestival?
Noorwegen
Zweden
Frankrijk
Ierland
0stemmers
vraag 5
Nul points
Waar winners zijn, zijn ook verliezers. Ook op het Eurovisie Songfestival. En als je helemaal pech hebt krijg je 0 punten.
Welk land eindigde het vaakst als laatste op dit festijn van hoogstaande Europese kunst, cultuur, folklore, en krankzinnigheid?
Groot-Brittannië
San Marino
Rusland
Noorwegen
0stemmers
vraag 6
Van een nazi uniform op een feest, naar trouwen met een actrice, als Britse Royal kan het allemaal. Op welke plaats staat Prins Harry in de Britse lijst van troonopvolging?
3
4
5
6
0stemmers
vraag 7
Op 1 september 2004 werd in de Russische plaats Beslan een complete school vol leerlingen, docenten, en ouders gegijzeld. Op 3 september eindigde dit gijzeldrama in een bloedbad met ruim 300 doden.
Wie waren de gijzelnemers?
Deze niet selfmade manboss en dubbelganger van Brian May was Willem III van Oranje, stadhouder van Holland, Zeeland, en Utrecht. Maar hij was ook nog koning van een ander land. Welk land was dat?
Groot-Brittannië
België
Luxemburg
Frankrijk
0stemmers
vraag 9
Hoe lang is de kustlijn van Bosnië en Herzegovina?
24
98
154
179
0stemmers
vraag 10
Wie is de componist van het onderstaand muziekfragment?
Johann Strauss senior
Johann Strauss junior
Dmitri Sjostakovitsj
André Rieu
0stemmers
vraag 11
Ten tijden van de Sovjet-Unie kregen veel steden een andere naam. Vaak was dit om belangrijke partijfunctionarissen te eren. Na de val van de Sovjet-Unie werd deze verandering bij de meeste steden weer teruggedraaid.
Plaats de Sovjet naam ( letter) achter de goede huidige naam (cijfer)
1: Sint Petersburg
2: Wolgograd
3: Jekaterinenburg
4: Niznji Novgorod
A: Sverdlovsk
B: Leningrad
C: Stalingrad
D: Gorki
1:D 2:A 3:B 4:C
1:B 2:C 3:A 4:D
1:A 2:D 3:C 4:B
1:C 2:B 3:D 4:A
0stemmers
vraag 12
Plaats de onderstaande Belgische Premiers in chronologische volgorde van het bekleden van hun ambt als Premier.
1: Herman van Rompuy
2: Jean-Luc Dehaene
3: Guy Verhofstadt
4: Elio di Rupo
1, 4, 3, 2
2, 3, 1, 4
3, 2, 4, 1
4, 1, 2, 3
0stemmers
Vraag 13
Welke film won bij de 90ste Oscaruitreiking op 4 maart 2018 de Oscar voor Beste Film?
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Dunkirk
The Shape of Water
Call Me By Your Name
0stemmers
Vraag 14
2019 is nog maar net begonnen, toch staan er al een aantal gebeurtenissen vast. Welk van de onderstaande gebeurtenissen zal niet plaatsvinden tijdens 2019?
Kroatië voert de Euro in
Finland neemt het voorzittersschap van de Raad van de Europese Unie over van Roemenië
de Japanse keizer Akihito zal aftreden en zijn zoon Naruhito zal hem opvolgen
Oostenrijk legaliseert het homohuwelijk.
0stemmers
vraag 15
Wat is de hoofdstad van de provincie Luxemburg in België?
Luik
Charleroi
Namen
Aarlen
0stemmers
vraag 16
Wat is Moenkelangenoe?
De bijnaam van de Noorse kroonprins Haakon Magnus voor zijn rouw Mette-Marit
De laatste levende gnoe in het Belgische safaripark Monde Sauvage
Een verdwenen Waddeneiland
Een plaats in Mozambique
0stemmers
vraag 17
De Secretaris-Generaal van de Verenigde Naties, kan als het ware worden beschouwd als het hoofd van de Verenigde Naties.
Wie was de eerste persoon die bij de oprichting van de Verenigde Naties deze functie, als waarnemer, vervulde?
Gladwyn Jebb
Koffi Annan
Ban Ki-moon
Trygve Lie
0stemmers
vraag 18
In welke stad waren de Olympische Zomerspelen van 1996?
Los Angeles
Atlanta
Seoul
Barcelona
0stemmers
vraag 19
Welk land is geen buurland met directe grens van Botswana?
Zambia
Namibië
Mozambique
Zimbabwe
0stemmers
vraag 20
Hoe heette de operatie waarmee Duitsland Polen binnenviel op 1 september 1939, en was de aanvang van de 2e Wereldoorlog?
Operatie Barbarossa
Operatie Fall Weiss
Operatie Fristi
Operatie Bradwurst
0stemmers
De volgende quiz zal op woensdag 23 januari worden gemaakt door @Quinoa
Leuke quiz!!
Ik weet ook echt 0,0 van België haha. Die premiers. Ik heb maar gewoon een soort van gekeken naar de kwaliteit van foto’s. Zegt natuurlijk niks.
Ik heb 8 jaar nagedacht over de vraag met cervantes en Mozart etc. Heb nog steeds geen idee dus gegokt. Ik vind het echt frustrerend Haha maar leuke quiz, wel uitdagend! Heb het idee dat ik redelijk wat wist maar ook wel een deel gegokt.