En dan nu de antwoorden!
Daar zijn we dan! Quiz nummer 15 met 15 vragen. Expres? Nee, het is nu 19:52 en ik heb geen inspiratie meer.
Thema: Harry Potter
Shout-out naar 11-jarige ik die hoopte dat er ook een uil voor haar kwam.
vraag 1:
ĂĂ©n personage schepte op een avond op over een heel bijzonder litteken. Wordt dit echt beschreven in de boeken? Jazeker.
Wie had een litteken van de Londense metro boven zijn knie?
Albus Perkamentus. Zie boek 1.
vraag 2:
Albus Perkamtus heet in het Engels Albus Dumbledore, Rowling heeft deze oud-Engelse naam gekozen omdat ze het erg bij Albus vond passen (hmhm). Wat betekent Dumbledore eigenlijk?
hommel
Waarom hommel? Omdat ze Albus in zichzelf zag hummen.
Vraag 3:
Het motto van Zweinstein is âDraco dormiens nunquam titillandusâ. Wat betekent het?
Kietel nooit een slapende draak.
Volgend onderwerp? Laten we het over vogels hebben!
Thema: vogels
Vraag 4:
De vogel in de GIF hierboven is de âhoutsnipâ (in het Engels woodcock ghehe). Waarom loopt de vogel op deze manier?
Om wormen te lokken
Vraag 5:
Een andere bijzondere vogel is de Anioema, wat is er zo bijzonder aan deze vogel?
Het is de enige vogel ter wereld met een hoorn
Als je ze in actie wilt zien. In het Engels heten ze âhorned screamersâ. Snap die naam beter dan Anioema.
Vraag 6:
(deze gif helpt niet maar ik vond hem grappig)
Wat is eigenlijk de meest voorkomende vogel ter wereld?
kip
Vraag 7:
Nog een vogel-vraag dan?
Deze fab vogel danst in de hoop indruk te wekken bij het vrouwtje. Hoe heet deze vogel?
Paradijsvogel
Thema: geschiedenis
vraag 8:
Hertog Jing van Jin (Ju) was van 599 tot 581 voor Christus de heerser van de staat Jin in het huidige China. Hoe is hij aan zijn einde gekomen?
Hij viel in een pit-toilet (een toilet met een diep gat)
vraag 9:
Een ander historisch figuur die, waarschijnlijk, op een ietwat aparte manier om het leven kwam is de Griek Draco van Athene. Draco (voor vrienden) is de eerste (bekende) wetgever van Athene. Hoe is hij, volgens Griekse overlevering, aan zijn einde gekomen?
Hij werd bedolven onder de cadeaus. Ik had hier eigenlijk als antwoord-optie âhij werd met ca-ca-ca-cadeaus overstroomdâ
Nog eentje dan?
Vraag 10:
George van Clarence was een Engelse prins uit het huis York. Hoe kwam hij om het leven?
Hij verdronk in een wijnvat
Hij schijnt het zelf hebben gevraagd. Gekkie.
thema: Hollandse meesters
vraag 11
Het meisje met de parel werd in 1665-1667 geschilderd. Geschilderd door: Johannes Vermeer
vraag 12
Dit schilderij getiteld âfluitspelende jongenâ werd rond 1635 geschilderd. Dit schilderij is geschilderd door Judith Leyster, een vrouwelijke schilder!
vraag 13
Dit schilderij getiteld âDe vrolijke drinkerâ komt uit circa 1628-1630 en is te bewonderen in het rijksmuseum. Dit schilderij is geschilderd door Frans Hals
vraag 14
Het schilderij âDe vrolijke drinkerâ had eerst een andere naam namelijk: Een schutter die een berkenmeier vasthoudt
vraag 15:
Het laatste schilderij! Dit schilderij is getiteld âDe binnenplaats van de beurs te Amsterdamâ en is geschilderd door Emanuel de Witte