FF Filmclub

Ik weet het ook niet precies, waardoor het duidelijk werd. Maar ik denk omdat het onuitgesproken al bij allebei zo voelde, en dit het laatste zetje was. Ik heb het opgezocht, dit wordt er gezegd:

Oliver : Is there anything you don’t know?

Elio : I know nothing, Oliver.

Oliver : Well, you seem to know more than anyone else around here.

Elio : Well, if you only knew how little I really know about the things that matter.

Oliver : What “things that matter?”

[long pause]

Elio : You know what things.

Oliver : Why are you telling me this?

Elio : Because I thought you should know.

Oliver : Because you thought I should know?

Elio : Because I wanted you to know.

Elio : [to himself] Because I wanted you to know. Because I wanted you to know. Because I wanted you to know.

Elio : [to Oliver] Because there’s no one else I can say this to but you.

Oliver : Are you saying what I think you’re saying?

[Elio nods]

Oliver : Wait for me here. Don’t go away.

Elio : You know I’m not going anywhere

Ik denk inderdaad dat het voor Elio en Oliver duidelijk was vanwege hun onuitgesproken wederzijdse gevoelens, maar ikzelf had het er niet uitgehaald, ook niet nu ik het zo lees. Ik dacht tijdens de film zelfs dat het over Marzia ging, maar toen Oliver begon met why are you telling me this, toen dacht ik oh nee toch niet.

2 likes

Haha je hoeft niet zo obvious te hengelen naar de leiding in dit topic :stuck_out_tongue: Snap dat films jouw passie zijn maar als een discussie even wat langzamer loopt dan kan dat toch gewoon? En wie weet heeft @Neverland gewoon even wat anders te doen :woman_shrugging:

Anyway, weer on-topic: ik snapte dat ook niet zo goed van de vader @evenveel! Ik haalde er een beetje uit dat hij misschien ook een verliefdheid had op een man en toen niet durfde? Of misschien een jeugdliefde gewoon? Iemand andere ideeën?

6 likes

Ik heb de film ook niet gekeken. Toen hij net uitkwam, was het een hele hype en van wat ik er toen van heb meegekregen weet ik nog dat ik geen zin heb tijd te stoppen in een film over een relatie tussen een volwassen man en een minderjarige jongen.

Het spijt me. Zoals @crazyplantlady al vermoedde heb ik onverwacht geen tijd gehad om de film te kijken en kan ik dus ook niet meepraten over de film.

Prima als iemand anders de leiding overneemt, ik ga sowieso op vakantie over twee weken dus dan kan ik drie weken niet makkelijk forummen. Verder wil ik toch nog even reageren op wat @Lula benoemde. Ik kan me wel een beetje vinden in wat ze zei, maar heb het gevoel dat het eerder mijn probleem mee dat ik daarmee zat vandaar dat ik er niks over zei en sympathiek reageerde. Beetje moeite met dingen uit handen geven haha. Maar begrijp dat het beter is als dit topic gerund wordt door iemand (of meerderen) die meer tijd hebben (en misschien nog iets gepassioneerder zijn over film dan ik).

Ga gerust verder met het topic en als ik tijd heb om een film mee te kijken en mee te praten, ga ik dat zeker doen!

De volgende film is in elk geval Gone Girl geworden.

Vanaf zondag 13 oktober 12.00 uur hierover praten? :slight_smile:

1 like

De moeder wist het ook, want ik dacht dat zij het juist een goed idee vond dat Elio en Oliver de laatste drie dagen samen in een andere stad spendeerden. Ook vroeg ze Elio: ‘do you like Oliver? I think he likes you too, more than you do.’ Of toen ze hem ging ophalen bij het treinstation. En ook aan de telefoon wanneer Oliver in de winter belt en ze zegt iets van: laten we Elio en Oliver bijpraten.

Ik denk dat ze het al die tijd wist, maar denk dat Elio zich schaamde tegenover zijn moeder. Hetzelfde zie je bijvoorbeeld wanneer hij ‘stoer’ zegt dat hij bijna seks had met Marzia, maar wanneer zijn moeder van een afstandje iets vraagt daarover, switchen ze snel van onderwerp.

2 likes

Het doel van het topic is toch dat je een film kijkt en daarover een mening vormt? Dus of je hem uiteindelijk niet zo leuk of wel leuk vind maakt dan niet uit. Als het je niks lijkt hoef je hem niet te kijken, maar om ook nog eens mensen te moeten overtuigen om de film te kijken in het topic dwaalt van het doel af.

Maar ontopic:
Het is echt 1 van mijn favo films door de sfeer en de ongemakkelijke liefde die opbloeit. En ik heb ook het idee dat die vader hint naar dat hij vroeger mogelijk ook verliefd is geweest op een man!
Zijn er mensen die het boek hebben gelezen? En verschilt het veel?

1 like

Ik denk dat vader dat zei om Elio gerust te stellen, ervan uitgaande dat Elio niet wilde dat zijn moeder het wist.

Ik heb het boek gelezen (geluisterd eigenlijk, voorgelezen door Armie Hammer) en de film gezien (allebei wel al een hele tijd terug). Ik vind het een erg goede verfilming. Het einde is ietsjes anders, maar wel gelijkaardig. En de film geeft de sfeer van het boek erg goed weer.

Het is best een trage film, maar ik vond hem heerlijk. En ik was jaloers op het gezin van Elio, het lijkt me heerlijk om opgegroeid te zijn in zo’n internationaal en intellectueel gezin.

Deze film was ook het begin van mijn liefde voor Timothée Chalamet (Elio). Ik ben heel benieuwd wat hij in de toekomst nog allemaal gaat doen, ik vind hem een erg goede acteur (en ultra-schattig in het echt).

3 likes

Dat denk ik ook. Uiteindelijk bij het telefoongesprek zegt Elio volgens mij ook “they know” en niet “my father knows” ofzo. Volgens mij wist die moeder het wel al veel eerder inderdaad, maar is dat pas later voor iedereen duidelijk.

2 likes

Trouwens in de laatste scene ziet Elio er ook anders uit. Ik vraag me af of hij er dan voor uitkomt dat hij op mannen valt. Of zich er in ieder geval helemaal prima bij voelt / zichzelf durft te zijn.

Ik wil de film echt heel graag zien, maar heb steeds geen tijd. Dus misschien bewaar ik het maar gewoon voor mijn vakantie die vrijdag begint.

@Vincent Ik las dat jij 1 à 2 films per dag kijkt, maar hoe doe je dat dan? :open_mouth:

Ik wil ook meedoen! Heb alleen beide films toevallig al gezien ze uitkwamen en vrij recent nog opnieuw bekeken.

Call Me By Your Name vond ik echt heerlijk zwoel. Een van mijn favoriete films. Echt betoverende plaatjes van de omgeving. De muziek :ok_hand:

Een van de fijnste aspecten van de film: niet ieder conflict of iedere emotie wordt (verbaal) uitgelegd. Laat de kijker zelf maar nadenken, niet alles zo voorgelepeld.

Oh en Armie Hammer zo zelfverzekerd en wisselvallig, heeerlijk.

2 likes

Ik wilde al een tijdje Gone Girl kijken dus ik doe de volgende ronde in ieder geval mee :slight_smile:

Call Me By Your Name heb ik toen in de bioscoop gezien, vond het een hele mooie film waarin de emoties super goed naar voren kwamen. Maar daarbij moet ik wel zeggen dat ik ongelofelijk ongemakkelijk werd van het leeftijdsverschil gedurende het kijken, niet alleen letterlijk in de leeftijd maar ook gewoon omdat Armie een stuk ouder is en oogt dan Timothee. Aan de ene kant ‘goed gecast’ omdat ze alles perfect naar voren wisten te brengen, maar eh ja, ik ken best een paar jongens die met veel oudere mannen relaties hebben en waar de machtsverhoudingen compleet opgefokt zijn en dat liet me een beetje naar voelen.
Ook ranzig dat ie fruit neukt.

2 likes

dit voorspelde mijn vriend dus al een paar minuten voor dat het gebeurde en ik zo ‘neee joh dat gaat ie toch niet doen’, en hij ‘ja joh hier heeft elke tienerjongen weleens aan gedacht’ :joy:

Ik moet zeggen dat ik het ook wel ongemakkelijk vond hoe groot het leeftijdsverschil was en dat Elio gewoon minderjarig is. En dat z’n ouders dat ook gewoon helemaal dikke prima vinden haha. En ik vraag me af of het hetzelfde zou zijn als Elio een meisje was geweest die met een 25+ jarige (hoe oud is Oliver?) gaat.

Ik vond het in het begin vooral ongemakkelijk omdat Oliver er uitziet als 25+ en van Elio dacht ik dat hij misschien 15 was? Maar pas later werd duidelijk dat Elio 17 is. Maar het leek inderdaad niemand te boeien, zelfs Elio en Oliver zelf niet. (Oja Oliver is 24)

Ohja 24 valt nog wel mee, ik had eerder het idee dat hij eind 20 was. Ook omdat hij zo sociaal en zelfverzekerd is en binnen 2 dagen italiaans spreekt enzo haha

1 like

Ja denk dat dat ook wel door Armie komt, die is 33 en 2 meter lang, hij oogt veel ouder dan Timothée

2 likes

Ik heb de film gisteren gezien, maar dit was geen film voor mij. De sfeer etc. vond ik we mooi. Maar vond het allemaal wat traag en lang duren. Wel goed gespeeld door alle acteurs