Dat zijn geen gekke vragen die je hebt hoor, hiervoor is online wel goede uitleg te vinden!
Dat is gewoon verkrachtingā¦
Ik word telkens een beetje emo als ik rest in power zie staan, dat vind ik echt zoveel mooier dan rest in peace
Misschien een domme vraag, maar wat houden uitzaaiingen precies in? Heb je dan nog wel een overlevingskans?
De kanker zit dan bijvoorbeeld ook in je lever/long/lymfeklier en dat maakt het gecompliceerder en moeilijker te behandelen en zoiets kan je overlevingskans verminderen
Dankje voor de uitleg! Ik ken wel iemand waarbij ze de lymfeklieren gingen bekijken en zo, maar dat was gelukkig niets.
Vind het echt heel erg voor haar, ze komt zo sterk over
In Belgiƫ kun je hier denk ik ook wel voor bij je gynaecoloog terecht.
Mijn huisarts in Antwerpen doet het standaard als ik een uitstrijkje laat nemen, neem aan dat je voor enkel borstonderzoek ook een afspraak kunt maken dan!
Oh goeie, dat heeft mijn huisarts de vorige keer niet gedaan. @morange ik weet dat het heel normaal is om in Belgiƫ bij een gynaecoloog langs te gaan (en vind dat zo goed!), maar omdat ik pas een jaar in Belgiƫ woon en dit in Nederland dus totaal niet normaal is voelt het wat onwennig. Vraag je gewoon om een doorverwijzing bij de huisarts? En wat bespreek je dan allemaal?
Is misschien ook te off topic bedankt voor de tips allemaal!
Je kan gewoon zelf een afspraak boeken bij de gynaecoloog, geen doorverwijzing nodig in Belgiƫ!
Idd 1x per maand (zelfde tijd, dus wat @Gerard zegt na menstruatie) zelf doen en je huisarts 1 of 2 keer per jaar. Je arts gaat ook vragen wat jij zelf merkt qua verandering dus het is belangrijk dat jij je lichaam goed kent om veranderingen te zien en voelen. Je kunt het de eerste keer samen doen daar zodat je weet hoe het moet.
Ik weet dat ook niet precies Ik was zwanger voor ik een huisarts en gynaecoloog in Belgiƫ had, dus ik heb die toen snel moeten zoeken. Ben alleen nog maar voor zwangerschapsgerelateerde zaken bij haar geweest.
@tuula Als je naar de gynaecoloog gaat kan je best wel met een specifieke gynaecologische vraag/probleem gaan, zoals een uitstrijkje, een probleem met anticonceptie, aanhoudende last van gist-infectie, etc. De meeste dingen kunnen bij de huisarts ook uiteraard. Als het bijvoorbeeld enkel voor een borstonderzoek is, dan zou ik je huisarts contacteren. Als je ook een uitstrijkje wilt laten nemen + borstonderzoek zou ik naar de gynaecoloog gaan. Dan is het achteraf ook leuk dat je je gynaecoloog reeds kent voordat je bijvoorbeeld zwanger bent.
Maar sinds wanneer ga je naar de gynaecoloog voor borstonderzoek? Die logica volg ik niet helemaal.
Omdat ze daarin getraind zijn en er ook extra materiaal aanwezig is voor uitgebreider onderzoek, zoals een echografie en soms ook mammografie.
Ja, maar de basis moet je wel echt zelf kennen en die kan de huisarts je leren. Als je jonger bent dan 30 krijg je sowieso vrijwel nooit een mammografie als je iets voelt. Dingen die je voelt (en dat zie je ook op echoās) zijn soms ook natuurlijke dingen in je borst (sorry ken de medische termen niet) zoals goedaardige fibroadenomen. Borst is niet glad van binnen.
Same, ik durf niet eens te checken, want dan denk ik bij ieder kliertje dat het een knobbeltje is. Mijn moeder heeft het gehad en ze zeiden āhet is niet erfelijk, want het komt niet verder voor in de familieā. Nou weet ik niet of ze nog een andere reden hebben om te zeggen dat het niet erfelijk is, maar āwant het komt niet voor in de familieā stelt mij in ieder geval niet helemaal gerust en ik ben echt als de dood dat ik het ook krijg
Ah wat rot! Ik ben niet per se bang maar voel me gewoon een beetje onwetend/dommig. Maar denk dat jij wel een goede aanleiding hebt om eens langs de huisarts te gaan en te vragen of ze je wat uitleg kunnen geven over hoe je je borsten moet checken? Misschien dat dat je onrust wegneemt.
Dan hebben ze je moeder vast getest of ze BRCA drager is.
Neemt nog steeds niet weg dat het dan opeens niet meer erfelijk is.