Feminisme

Omg precies dit! Ik ben blij dat je weer terug bent haha je verwoordt zo vaak wat ik denk. Ik heb me de laatste weken echt vaak zitten storen aan ‘man moest weg vanwege metoo’. Nee, ‘man moest weg vanwege seksuele intimidatie’, en dan zou je er wel wat minder luchtig over doen.

edit: lees nu pas de rest van de comments na deze. Ik snap heel erg wat @Protagonist zegt over aan de ene kant genuanceerd willen zijn, maar aan de andere kant ook boos zijn. Ik denk dat wat ik het meest voel als wat @lapzwans zegt is dat ook veel mannen die nu als persoon naar voren komen, op heel verschillende schaal nare dingen gedaan lijken te hebben. En die nuance lijkt wel een beetje verdwenen te zijn. Aan de andere kant, is er al iemand in de publiciteit excuses heeft gemaakt en netjes heeft gereageerd? En dan niet à la Kevin Spacey? Ik volg dit niet zo heel goed hoor (de media-kant) dus misschien wel hoor.

2 likes
3 likes

Ik dacht gister ook; misschien is het wel een interessant programma. Maar ik had beter kunnen weten. Het was echt bedroevend.

1 like

Maar waarom moet hij stoppen met werken en optreden omdat hij vrouwen heeft geïntimideerd? Ik vind dat nogal treuige zelfkastijding en ook vreemd om je eigen straf uit te kiezen.
Geef jezelf dan aan of maak een statement of probeer je in te zetten voor de maatschappij. (Misschien juist voor feminisme of tegen seksueel geweld.) Niemand heeft hier toch wat aan.

1 like

Deze podcast :heart::heart: Ik ben echt verliefd geworden op Jameela Jamil, zo’n intelligente en leuke vrouw! Ze maakt hele goeie en interessante punten in dit interview, echt de moeite waard om eens te bekijken als je tijd hebt!

5 likes

:ok_hand: :ok_hand: :ok_hand:
Dit inderdaad! Al vond ik dat het alledaagse kwaad juist ook bij me too naar voren kwam. De hashtag me too grappen die nu nog steeds (nota bene door mannen) gemaakt worden illustreren precies dat er nog veel onbegrip is onder mensen. Dat is jammer en ik vind het persoonlijk ook erg vermoeiend, maar het geeft op zijn minst een aanknooppunt om met die mensen in discussie te gaan, als ik er dan iets hoopvols in mag zien.

Dit maakt mij zo kwaad:

Ik draag graag rokjes en jurkjes, en door dit soort taferelen ben ik geneigd om dat niet meer te doen. Tegelijkertijd weet ik dat ik me hier juist niet door moet laten veranderen.

Wat bezielt je als je dit soort foto’s maakt van anderen?

1 like

Het is misschien meer een discussie voor een ander topic maar ik denk dat je op een openbare plek gewoon foto’s van alles en iedereen mag maken niet meer houdbaar is nu iedereen een smartphone heeft. Ik hoop echt dat daar iets in gaat veranderen.
Los van dat je echt een gaatje in je hoofd hebt als je dit doet.

1 like
1 like

Hoe denken jullie over de achternaam van je eventuele kind? Nu krijgt het kind standaard de achternaam van de man, maar ik zou graag míjn achternaam willen doorgeven. Mijn vriend en ik discussieren hier wel eens over en we komen er niet uit, eigenlijk omdat we beiden geen goede argumenten hebben waarom we zijn achternaam of mijn achternaam moeten geven

In België kan je kiezen welke naam je wil geven, de naam van je partner, jouw naam of beide met een streepje tussen. Anders zou ik gaan voor degene die je het mooiste vindt klinken of die het beste past bij zijn/haar voornaam

In Nederland mag je ook kiezen maar je mag hier geen dubbele naam hebben. Dus je moet kiezen uit de moedersnaam of vadersnaam. Traditioneel kiest bijna iedereen voor de vadersnaam, maar ik vind het gek dat dat vanzelfsprekend is

Persoonlijk vind ik de achternaam van mijn vriend mooier, maar daar zit weer een negatieve lading aan omdat zijn vader zo’n ontzettende lul is

En ik ben de enige die de achternaam van mijn vaders kant nog door kan geven eventueel

Hier gekozen voor de achternaam van man, puur gekozen op klank.

Een vriendin van mij had deze discussie met haar man. En hij voerde als argument aan dat omdat zij al zwanger is en het kindje negen maanden droeg, het heel erg voelde als haar kind. Maar door zijn achternaam eraan te geven werd het ook van hem. Vond ik wel redelijk.

5 likes

Dit is een discussie die wij hier ook hebben. En we moeten er toch echt binnenkort uit komen want ben zwanger haha.

We zijn getrouwd en ik heb mijn eigen achternaam gehouden. We kwamen er toen al niet uit. Hij had het heel leuk gevonden als ik zijn achternaam had genomen maar net zo prima en begrijpelijk als ik die van mijzelf wilde houden. Maar hij zou noooooit mijn achternaam willen aannemen. Toen ik vroeg waarom niet kwam er geen zinnig antwoord, alleen ‘omdat het zo is’. Frustrerend wel dus.

Hij wil natuurlijk ook graag dat het kindje zijn achternaam krijgt, maar ja ik ook. :woman_shrugging: Waarom zou de man er meer recht op hebben? Maar ja aan de andere kant… waarom de vrouw?

1 like

Ik ken een koppel die het kind uiteindelijk haar achternaam heeft gegeven want zij zei ik heb alle ellende moeten doorstaan dus zij vond dat zij het ook had verdiend :joy::see_no_evil: maar lastig ja… ik wil sowieso mijn eigen achternaam houden uit principe, maar ik vind mijn eigen achternaam niet zo mooi. Die van mijn vriend ook niet, maar wel iets beter, dus mocht ik ook ooit een kind krijgen dan zou ik toch wel de naam van mijn vriend geven denk ik.

Vind t tof dat je je eigen naam gehouden hebt, zou ik zeker ook doen.

Vanuit historisch oogpunt is het eigenlijk dat het kind de naam van zijn vader krijgt. Het is vaak vrij duidelijk dat de vrouw die het kind baart de moeder is. De achternaam van de vader geeft dan in feite aan dat de vader het kind erkend heeft als het zijne ook al is het nooit zo duidelijk als dat het bij de moeder is. Ik vind dat idee nog wel mooi ergens.

doet me denken aan dat ik ooit leerde ‘mater certa est, pater est quem nuptiae demonstrant.’ wordt wel ingewikkelder met IVF dit.

4 likes

Ik vind dat eigenlijk helemaal niet zo mooi :speak_no_evil:, vooral heel erg patriarchaal. Na de zwangerschap is het toch op het zicht ook niet duidelijk dat de moeder de moeder is? Of anders: waarom is erkenning door de vader zo belangrijk? (los van praktische zaken natuurlijk)

@360 Vond je man het geen oplossing om jouw achternaam aan te nemen?

1 like