Leuk dat je deze aanraadt. Die wil ik al zo lang lezen. Hij staat op mijn birthday wishlist, dus ik moet ‘helemaal’ tot september wachten om hem te lezen. Hij staat op de lijst omdat ik anders niet weet wat ik moet vragen voor mijn verjaardag.
Aaah super leuk!
Als je storytel hebt, dan kun je ook een luisterversie luisteren die door haarzelf is voorgelezen. Vond ik heel bijzonder.
Ik vind ‘inferior’ van Angela Saini heel goed. Laat je echt met feiten onderbouwd zien waar er nog veel seksisme in de wereld/wetenschap/geschiedenis zit. Heb echt zoveel interessante dingen over het nature/nurture debat geleerd die ik nu constant gebruik in discussies haha
Sorry als het al gezegd is, maar ik heb laatst de show van Hannah Gatsby: Nanette gekeken op Netflix en jullie moeten hem allemaal gaan kijken!!! (Bindend advies haha)
Het is van een Australische comédienne die in een show van een uur behandeld hoe zij in het leven staat als lesbische vrouw. In het begin is het grappig en luchtig maar op een gegeven moment is het serieus en heeft ze zoveel rake punten! Echt preach woman! Uiteindelijk komt het erop neer dat comedie niet meer samen kan gaan met wat ze wil uitdragen, echt heel indrukwekkend!
Verder heb ik op een congres vorige week het ergste geval mansplaining ooit meegemaakt. Een vrouw was haar werk aan het presenteren en aan het einde vraagt een man nogal kritisch of ze bekend is met bepaalde data in een paper en of dat in haar model past. Ze antwoordt ‘I wrote that paper so yes I’m aware’. En die man daarna niet toegeven he maar gewoon door praten over hetzelfde punt. Volgens mij wist ze het goed wat ze ermee aan moest. Echt zo tenenkrommend die vent.
@Toelstra zie dat je al goede aanraders hebt, maar ik zou Women & Power van Mary Beard ook nog willen aanbevelen! Oh en White Innocence over intersectioneel feminisme (en veel meer).
Dankjewel! Ik zet ze op mijn boekenlijst
op het EGF postte iemand eens een artikel over de verhouding tussen m/v en het huishouden, waarom mannen nooit iets uit zichzelf zouden doen en de irritatie die dat veroorzaakt in de relatie… weet iemand nog welke dit was?
Was het deze comic? https://www.theguardian.com/world/2017/may/26/gender-wars-household-chores-comic
Ja!! Thanks! Omg love dit forum. Je stelt een vraag en binnen 10 sec ben je geholpen door iemand en heb je het antwoord💗
Haha denk dat 90% van alle egf’ers deze had opgeslagen voor barre tijden (ik wel in ieder geval)
Yay leuk, laat je me weten wat je van inferior/ondergeschikt vindt?
Iets wat mij zeker opvalt, (ook als onderdeel van de lgbtq+ community) is dat sommige homoseksuele mannen, inderdaad vrouwen vaak met grote afkeer beschrijven (vanuit lesbiennes is dit vaak ook wel zo maar meer vanuit een feministisch perspectief, zoals dit door mensen die tegen feminisme zijn vaak gedacht wordt. ) Persoonlijk vind ik het ietwat lastig voor te stellen, dat niet seksueel en/of romantisch aangetrokken tot iemand zijn, meteen leidt tot een grote afkeer van een persoon. Ik denk ook wel dat het daarin vooral te maken heeft met normen en waarden, en naja de standaard die de maatschappij ons daarin geeft. Maar ja, het is inderdaad niet zo vreemd om mensen gewoon met respect te behandelen, ook al ben je niet aangetrokken tot ze, vanuit mijn perspectief. (Hoewel veel mensen dit perspectief missen)
Hier zijn (als je geïnteresseerd bent) drie links naar artikelen die over dit fenomeen gaan
Ik denk dat veel mensen (mannen) hierom een hekel hebben aan feminisme. Feministen zijn lesbiennes die een grote afkeer hebben tegen mannen. Een afkeer tegen mannen is geen feminisme. In ieder geval niet het feminisme waar ik in geloof.
Nee, ik zelf ook niet, maar zo wordt er zoals je zegt vaak wel zo gedacht. Het kwam er iets anders uit dan dat ik probeerde te verwoorden in mijn hoofd. Ik zal het even aanpassen in mijn post.
Ik denk dat dit ook voortkomt uit het feit dat veel mannen zich heel erg aangevallen/aangetast voelen in hun machtspositie. En dan is het eerste antwoord: ‘ja jullie haten allemaal mannen en wij mogen niks meer en blabla’. Terwijl , als je er even normaal over nadenkt, feminisme helpt net zo goed mannen om uit die toxic masculinity te komen. (En misschien is het ook niet helemaal oké dat al duizenden jaren vrouwen als inferieure wezens worden beschouwd, maar ok dat terzijde)
Hetzelfde gebeurt als je een wit iemand beschuldigt van racisme, dan schiet iemand direct in de verdediging (want: iemand is het niet gewend aangesproken te worden op iets wat voor diegene de norm is). Terwijl hier ook weer geldt: als je erover nadenkt en je inleest, het heel duidelijk is dat een bepaalde groep mensen meer ‘macht’ heeft dan een andere groep mensen.
Vond dit filmpje wel heel tof en grappig. Het gaat over sexual harrasment op werk maar het heeft ook wel goede comebacks over hoe sommige mannen reageren als vrouwen eisen om serieus genomen te worden.
Ja! je ziet ook zeker op het laatst wel echt dat haar woorden bij hem binnenkomen dus dat vond ik ook heel fijn!
Pfoe nou ja ik zat heel lang voor mezelf in het kamp van je huisgenoten, ik dacht, mensen zijn professioneel en dat moet kunnen. Jarenlang met extreme menstruatieklachten rondgelopen omdat mijn mannelijke huisarts zei dat dat ‘er nou eenmaal bij hoorde’ en hij er nooit echt op in wilde gaan, waardoor ik ook dacht dat het normaal was. Plus daarbij, mijn vriend en veel andere mannelijke vrienden van mij kunnen ich ook weinig voorstellen dat je voor dit soort dingen naar de huisarts gaat heb ik het idee? Lijkt wel alsof er bij vrouwen meer ‘mis’ gaat, maar wij komen vanaf tieners af aan vaak al voor seksualiteit-gerelateerde dingen bij de huisarts (de pil, blaasontsteking of schimmelinfectie, spiraaltje laten zetten etc.) en als je wat ouder bent moet je gewoon regelmatig voor een uitstrijkje. Terwijl mijn vriend of mijn broertje bijvoorbeeld nog nooit naakt bij een arts zijn geweest of daar iets over hun seksualiteit besproken hebben. Misschien dat dat er wat mee te maken heeft dat ze het niet echt begrijpen?