@Flamoes: ik ben er helemaal mee akkoord dat een bedrijf mag vragen van zijn werknemers om zich deftig te kleden, zeker als je bvb met klanten moet praten. Ik zou ook nooit een lezing geven op slippers. Maar dat soort regeltjes van ‘roklengte moet zo lang zijn,’ mouwen zo lang, zijn ook niet altijd even zinvol. Ik vermoed dat de meeste mensen wel weten wat echt niet kan. En anders kan bvb een of andere baas of hr medewerker hen daar nog steeds op wijzen.
Opmerkingen als ‘vrouwen mogen geen te korte rokjes of diepe decolletés dragen want dat leidt de mannelijke collega’s af’ vind ik wel echt dom. Ik heb nog nooit iemand iets horen zeggen als “gespierde mannen mogen geen te strakke T-shirts dragen want hun gespierde torso leidt vrouwelijke collega’s af.”
En voorschriften over hoe bruin, glad en gespierd je benen moeten zijn, alvorens je een rokje/short mag dragen, komen voor mij al snel in de buurt van body shaming.
Tot slot: ik vind echt wel dat mannen met dit weer het onderspit delven doordat een short vaak nog als not done wordt beschouwd. Er zijn echt veel deftige shorts, vind ik. Deftiger dan bvb linnen broeken die heel snel kreuken en voor mij toch al snel een vakantiesfeer uitstralen. En met dit weer in een lange jeans zitten, lijkt me echt niet prettig. En vrouwenbenen of mannenbenen, dat maakt toch geen verschil.