Feminisme

Ik zag dit artikel op de fb van Jan fran en daarbij stond deze reactie en vond dat echt interessant om over na te denken

4 likes

Ja, ik vind dit ook interessant want het laat zien dat ‘vrouwen moeten meer werken’ zoveel meer lagen heeft: vrouwen dragen het vaakst de zorgtaak omdat mensen denken dat dat zo hoort/vrouwen beter kunnen zorgen, dus ze gaan vaker parttime werken, dus ze maken minder vaak carriĂšre, dus minder vrouwen aan de top (en ook nog eens minder loon). De man moet tegelijkertijd volgens de norm wĂ©l fulltime werken, moet carriĂšre maken, krijgt Ă©Ă©n papadag (ipv dat je de zorg over je kind eerlijk verdeeld)
 Dit probleem wordt niet opgelost door je alleen op vrouwen te richten, want vrouwen kĂșnnen niet meer gaan werken als de man niet ook kind- en mantelzorgtaken op zich neemt. En vice-versa.

Ze hebben/hadden bij women inc zo’n werk-zorgberekenaar en dan bleek dat het soms voordeliger is om juist wĂ©l te blijven werken ivm kinderopvangtoeslag enzo. Veel mensen denken toch direct: oh ik verdien minder dus ik ga dan wel minder werken

4 likes

Ik ben ervan overtuigd dat het belangrijkste voor gelijkheid tussen mannen en vrouwen is, dat mannen meer mogelijkheid krijgen om thuis te zijn met de kinderen. Dit artikel is ook interessant daarover: https://decorrespondent.nl/685/zo-krijg-je-mannen-achter-het-aanrecht/230577193770-4983abc2

Als mannen ook langer verlof krijgen, is het niet langer interessanter om een man aan te nemen dan een vrouw en vrouwen blijven dan vaker meer werken (en dus ook verdienen).

8 likes

Ik vind dat je gelijk hebt maar ik snap ouders/ouderen/leerkrachten etc. die vinden dat jonge meiden er niet te bloot moeten bijlopen wel. Als je ‘wat meer vormen hebt’ krijg je hier namelijk wel opmerkingen of blikken door, mensen zien dat toch als iets ‘seksueels’, ook als je 12 of 14 o.i.d. bent.
Dat is niet goed en je moet die verantwoordelijkheid niet bij jonge meiden leggen, maar ik snap wel dat als het om je eigen kind gaat of een kind dat dichtbij je staat dat je dat kind wil beschermen. Zeker bij kinderen die nog niet mondig genoeg zijn om zich te verweren.

Ik vind niet dat je kinderen moet leren dat ze zich moeten schamen voor hun borsten, maar eigenlijk vind ik ook niet dat je kunt zeggen dat een kind van onder de 18 maar alles moet kunnen dragen. Zeker niet naar school bijvoorbeeld.

De grens tussen empowerment en bescherming is echt zo moeilijk. (En dat heb ik zelf dus ook ondervonden zoals ik zei, want ik schaamde me wel heel erg.)

9 likes

Maar je kunt denk ik wel al op jonge leeftijd aan kinderen leren wat privĂ© is en wat openbaar kan. Zo van: ‘je kunt niet zomaar aan wildvreemden je onderbroek laten zien, want dat is iets voor jezelf’. En dan kan je op latere leeftijd erbij vertellen dat de maatschappij helaas zo is gevormd dat er heel erg een focus is op seksualisering van het vrouwenlichaam. Dus dat je met een diep decolletĂ© of een heel kort rokje daar opmerkingen over kan krijgen, en dat dat misschien niet zo veilig of fijn kan voelen. Ook omdat je op die leeftijd misschien nog helemaal niet bezig bent met seks enzo. Dan leg je de verantwoordelijkheid niet bij het meisje, maar leg je wel uit hoe anderen kunnen reageren op je lichaam en dat je daar dus een beetje voorzichtig mee om moet gaan (hoe oneerlijk het ook is).

10 likes

Ohja die heb ik niet geluisterd haha, maar ja dat lijkt wel op Ă©Ă©n lijn te zitten!

1 like

Ik had laatst een lezing van Joris Luyendijk en hij zei hier iets interessants over. Volgens hem zijn het voornamelijk witte hetero mannen die ‘niks meer mogen zeggen tegenwoordig’. Dit komt omdat mensen uit minderheden (vrouw, gekleurd, homo) al vroeg hebben geleerd zich te conformeren naar de meerderheid en hun echte mening soms voor zich te houden. De ‘meerderheid’ heeft dit eerder nooit gemerkt of hoeven doen. En tegenwoordig worden ze hier dus op aangesproken maar dit zijn zij niet gewend. Klinkt eigenlijk best logisch!

24 likes

Klinkt inderdaad heel aannemelijk.

Dat hele “je mag tegenwoordig niks meer zeggen” irriteert me ook zo mateloos. Je mag alles zeggen, alleen kun je tegenwoordig een reactie verwachten als dat wat je zegt discriminerend/kwetsend/bekrompen is, omdat gemarginaliseerde groepen ook eindelijk alles (mogen) zeggen.

13 likes

:rage:

1 like

Go fuck yourself, MySweetV

5 likes

‘You should always taste better than the next chick!’

‘As seen in Glamour magazine’
Dat het op instagram staat vind ik al heel erg, maar dat er ook nog reclame voor wordt gemaakt in een bekend tijdschrift!?

Maar weet je wat ik ook wel denk: je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn en voor veel mannen is het nu eenmaal ook allemaal best moeilijk. (Stel je hebt je hele leven in een geprivilegieerde positie gezeten waar je zelf niet eens echt voor gekozen hebt of je zelfs bewust van was en je wordt daar nu op aangesproken. Best kut.)
Op een vriendelijke manier uitleggen hoe het zit werkt dan beter dan iets zeggen als ‘stel je niet aan jij witte cis het man’.

2 likes

Maar dat soort bladen staan uberhaupt vol met 101 dingen die je aan jezelf moet veranderen zodat je aantrekkelijker bent voor een ander

3 likes

Is dit smaak voor aan je vagina??

Ja!!! :nauseated_face::nauseated_face:

Is dat potje niet gefotoshopt?

Uh kan, maar het bedrijf bestaat gewoon:

15 likes haha

Voor een film die super leuk lijkt voor tienermeisjes, maar zo ongeveer elke 5 minuten fout en seksistisch is: kissing booth op netflix.

2 likes