Feminisme

Ik vind dat echt een beetje op een vervelende manier je punt willen halen? Ja het gebeurd bij ze en dat is hartstikke verkeerd maar om dan zelf zoiets te gaan doen om het duidelijk te maken… Zo jaag je mensen toch juist alleen maar tegen je in en dat lijkt mij niet de bedoeling van zo’n avond…

7 likes

Goeie, interessante analyse. Ik heb ook zeker heel veel positieve en ‘goeie’ dingen gehoord maar ben toch altijd geneigd het slechte te benadrukken. Alleen over dat ze 1 vraag van een niet-wit persoon zou behandelen, dat zette zich wel de hele avond door. Helemaal als laatst kwamen er nog twee witte vrouwen aan het woord maar daarvoor werd er steeds nadruk gelegd op geen vragen van witte mensen. Ik denk ook dat ze door de reactie van de zaal zich een beetje liet meeslepen daarin en te ver door ging. Maar dat is weer dat dubbele want ik begrijp ook wel dat het ook wel eens zo mag zijn.

Maar wat vond je bijvoorbeeld van hoe er op die moslim jongen gereageerd werd? Die boven zat en zonder microfoon zijn vragen moest stellen. Kon je dat horen op camera?

Ik ben wel van mening dat het toch een tweedeling moet zijn tussen nieuwe mensen aantrekken en vanaf het begin beginnen en doorgaan met de meute die al ‘woke’ zijn. Vooral op zo’n avond lijkt het me belangrijk om de nieuweling te helpen, vragen te beantwoorden en uitleg te geven. Ik kan me voorstellen dat je soms denkt: ‘ja hallo dit heb ik nou al duuzend keer gezegd en aangegeven’ maar ja, als het voor iedereen al duidelijk was hadden we dit soort avonden niet meer nodig toch.

2 likes

Ik zou me zo ongemakkelijk voelen als ik daar zou zitten en Sylvana zegt: witte mensen mogen even niets zeggen. Dan doet ze het zelfde waar zij tegen is. Ik vind de Islam & feminisme ook heel interessant. Bij die serie (Moslims, zoals wij?) zat ook een lesbische Islamitische vrouw. Ik vond haar visies heel interessant. Maar de aanpak van Sylvana vind ik vergelijkbaars met die van Wilders of Baudet. Sommige mensen zijn nou eenmaal meer ontwetend als het om dit soort onderwerpen gaat. Alleen maar goed dat ze dan naar dat soort bijeenkomsten gaan en vragen durven te stellen. Beter dan mensen die hun kop in het zand steken

2 likes

Ik kan daar echt niks mee. Je hoeft mij niet op die manier ‘te laten voelen hoe zoiets voelt’.
Dan ben je namelijk gewoon een lul of je nu wit en hetero bent of wat anders.
Zeker op zo’n avond waar waarschijnlijk bijna alleen maar medestanders komen.

Mocht je zoiets willen doen, doe dan een sociaal experiment in een supermarkt oid.

4 likes

Uhh, da’s wel een beetje vreemd om je punt te maken. Alsof je dan de volgende keer denkt: “Okee, laat ik nu maar even niet meer zo hetero en wit zijn om er wél bij te mogen zijn.” Dit streeft echt volledig z’n doel voorbij.
Gingen ze ook echt weg??

1 like

Ja, juist met mensen erbij die al “allies” zijn lijkt het me idd zijn doel voorbij streven.

Mensen gingen inderdaad weg met een beschaamde tred.
Ikzelf ben wit en zou mezelf wel hetero noemen (1 op de Kinsey scale zegmaar :stuck_out_tongue: ) maar ik dacht ook wtf ik blijf gewoon zitten ben benieuwd wat we gaan meemaken hier met z’n allen.

Ik zie net een reclame van vereniging voor eigen huis op tv… en erger me kapot. Het filmpje doet suggereren dat het stel samen gaat wonen (zij ‘mag’ de decoraties in het huis zetten) maar hij is steeds aan het woord en heeft het over míjn huis en ík ben trots… al die tijd zit zij er ‘dommig’ (zo komt het op mij over althans) naast en zegt niks…
Het is deze reclame… zie ik dingen die er niet zijn?

6 likes

Ja dit. Hierom vond ik de reactie op die vent an sich heel goed. Maar ja in lijn hiermee waren de reacties op dat meisje van de bubbel en moslim jongen ook wel gerechtvaardigd.

Zoals ik al zei: ik vond het een lastige avond.

1 like

Ik vind al die reclames van VEH een beetje zo, best storend, je ziet nooit eens dat de vrouw het woord doet, maar deze twee mensen lijken me bijna zwakzinnig? De man leest iets met de grootst mogelijke moeite voor van een poster of een autocue, de vrouw wordt vanachter de camera elke 3 seconden ingeseind dat ze maniakaal moet lachen, tussendoor vergeet ze het en lijkt het alsof ze bijna moet huilen, ik vind deze specifieke reclame om heel andere redenen ongemakkelijk :sweat_smile:

15 likes

Maar dat eerste kun je dan misschien gewoon zeggen. Zo van: misschien kun je dit en dit eens lezen. We gaan er nu niet verder op in omdat we nu wat dieper op de materie ingaan.

(Ik snap het wel hoor maar imo zijn er betere manieren dan iemand uitlachen.)

4 likes

Ja dat is misschien waar, maar als je dat op zo’n avond gaat doen ben je daar al snel de halve avond aan kwijt, bij al die verschillende mensen. Moet zeggen dat ik dit evenement niet teruggekeken heb, maar er zijn gewoon situaties waarin dit niet werkt.

2 likes

Is er geen manier om het via iets anoniem te melden? Of met een groep? Dit is nl. niet ok.

:raised_hands:t3:
Alleen het kopje Leaders kan/moet nog wel wat gevarieerder…

1 like

Hier kots ik ook op :(. Mijn oplossing is zeggen dat ik er meer van weet dan zij en dat ze zichzelf mogen onderwijzen want dat is mijn taak niet.
Als ze daar happend op ingaan niet verder gaan, zijn ze serieus dan kan je natuurlijk info delen wat ze kunnen lezen. Maar eerlijk, sommige mensen snappen het gewoon niet.

Dit is komende woensdag op fb! Over feminisme en activisme.
Klinkt wel boeiend, ik ga het terugkijken

Wat een raar artikel.

2 likes

Ja maar dan eindigt ze wel weer met dit

Dat is nog niet helemaal verdwenen. We leven nu in een wereld waarin de familie Kardashian-Jenner met hun browkits, lipfillers en afslankshakes de lat steeds hoger legt. Tegelijkertijd klinkt de kritiek daarop luider en luider, zelfs in vrouwenbladen die hun lezeressen vroeger maar wat graag de les lazen over het belang van een ‘bikiniproof’ lijf. In de publieke opinie verschuift de verantwoordelijkheid langzaam van het individu naar degenen die het beeld bepalen.

Dat maakt ook dat nu scherper wordt gekeken naar rokjesdag. Het blijkt toch niet het optimistische, voor iedereen toegankelijke lentefeest te zijn waar het lang voor doorging. Dat wisten vrouwen, starend naar die witte kuiten in de spiegel, stiekem allang. Maar het einde van rokjesdag hoeft niet einde van rokjes te betekenen. Verre van zelfs. Als de eisen voor het dragen ervan versoepelen, kunnen het er alleen maar meer worden.

Denk dat ze beter meer nadruk op het laatste had kunnen leggen ipv die ellenlange uiteenzetting waarom feministen niet zo moeten zeuren

1 like

Oh ik vond het wel interessant. Hoe in 10 jaar tijd er eigenlijk zoveel veranderd is tov wat we toen nog vonden kunnen en geen probleem in zagen en nu wel.
Vind dat sowieso interessant, 10/15 jaar geleden waren heel veel dingen totaal geen issue en nu wel. Ik denk dat dat niet perse goed danwel slecht is maar het is wel wennen en vergt meer nadenken.

Edit: ik heb zelf iig geen moment het gevoel gehad dat de boodschap was dat feministen niet moesten zeuren.

4 likes

Bedankt voor het delen! Ik ben het niet met alles wat ze zegt per definitie oneens of eens. Maar deze mevrouw is een filosoof en geen bioloog dus voor mij niet gekwalificeerd om de uitspraken te doen die ze doet.

"Wat de evolutietheorie ons daarover kan leren, is dat mannen een vertekening hebben in hun seksuele psychologie. Zij hebben de neiging om de seksuele interesse van vrouwen te overschatten… " dit is klinkklare onzin en ik zie in deze zin geen verklaring waarom de evolutietheorie daar een verklaring voor geeft?
Tevens haalt ze nogal achterhaalde denkbeelden aan over fitness bij zoogdieren. Soit iets minder achterhaald dan dat het vrouwtje passief wacht op bevruchting maar achterhaald in de zin dat de vrouw de hoogste investeringen moet leveren en daarom per definitie selectief is. Vroegere mensen leefden namelijk in een familie groep, net als veel andere dieren in een familie groep leven en de zorg voor kinderen was waarschijnlijker meer een gedeelde verantwoordelijkheid dan puur alleen de moeder. En als mensen twee aan twee leefden en de man ging er vandoor na bevruchting dan zie ik niet echt in hoe dat een succesvolle evolutionaire strategie kon zijn want als moeder en kind sterven want alleen dan haal je echt geen hoge fitness.

4 likes

Misschien is het inderdaad niet feministisch, maar ik kan me wel in haar uitspraak, aan de hand van mijn ervaringen, vinden. Misschien heeft zij wel ervaringen met bepaalde vrouwen gehad waardoor ze dat denkt. Ze kan het wel beter verwoorden en misschien kan je haar daarop aanspreken, maar als zij vindt dat vrouwen “dramatischer” zijn dan is dat natuurlijk haar mening.

1 like