Had een tijd geleden een redelijk succesvol gesprekje met een catcaller en ik heb dat toen in WJEKW gedeeld. Vandaag ging het wat minder soepel maar ik dacht: dit deel ik ook maar, maar dan in een topic waar het misschien beter past.
Gesprek
Jongen: ‘Knapperd’
Ik: ‘Hoezo?’
[geen reactie]
‘Waarom zeg je dat?’
[geen reactie, loopt gewoon door]
‘Hallo?’
[…]
‘Negeer je me nou?’
[…]
‘Als je niet met me wil praten, zeg dan niks.’
‘Ik wilde net zeggen…’ (of zoiets, ik verstond het niet goed)
‘Sukkel!’
En toen ben ik weggerend (was aan het hardlopen).
Ging dus niet heel goed, vind het jammer dat ik alsnog ging schelden terwijl hij misschien wel iets zinnigs wilde zeggen. :’) Maar ik denk wel dat hij zich schaamde of in ieder geval schrok dus ik hoop dat het misschien iets verandert bij hem.
Ik sprak met een vriend van me over catcalling en mijn vorige ‘confrontatie’, en hij zei dat hij dacht dat schaamte soms dé manier kan zijn om gedrag te veranderen, en dat hij het idee had dat die vorige man die ik aansprak echt wel een gevoel van schaamte moet hebben gehad. Hij gelooft dus wel in mijn ‘methode’, al was mijn doel niet direct om iemand zich te laten schamen maar meer om diegene aan het denken te zetten en ervoor te zorgen dat ik eens iets anders kan doen dan negeren of schelden.
Iemand anders die ik sprak zei juist: ‘Je bent echt naïef als je denkt dat dit ook maar iets van invloed op die mannen heeft.’
Wat denken jullie?