Dit is zo gĂȘnant gewoon.
Ik kom even inbreken, maar ik wil me graag iets meer verdiepen in het feminisme. Iemand aandraders qua boeken voor leken of beginners? Liefst in het Nederlands
Ik vind âHet Idee M/Vâ van Asha ten Broeke een heel fijn boek. Dat heeft voor mij feminisme echt geĂŻntroduceerd.
En Feminist Fightclub van Jessica Bennet is ook vertaald naar Nederlands en vind ik heel goed.
Also: Ik leer heeeeel veel via sociale media. Twitter en Instragram vooral, daar volg ik mensen die wat te zeggen hebben en dit onwijs goed onderbouwen.
Late reactie maar ik zeg er altijd wat van als ik het merk in een gesprek met mijn vriendinnen. Dan gaat het echter niet per se om bloot maar meer om âveel seks hebbenâ of âveel flirtenâ oid.
Ik vond zelf How To Be A Woman van Caitlin Moran een heel leuk boek, dat is meer persoonlijke reflectie over feministische issues van iemand die heel grappig is en goed kan schrijven. Voor meer maatschappijkritiek en dan vooral op het vlak van vrouwenlichamen en hoe deze ingezet worden (door vrouwen en mannen) vind ik Female Chauvinist Pigs van Ariel Levy een hele grote dikke aanrader. Zij is heel leuk en slim en werkt met allemaal anekdotes die ze als journalist heeft meegemaakt. Dit boek gaat vooral over hoe vrouwen in de 2000s zijn gaan merken dat hun lichaam en seks sells, en dat hebben geĂŻnternaliseerd en bijv geld mee zijn gaan verdienen, onder het mom van âdat is vrijgevochtenâ. Verder Shrill van Lindy West (essay collectie), ook zoân goeie schrijfster, die naast algemene vrouwen-issues (abortus, seksisme, allemaal persoonlijke essays) ook specifiek schrijft over lichamen. Zij is zelf dik, en ze schrijft oa over hoe dikke vrouwen worden ge-fat-shamed (?) en waar dat volgens haar vandaan komt.
Deze boeken zijn voor mij voorbeelden van vrouwen die op een persoonlijke, gevatte manier omgaan met feminisme en seksisme. Het is dus minder âacademischâ (hoewel wel onderzoeken worden aangehaald, maar op een begrijpelijke manier) en alledrie de vrouwen zijn goede schrijvers die duidelijk journalistieke achtergrond hebben. Dit zijn zeg maar boeken die ik ook voor mijn tienerdochter/begin twintiger dochter zou kopen.
Ja heel interessant! Ik vind het ook boeiend om te lezen als iemand die momenteel graag zwanger wil worden. Voor mij zou 17 dagen overtijd/een gelukte innesteling wel echt âzwangerâ zijn, omdat ik dan uitga van het aanwezige hormoon in mijn urine inderdaad waar de zwangerschapstest op reageert (en heel belangrijk: ik zou er blij mee zijn, wat natuurlijk het hele punt is hier). Maar dat is natuurlijk een gevoelskwestie en als je op dat moment weet dat er ongewenst een zwangerschap vormt in je lichaam die nog âmakkelijkâ afgebroken kan worden zou ik niet weten waarom de huisarts je daar niet bij mag assisteren. Lijkt me toch beter om die drempel te verlagen of in een erger geval te wachten tot de zwangerschap verder gevorderd is?
VUILE HOER HIJ ZEI TOCH BETERSCHAP
Typ het wel altijd door mijn rage-tears heen hoor
Leuk! Ik wilde ook naar die demonstratie van de Bovengrondse gaan, maar kan toch niet met werk. Vind het super belangrijk dat zoiets bij dr huisarts komt en niet in een ontoegankelijke kliniek.
Ik denk dat de definitie van zwangerschap altijd wel inconsistent blijft omdat het toch voor verschillende situaties andere gevolgen gaat hebben. Als men bij de ene zaak zegt âdit is hetâ dan wordt het weer bij een andere zaak als argument gebruikt waar het wellicht helemaal niet gepast is. Dus het zal in hun voordeel zijn om dit zo wisselvallig te houden.
Het gevoelsmatige is natuurlijk altijd een dingetje. Ik heb genoeg zwangere vriendinnen die hun embryo als hun kind zien terwijl ik zonder attachment een abortus heb laten plegen op een vrucht van dezelfde leeftijd of ouder.
Hier reageert ze op de kritiek die kwam op de oproep voor meer vrouwen in de top2000.
Misschien niet helemaal het juiste topic maar ik werd heel blij van dit artikel haha. En de muziek is ook mooi
[https://www.nu.nl/geldzaken/5637167/rapport-genderkloof-in-west-europa-pas-61-jaar-gedicht.html]
Pff, mijn eventuele toekomstige dochter zou dus niet eens economische gelijkheid meemaken.
Zo smakeloos.
Maar hoe uit zich dit precies? Ik had het hier over met een vriend en die zei dat je gewoon moet onderhandelen en dat zowel mannen als vrouwen dat kunnen doen.
Daarnaast is ook naar voren gekomen dat zowel mannen als vrouwen een negatiever beeld hebben bij vrouwen die actief onderhandelen dan mannen.
Bedankt voor het reageren allemaal! Ik probeer altijd met goede argumenten te komen, maar die worden altijd snel onder tafel geschoven door bijvoorbeeld te zeggen dan je maar moet onderhandelen en dat ze zich niet kunnen voorstellen dat er een verschil is. Ik vind het jammer dat daar niet normaal over gesproken kan worden omdat het vaak niet als een probleem wordt gezien. Daar heb je dan natuurlijk weer de kern van het probleem.