Ik vind een klein scheutje citroensap het nog veel lekkerder en frisser maken
Heeft iemand een écht lekker recept van tomatensoep?
Ja inderdaad, brengt het mooi in balans qua smaken! Citroenschil doet het ook goed.
Vegatopia - Lasagne zonder oven
Dit klinkt makkelijk en super snel! En misschien iets voor jou @Banananana als je geen zin hebt in veel werk maar wel in lasagne
Hahaha thanks!
Deze maak ik zelf regelmatig. Is afgeleid van een recept van Angélique Schmeinck van 24Kitchen.
Tomaten-paprikasoep
Ingrediënten:
- 10 tomaten
- 2 rode paprika’s
- 2 sjalotten
- 4 tenen knoflook
- Stukje verse peper of chilivlokken
- Zout
- Tijm
- Laurierblaadjes
- Olijfolie
- Ca. 500 -750 ml. bouillon (ik gebruik altijd 2 blokjes tijm-basilicum bouillonblokjes van Natur Compagnie, bijv. te koop bij Ekoplaza)
Benodigdheden:
- Ovenschaal
- Blender of staafmixer
- Afhankelijk van hoe glad je de soep wilt hebben een zeef
Bereiding:
Verwarm de over voor op 220 graden. Snijdt tomaten paprika, sjalotten en knoflook in stukken. Vermeng dit met de olijfolie, zout, peper en tijm in een ovenschaal. Zet ca. 35-40 minuten in de voorverwarmde over.
Kook ongeveer 10 minuten voor de over klaar is de bouillon in een ruime pan.
Als je van grove soep met stukjes houdt, kun je vanuit de oven de groenten in de pan bij de bouillon doen en pureren met de staafmixer. Haal wel eerst de laurierblaadjes eruit. De groenten Pureer als je van grove soep houdt met stukjes.
Als je van gladde soep houdt dan pureer je eerst de groenten in de blender of met de staafmixer en doe je deze via de zeef bij de bouillon. Is iets meer werk.
Zelf maak ik altijd een ruime hoeveelheid en vries ik wat porties in.
Klinkt heerlijk, dank je wel!
Heeft iemand een lekker recept idee voor als er eters komen? (In dit geval slechts één vriendin haha, maar wil toch iets speciaals maken). Ik ben vega en wil het liefst iets makkelijks maken zodat ik er niet teveel over hoef te stressen. Dacht aan een ovenschotel ofzo? Maar ben nogal inspiratieloos
Filodeeg ovenschotel! Ik heb geen recept maar dat ziet er echt fancier uit dan het is. Inhoud kan echt van alles, had zelf een groenten en kip mengsel wat ik had gewokt. Filodeeg in de ovenschaal, mengsel er in en dan mooi dicht maken met meer filodeeg. Half uur in de oven en dan wordt het mooi goudkleurig en lekker crunchy.
Ik maak dit regelmatig als er mensen komen eten en tot nu toe vindt iedereen het lekker!
Een plaattaart op basis van bladerdeeg!
Kun je van te voren maken en afbakken als je gast er is.
Ik maak 'm zo:
- Leg 5 bladerdeegplakjes op bakpapier op een ovenplaat. Druk de randjes goed aan. Het 5e plakje snij ik door de helft en maak een soort rechthoek. Prik de bladerdeeg goed in, behalve aan de randjes en bak dit max 10 min in de oven op 170gr.
- Bak in een koekenpan wat fijn gesneden sjalotjes en een teen knoflook, voeg dan in de lengte gesneden witlof erbij. Bak op middelhoog vuur. Als je witlof wat is geslonken en bruin geworden op smaak brengen met zout, peper, oregano, paprikapoeder. Laat beetje afkoelen.
- Schil een peer en verwijder het klokhuis. Snij de peer in de lengte in dunne partjes.
- Doe de witlof op het bladerdeeg, verdeel de partjes peer en de blokjes gorgonzola erover en garneer met walnootstukjes.
- Bak dit af in de oven op 170 gr voor 20 min.
Heeft iemand een goed recept voor gemberthee?
Als ik dat zelf maak smaakt het altijd wat flauwtjes. Ik ben op zoek naar een recept voor sterke gemberthee waarbij je het voelt kriebelen in je neus Ik had het onlangs take-away en ik proefde volgens mij zelfs een vleugje speculaaskruiden.
Niet. Als het goed is gebruik je dan ook een veel kleiner schaaltje, dus dan kan je de temperatuur en tijd gewoon aanhouden (houd je nl evenveel laagjes). Hoogstens tegen het einde aan even in de gaten houden.
Dankjewel! Fijn een ervaren iemand die toch nog advies wil en kan geven aan iemand die het nog met pakjes en zakjes maakt
Ik maak gemberthee in een pannetje. Gember schillen en snijden, in een pannetje met water stoppen en aan de kook brengen en voor 5 tot 10 minuten laten koken. Dan krijg je een veel sterkere smaak dan als je eerst water kookt en daar gember aan toevoegt en alleen laat trekken.
Ik doe er eigenlijk vrijwel nooit kruiden bij, maar je zou het kunnen proberen in combinatie met kaneel, kruidnagel en/of kardemom
Zal het zo eens proberen, dankje!
Deze in heet water werkt is ook heel sterk! En lekker. Wel achterlijk duur
Ik heb hier nog een flesje van staan (kerstpakket) wist niet wat ik ermee moest, dus bedankt voor deze tip