Eetbui-topic

Ja vroeger ging ik dan roken… maarja dat zou ik nu niet echt een verbetering vinden.
Sommige mensen hebben geloof ik niet zo’n innerlijke onrust

Ik ben de afgelopen maanden onwijs gestresst geweest omdat het in april al duidelijk was dat er mensen zouden worden ontslagen op werk. Nu hebben ze afgelopen week laten weten dat ze tot december wachten, om te kijken of de economie weer wat aantrekt.

Ik heb sowieso altijd al last van eetbuien, maar door de stress is het hek van de dam en blijven de eetbuien maar komen. Door het thuiswerken is een eetbui ook nog eens veel makkelijker, want er is niemand in de buurt om me in de gaten te houden.

Ik denk er nu toch aan om professionele hulp te zoeken, want dit kan niet tot december zo door gaan. Ik weet alleen niet zo goed waar ik moet beginnen. Is de huisarts een goede eerste stap? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Wat rot dat je nog zo lang in onduidelijkheid zit, zeker als het dit effect op je heeft! Ik herken heel erg dat de eetbuien maar blijven komen, als een automatisme bijna. Voor mij was de eerste stap inderdaad huisarts. Helaas bleek wel dat er lange wachttijden zijn, maar in de tussentijd kon ik terecht bij een diëtist/POH’er. Dat hielp al goed om op korte termijn weer wat grip op mijn eetpatroon te krijgen. Nu in behandeling is er meer ruimte voor de achterliggende patronen, want eetbuien zijn voor mij slechts een symptoom uiteindelijk van iets anders dat speelt.

Ik hoop dat je de stap naar de huisarts neemt en ook op korte termijn al hulp kan krijgen. Succes!

1 like

Ja huisarts is een goeie eerste stap! Die kan je doorverwijzen. Ik had zelf een kliniek gekozen om naartoe doorverwezen te worden maar je kan ook advies vragen

1 like

@Luzarl @Boekenkast Thanks :heart:. Als dit niet te persoonlijk is, hoe regelmatig zijn jullie behandelingen? Ik ben dus bang dat ik straks elke week een uur vrij moet nemen, al weet ik ergens ook wel dat dat me niet zou moeten tegenhouden.

1 like

Ja ik had elke week een uur maar ben weer gestopt omdat ook bij mij eetbuien een symptoom zijn en niet een probleem op zich dus ik zoek nog een andere behandeling

1 like

Ik ben begonnen met twee afspraken per week, digitaal wegens Corona dus makkelijk naast werk te doen. Ene afspraak met psycholoog, andere met diëtist. Heb nu 1 afspraak per week met psycholoog en soms nog een check bij diëtist. Ik moest eerst beginnen met een nieuw eetpatroon gericht op het voorkomen van eetbuien. In mijn geval betekende dat veel meer gaan eten. Nu dat goed gaat, is er dus vooral ruimte om naar die achterliggende patronen te kijken.

Heb je de huisarts al gebeld? No pressure, gewoon benieuwd.

1 like

Ja, vrijdag middag. Zie er mega erg tegen op, maar ik weet dat het nodig is.

2 likes

Succes! Eerste stap is gezet!

1 like

Knap van je, succes alvast! En je kunt indd eerst eens beginnen bij de POH om te inventariseren wat precies je probleem is en wat je daarin nodig hebt. Er zijn tegenwoordig ook online behandelingen. Heeft niet heel erg mijn voorkeur maar ken ook mensen die er echt veel baat bij hebben.

1 like

Heeft iemand van jullie ervaring met BED en zwanger worden? Mijn vriend en ik willen daar ergens in 2021 mee gaan starten. Voor die tijd wil ik nog wel wat fitter worden en het liefst afvallen tot een bmi lager dan 30. Mijn eetstoornis is redelijk onder controle maar ik heb af en toe nog wel korte perioden waarin het weer opspeelt. Ik ben benieuwd of iemand deze fase herkent en of er misschien dingen triggerend in waren.

Lieve dames, send help. Vandaag voelt als uit de kast komen. Ik heb een eetprobleem (emotie eten) en zoek hulp hiervoor. Heeft iemand een geslaagde behandeling hiervoor gehad? Waar kan ik terecht? Huisarts bellen? Ik weet het niet maar wil heel graag zsm geholpen worden. Heel erg bedankt alvast.

Wat goed dat hulp zoekt! Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee, maar heb ook recentelijk aan mezelf toegegeven dat ik een eetprobleem heb. Ik heb toen zelf naar de huisarts gebeld en die heeft mij doorverwezen naar een psycholoog. Daar start mijn behandeling over 3 weken ongeveer. Ik had wel een wachttijd van 1,5 maand dus het is niet super snel.
Wat ik nu doe om mezelf te helpen, is tiktoks kijken over binge eating discovery. Het helpt me om te kijken wat andere mensen gedaan hebben om er af te komen. Ook heb ik opgeschreven hoe ik me voel na een eetbui. En dat lees ik dan soms terug als ik de drang voel om oncontroleerbaar te gaan eten.
En ik heb ook gemerkt dat het erkennen van het probleem ook al helpt, er viel een soort last van mij af.

2 likes

Goeie! Ik heb een coach (frouke van spicy pepper) en ben even in behandeling geweest bij een ‘echt’ eetstoorniscentrum maar dat vond ik niks. Frouke kon zonder de huisarts.

1 like

Heeft iemand misschien zin om een (groeps)dm te starten over eetbuien? Ik zit de afgelopen weken erg slecht in mijn vel en ik voel me veel getriggerd om terug in bepaalde patronen te vallen.

Wat rot dat je zo slecht in je vel zit. Dit lijkt mij heel fijn! Ik zit ook behoorlijk vast…

1 like

Wat stom dat je je zo voelt… Groepsdm goed idee!

1 like

Ik zou graag willen aansluiten! Rot dat je je zo voelt, helaas herkenbaar

1 like

Ik wil er ook graag bij! Heb er ook nog steeds regelmatig last van!

1 like

Ik ook :)!

1 like