Eetbui-topic

Ik heb gister iets van 10 petit fours gegeten. En het is niet dat ik honger heb. En het is ook niet dat ik ze intens hard doorvreet met een waas voor mn ogen. Maar ik eet het gewoon en daar voel ik me dan zo dom over. Echt 1500 kcal weer aan niks

2 likes

Ik heb er de afgelopen 2 weken ook weer heel erg last van :frowning_face:. Ik denk omdat ik de twee weken daarvoor juist extra probeerde te opletten. En zo blijf ik vaak hangen in periodes van extreme wisselingen tussen eetbuien en heel erg compenseren. Het stomme is, is dat ik weet dat ik er nooit dunner of dikker van word. Misschien zorgt dat er juist wel voor dat ik er maar mee doorga op deze manier? Dan ben ik iig zeker van het resultaat? No clue. Maar ik wil dit niet, want ik voel me er wel telkens vies door. Ik weet dat ik gewoon eens moet beginnen met ‘normaal’ eten ipv veel of weinig, maar iets houdt me steeds tegen.

Wat niet meehelpt is dat er op mijn nieuwe werk bijna elke dag wel lekkers te snaaien is. En in de stress of juist verveling van de dag en toch ook omdat ik niks wil missen pak ik er altijd van. Vervolgens voelt mijn voornemen verpest en dan pak ik nog meer.

Maar wat dus het stomme is, is dat ik zo’n regeltje heb dat het ‘weer normaal eten’ perse op de maandag moet starten. En zo heb ik wel meet domme dwangmatige regeltjes in mijn hoofd over eten.

Dus vanaf morgen ga ik nu die regel proberen te doorbreken. Met OF weinig eten weer, OF als ik dapper ben gewoon normaal eten.

En hebben jullie tips voor hoe je ermee om moet gaan als je partner wel bijna dagelijks wat lekkers in huis haalt? Hoe je de verleiding dan beter kan weerstaan?

Wat grappig, het was echt even alsof er een kwartje viel. Bedankt voor dit inzicht en deze relativering!

Ik dacht dat ik rationeel gezien alles wel wist over eetproblematiek, psychische problemen etc. Maar ik zie koek en gebak inderdaad als iets magisch, iets dat geweldig lekker is en bijzonder, dat vele malen specialer is dan ander eten. Als ik het ergens zie ga ik ook oprecht op scherp. Als ik er nee tegen zeg voelt het alsof ik mezelf iets ontzeg. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat dit ook maar een manier van denken is en ik het ook anders zou kunnen zien.

1 like

Ah wat fijn om te lezen!

1 like

Echt alles wat je zegt had ik wel kunnen schrijven. Zo herkenbaar. Tegenwoordig rook ik weer als ik een eetbui aan voel komen, dat helpt iets haha. Ik vind het echt goor maar neemt wel die craving om zoveel mogelijk te vreten weg. Je mag me altijd een PM sturen als je daar behoefte aan hebt!

1 like

Ik neem aan dat je weet dat dit niet samen hoeft te gaan he? Voordat je nog meer reacties hierover krijgt misschien even anders verwoorden?

1 like

Je hoeft het natuurlijk niet aan te passen als je dat niet wil. Ik zie geen domme vraag in je post maar wel een opmerking dat impliceert dat je overgewicht moet hebben om eetbuien te hebben. Over zulke gevoelige onderwerpen kunnen mensen soms (terecht uiteraard) heftig reageren op dit soort opmerkingen dus daarom raadde ik het aan.

3 likes

Ik snap dat je er van baalt en herken dat gevoel! Maar even nuchter bekeken en om het in perspectief te plaatsen: 2 weken normaal gegeten is hartstikke goed, dan heb je vandaag misschien gesnoept en je niet aan je planning gehouden, maar eigenlijk is dat relatief gezien nog helemaal niet zo erg? Als je morgen weer de draad oppakt is er niets aan het handje! Maar goed, snap dat dat niet zo voelt. :slight_smile:

En welkom trouwens! :smiley:

Lief, dat is ook zo. Hoop vooral dat ik zometeen nog normaal kan eten. De chocola ligt in elk geval bovenin de keukenkast opgeborgen

1 like

Wow knap, bij mij was waarschijnlijk alles opgegaan onder het mom van ‘de verpakking moet LEEG’.

Veel plezier vanavond, hopelijk kan je er toch nog een beetje van genieten!

Kan ik meestal ook niet, maar heb al een paar repen op, dat “helpt”

Ik heb zelf niet zo veel problemen meer met eten maar luisterde dit en vond het toch heel fijn en verfrissend! Hoort een lange versie podcast bij, die kan ik iets minder makkelijk embedden maar is overal te vinden.

Ik koop normaal echt veel te vaak chips en ja dat gaat ook vaak 1 in keer op. Maar nu al een week chipsvrij! :sweat_smile: wil het eigenlijk nog een weekje volhouden

9 likes

Ik kom ook eens meelezen en schrijven in dit topic als dat mag. Ik heb geen goede relatie met eten, kom ik steeds meer achter. Ik beloon en troost mezelf snel met eten en ook uit verveling ga ik eten. Zoet, zout, vet, alles wat niet gezond is en dan nog het liefst door elkaar ook. Omdat ik een gezin heb wordt ik gelukkig wel begrenst (ik kan moeilijk een zak drop leegeten bij mijn kinderen in de buurt en ook naast mijn man hou ik me wel in), maar eigenlijk is het niet normaal hoeveel ik snoep, snaai en snack. Ik kan het nooit bij Ă©Ă©n koekje bij de thee laten en ben ik alleen thuis dan gaat er na de lunch ook zo nog een halve zak chips in als dat in huis is.

Ik kom er echter niet van aan, met dank aan mijn genen denk ik. Toch vind ik dat juist ook lastig, iedereen zegt altijd ‘ja jij kan dat wel nemen want jij kan het hebben’. En dan laat ik het ook niet staan. Soms gedachteloos of zonder dat ik iets Ă©cht lekker vind eet ik het gewoon op. Maar dat ik het niet in de kilo’s merk betekent natuurlijk niet dat het gezond is. Ik heb vermoeidheidsklachten die waarschijnlijk beduidend zouden verminderen als ik eens wat minder suiker/koolhydraten naar binnen stopte.

Hoe dan ook, ik ben nu wel op een punt dat ik er echt iets aan wil gaan doen (heb wel eens eerder pogingen gedaan, daar niet van). Dus ik ga dit topic eens doorspitten voor tips e.d.

1 like

ZĂł herkenbaar dit! Ik heb alleen nog niet iets gevonden om het te vervangen.

Ik begin over drie weken met mijn behandeling voor boulimia. Heel lang op moeten wachten, dus ben echt blij dat het zo ver is, al durf ik ook niet echt erop te hopen omdat ik al zoveel hulp heb gehad. Nou ja, beetje nietszeggend bericht maar wilde het gewoon ff kwijt :slightly_smiling_face:

1 like

veel sterkte lieve meid! staat er nog iets van voorbereiding te wachten of ga je gewoon mee beginnen strakjes?

Succes en sterkte!

@Penny_Lane
Erg herkenbaar. Ik heb ook een soort ‘‘eetbui routine’’ waarbij ik dan begin met chips, dan over ga op iets zoiets, vaak heb ik fases waarin ik bepaalde dingen heel vaak eet, dan weer terug op chips of iets anders zouts, dan weer iets zoets. Maar bij chips gaat het altijd mis.

@Yzile
Dankjewel, lief van je!
Ik heb aan het begin van het jaar een intake gehad en nu gewoon direct beginnen. Het is een ambulante behandeling, dat vind ik wel heel fijn.

@Pheebs
Dankjewel!

2 likes