Duurzaamheidstopic

Kan iemand een fijne (houten) haarborstel aanraden?

Ik heb de houten kam van de body shop die vind ik fijn. Mijn kapper was ook enthousiast over de borstel van tbs

2 likes

Die kam heb ik ook! Gaat al ruim 10 jaar mee, zo blij mee.

Ik heb Bambaw wasbare wattenschijfjes (besteld bij ZoZero) en ben er erg tevreden mee!

1 like

Gewoon een lege jampot of een Tupperware doosje? Of toch van die ziplockzakjes maar ze dan telkens hergebruiken, volgens mij kan dat heel lang als ze maar niet te veel heen en weer geschud worden.

1 like

Ik koop regelmatig koffie op het station en wil dus graag een herbruikbare beker die ook liefst wat isoleert want lange treinreis (keepcup lijkt me dus geen goeie).

Degene die ik nu heb is er eentje van de Starbucks maar die past dus blijkbaar niet onder de koffiemachine (ik denk te hoog), waardoor ze nu mijn koffie maar in een wegwerpbeker maken en dan overschenken in mijn thermos. Geen afval uitgespaard dus.

Voor ik er weer eentje aankoop, heeft iemand hier een goede tip? Ik dacht zelf aan deze maar ik twijfel of hij niet te hoog is: https://www.bol.com/nl/p/tefal-k30851-travel-mug-thermos-beker-360-ml-rvs-blackberry/9200000075763645/

Ik zag deze thermos laatst in een winkel staan en vond hem mooi laag! Misschien kan je kijken of ze ze ergens verkopen in jouw buurt en dan kijken /vragen of ze laag genoeg zijn voor onder de machines!

1 like

Ik heb er zo 1 gekocht voor iemand en ik denk niet dat die onder een machine past. Zijn redelijk smal.

Ik heb sinds kort wasbare wattenschijfjes, maar hoe krijg je die dingen goed schoon? Ik was ze nu in een wasnetje bij de witte was in, maar mijn mascara blijft er in zitten. Ik gebruik trouwens waterproof-mascara, weet niet of dat uit maakt?

Ik gooi de mijne bijna altijd met mijn beddengoed en handdoeken op 60 graden. Helemaal schoon worden ze niet meer, ik gebruik ook waterproof mascara en dat blijft er toch een klein beetje in zitten (niet zwart ofzo, meer lichtgrijs in het midden, iets donkerder dan de rest van het watje), maar ze worden wel schoner dan als ik ze met gewone was meewas op 30 graden.

Ik was ze ook op 60 graden bij de handdoeken en ze komen er helemaal schoon uit. En als er echt zware mascara op zit doe ik er eerst wat vlekverwijderaar op.

@kika hmm OK. Ik was eigenlijk nooit op 60 graden, altijd lager. Maar kan het eens proberen!

Als we het dan over duurzaamheid hebben… Wassen op 60 graden? Dat is toch allang niet meer van deze tijd of vergis ik me nou? Ik was het meeste op 30 graden in ieder geval, soms 40 graden.

2 likes

Wij wassen eigenlijk alleen de luiers van ons kind en het beddengoed op 60 graden. Mijn watjes gaan met één van die wasjes mee, maar optisch schoon worden ze na anderhalf jaar niet meer. Maakt me ook niet uit verder.

Voor je wasmachine is het trouwens bij mijn weten ook nog wel goed om zo af en toe op hogere temperaturen te wassen.

Mijn gewone was doe ik inderdaad op 30, maar mijn beddengoed en handdoeken wel altijd op 60 :woman_shrugging:t3:

2 likes

Ik was alles op 30 of 40 en draai 2x per jaar ofzo een kookwas met alle vaatdoekjes. Wil me nu gaan verdiepen in wasnoten, iemand hier nog goede tips voor?

1 like

Ja, same here. Van huis uit zo geleerd en nooit over nagedacht :thinking: Had een tijdje steeds stinkende was en ben toen wel overgestapt op waspoeder, i.p.v. vloeibaar spul. Schijnt beter voor de machine te zijn én het scheelt een hoop plastic flessen. Naar de wasnoten ben ik ook benieuwd, heb er veel wisselende verhalen over gelezen.

Ik heb die van Seepje gehad en die waren prima. De olie die erbij zit gaat harder dan de wasnoten zelf.

Speaking of which, waar zou ik nieuwe olie kunnen kopen? Wat voor olie moet ik hebben? #teluiomtegoogelen

Ik gebruik de geurloze wasnoten van Seepje, maar online kun je ook grote hoeveelheden kopen (=goedkoper). Ik gebruik daarbij een etherische lavendelolie.

1 like

Ik gebruik er geen olie bij, moet dat? Haha