Duurzaamheidstopic

heeft iemand tips voor duurzame sportkleding?
ik zoek nu nog een sportbh en mogelijks in de toekomst voetbalschoenen (voor binnen), voetbalsokken en een lossere short.

een bh en short zal ongetwijfeld wel duurzaam te vinden zijn. maar hoe doen anderen dat die een zeer specifieke sport uitoefenen en dat een beetje duurzaam willen doen? ik heb nu alles van nike of adidas omdat er volgens mij gewoon geen duurzame alternatieven zijn.

@tuula vroeg hier ook laatst om, een paar posts naar boven staan een aantal goede tips!

dat ging over yoga. los van die bh (want een sportbh is gewoon een sportbh) zoek ik specifieke tips voor (zaal)voetbal.

ik vrees zelf al dat zoiets niet bestaat :’(

Ik wielren en loop hard en heb ook nog niets gevonden anders dan voor yoga helaas. Alsof mensen die duurzaam willen alleen aan yoga doen. Mijn sportkleding gaat wel heel lang mee. En oude hardloopschoenen lever ik in voor het goede doel of gaan naar de kringloop. Goede kwaliteit kopen en er lang mee doen is nog de beste optie, denk ik.

1 like

Adidas doet wel al behoorlijk veel aan duurzaamheid, zeker voor zo’n enorm groot merk, dus als je geen specifiek duurzaam merk kan vinden is dat wel een goede tweede keus.

Röhnish heeft ook gewone sportkleding! Ik weet niet wat je precies voor een kleding voor zaalvoetbal nodig hebt maar ik heb daar bijv. een losse short gekocht.

Vaude is een duurzaam merk met veel voor fietsen (wielrennen, mountainbike, fietstassen…)
Sowieso hebben zij fijne outdoor spullen.

1 like

Thanks, ik dacht dat zij alleen mtb-spullen verkochten, maar blijkbaar ook voor de racefiets. Ziet er goed uit!

Ik heb er van greenjump en ze bevallen goed, terwijl ik zelf ook hele gevoelige huid heb rondom m’n ogen (en eczeem). Ik gebruik wel zo’n melkreiniger van de bodyshop, dus dat scheelt misschien ook. Ze zijn ook lekker groot, waardoor het extra afval scheelt; 1 wasbare tegenover 2 of 3 wattenschijfjes :green_heart:

Ik was ze op 60 graden en heb bijna geen vlekken, maar ze worden er wel ietsje ruwer van. Ik gebruik heeel af en toe een gewoon (biologisch) katoenen wattenschijfje ter afwisseling. Die heb ik sowieso ivm nagellakremover (sorry), maar vindt het alsnog verbazingwekkend hoeveel minder afval ik heb met de wasbare schijven.

1 like

Ik ben overgestapt naar Triodos, zij bieden echter geen Credit Card aan. Als ik zoek op duurzame cc kom ik op de cc van ASN of de Visa Panda Card. Iemand ervaring met een van deze? Of tips?

Ik heb die van asn en weet niet wat ik hoor te verwachten maar gewoon fijn ding en niet echt duur!

1 like

Ik wil dus duurzamer gaan leven, eigenlijk op gebied van alles. Maar ik zag door de bomen het bos niet meer, dus heb voor mezelf een lijstje gemaakt. Met alle kleine en grote dingen die ik zou kunnen doen. Daarin heb ik ook gradaties gemaakt, bv ‘deels vegetarisch eten’, ‘100% vegetarisch eten’, ‘deels veganistisch eten’ etc.

Ik wil het lijstje dus ook echt gaan bijhouden (je ziet al een paar vinkjes), zodat het met motiveert maar ook inspireert. Ik heb 'm op m’n blog gedeeld, maar ben heel erg benieuwd of jullie ook nog goede aanvullingen voor mij hebben!

Lijstje

FASHION

✓ Minder shoppen
□ Investeer in items van goede kwaliteit, materialen die langer meegaan
□ Bewuster shoppen: tijdlozere items, zodat je ze lang kan dragen. Geen miskopen meer doen.
✓ Vintage en tweedehands shoppen
□ Alleen maar eco en fair fashion kleding kopen
□ Kleding ruilen met vriendinnen
□ Kleding op een andere manier gebruiken (vermaken, of ‘recyclen’ als poetsdoek)
□ Eigen tas meenemen om aankopen in te doen

BEAUTY

□ Wasbare ‘wattenschijfjes’ aanschaffen voor het verwijderen van make-up
□ Duurzame wattenstaafjes aanschaffen
□ Eco-friendly gezichtsreinigingsproducten gebruiken
□ Eco-friendly deodorant gebruiken
□ Eco-friendly haarproducten gebruiken
□ Producten zonder plastic verpakking gebruiken (shampoo bar i.p.v. fles)
✓ Neem een besparende douchekop

FOOD

□ Altijd een eigen tas meenemen/bij me hebben voor boodschappen
□ Herbruikbare waterfles en koffiebeker gebruiken
□ Geen onnodig in plastic verpakte producten kopen (krop sla vs zak sla)
□ Zo min mogelijk plastic verpakte producten kopen
□ Plastic-vrij shoppen
□ Groente en fruit van het seizoen kopen
□ Koop lokaal (dus geen avocado’s vanuit de andere kant van de wereld)
□ Koop ‘buitenbeentjes’: groente en fruit dat er misvormd uitziet, maar hetzelfde smaakt
✓ Leftovers invriezen i.p.v. weggooien of kleine verpakkingen kopen
□ Alleen nog maar biologische producten kopen
✓ Minder vlees eten
□ 100% vegetarisch eten
□ Thuis veganistisch eten
□ Eigen moestuin beginnen
□ Een eigen composthoop beginnen (ooit! Lijkt me zo tof)

LIFESTYLE

✓ Afval scheiden: papier, GFT, plastic en glas apart
□ Eco-friendly schoonmaakmiddelen gebruiken
□ Kleding die niet extreem vuil is koud wassen
✓ Zo min mogelijk de droger gebruiken: was ophangen
□ Eco-friendly wasmiddel gebruiken
□ Ecologisch toiletpapier kopen (dat niet aanvoelt als schuurpapier)
✓ Zo veel mogelijk digitaal werken i.p.v. op papier
✓ Zo veel mogelijk het openbaar vervoer gebruiken
□ Stekkers uit stopcontacten trekken als je het apparaat niet gebruikt
✓ Licht uit doen als je de ruimte niet gebruikt
✓ Gebruik daglicht i.p.v. kunstlicht (deze is makkelijk, ik zit altijd in het donker haha)
✓ Zo min mogelijk de verwarming aan. Trek een trui aan!
□ Switchen naar een duurzame bank
□ Refurbished elektronica kopen
✓ Plak een nee/nee sticker op je brievenbus om reclame te weren
✓ Gebruik metalen rietjes i.p.v. plastic rietjes. Vraag om ‘zonder rietje’ in een restaurant
□ Leen producten van anderen (bijvoorbeeld boeken) i.p.v. het nieuw te kopen

TRAVEL

□ Maximaal een keer per jaar vliegen
□ Zo duurzaam mogelijk op reis: met de trein, bus of carpoolen
□ Geen wegwerpartikelen meenemen (waterflesje, tassen)
✓ (Thuis) zoveel mogelijk te voet of per fiets voortbewegen
□ Bamboe tandenborstel kopen voor op reis
□ Neem je eigen bestek mee i.p.v. wegwerp bestek te gebruiken

19 likes

Wat goed! Qua aanvulling, ik weet niet wat je voor menstruatieproduct gebruikt maar daar zou je evt nog wisselen naar biologische tampons/wasbaar maandverband/menstruatiecup als gradaties kunnen neerzetten (als je al duurzame producten gebruikt is het misschien toch een goede tip voor op je blog?). En bij locale groentes kun je misschien zelf (een aantal) groentes of kruiden kweken in de tuin of een bak op het balkon? Da’s leuk én locaal én spaart plastic uit!

3 likes

@tuula Leuk lijstje! En voor mezelf ook fijn om te zien dat ik al veel dingen doe.

Ik vind minder plastic nog het lastigst. Nu heeft AH de paprika weer in plastic verpakt bijvoorbeeld, zo onnodig. Ik weet dat ik ook naar de markt kan, maar dat vind ik in deze stad zo’n gedoe en ook onvoorspelbaar qua houdbaarheid (vorige woonplaats was de markt voor de deur en ging ik er wekelijks heen). Die was duurder, maar wel betrouwbaar qua houdbaarheid en kwaliteit.

Ja, dat is ook lastig. Ik vind het vooral lastig bij producten die dan deels in plastic zitten verpakt. Want dat die paprika in plastic zit, is omdat ie helemaal uit Spanje moet komen en het anders niet redt. Dus dan is de ‘oplossing’ (staat ook op het lijstje): lokaal/seizoensgebonden kopen.

Ik zag die heisa voorbij komen op twitter en ik vind het ook suf, maar heel vaak is het ook maar vraag en aanbod. En hoewel plastic slecht is, zou alles weggooien omdat het rot ook zonde zijn. Beetje dilemma…

@Alocasia thanks! Die tip kreeg ik ook al in een comment op mijn blog, dus daar ga ik ook zeker nog naar kijken

1 like

Er ging laatst een wereld voor me open bij de Dille Kamille wat betreft eco schoonmaakproducten.

Heeft iemand ervaring met die groene marseille zeep en is dit nou daadwerkelijk mileuvriendelijk? Ben er nog niet zo in thuis. Ik maak thuis eerst nog op wat ik heb staan en wil het dan gaan aanschaffen.

2 likes

Ik vind minder plastic ook moeilijk… woon nu in het VK en daar hebben ze echt NOG meer plastic dan in Nederland. Zelfs vaak als ik dingen koop waarvan ik denk “nice dit zit in karton” blijkt het aan de binnenkant ook nog in een laag plastic te zitten.

1 like

wat doet adidas zoal? ik keek net op rankabrand en daar hebben ze slechts een d (nike een c).

@Hettie inderdaad, yoga heeft heel de mindset al mee natuurlijk.
@Leilouka het gaat mij voornamelijk om indoor voetbalschoenen (zoals gewone voetbalschoenen maar minus de studs) en sokken. t-shirts moeten voornamelijk snel drogen en shorts soepel vallen zodat je veel bewegingsvrijheid hebt.

bedankt voor jullie tips! ook @Archimedes, tweedehands had ik zelfs niet aan gedacht maar voor een shirt zou dat zeker moeten lukken.

Ik ben vandaag naar de markt gegaan met 300 groentenetjes en ben op 2 elastiekjes rond de lenteuitjes met zero waste teruggekomen! Heb verder allemaal lekkere dingen gehaald zoals notenmixen enzo

16 likes

@tuula ik zie je over lokale groente praten maar het is niet per definitie zo dat lokale groente duurzamer is dan groente uit Spanje oid. Het gaat om de totale Carbon footprint natuurlijk, en die kan schrikbarend hoogliggen. Dit heb ik vorig jaar in een journal over eco-labels gelezen. Bedoel iets kan hier wel uit het Westland komen, maar de kassen, sproeien etc kunnen ervoor zorgen dat de afdruk alsnog groter is dan groente wat uit het buitenland geïmporteerd is.

Zie dat heel vaak hier voorbij komen, niet alleen bij jou. Het is ook best een groot probleem overigens omdat het zo moeilijk is om duurzamer keuzes te maken.

6 likes