Dat is goed nieuws. Was dat redelijk recent?
Half jaartje geleden ofzo. Pinpas was ook snel binnen
Super, dank voor je snelle reactie.
Ik raak zelden belangrijke dingen kwijt, en nu werd ik er ineens mee geconfronteerd in het buitenland. Gelukkig heb ik via de app meteen de pas kunnen blokkeren en een nieuwe aan kunnen vragen, maar ik voel me er zĆ³ naar over. Hij is ergens uit mijn telefoonhoesje gegleden blijkbaar.
Het feit dat mijn pincode waarschijnlijk hetzelfde blijft verzacht het leed een beetje.
Wat voor soort structuren vind je wel en niet lekker? Misschien kunnen wij je dan aan nieuwe recepten helpen en kun je zo je smaakpalet iets uitbreiden!
Ik lustte alleen komkommer toen ik uit huis ging. Ik heb niet echt een goede tip want ik eet gewoon alles ook al vind ik het heel erg vies. Zo lang ik er niet van moet overgeven probeer ik gewoon te bedenken dat het gezond en goed voor me is en ik verbloem het dan met lekker ander eten. Geen permanente oplossing maar ik eet nu wel groenten.
Nou ik kan je leed wel delen. Ik dacht dat ik mijn pinpas uit mijn nieuwe jas was gevallen in de sportschool (tegenover de sportschool is een supermarkt en wou niet mijn hele portemonnee meenemen).
Hele jas onderzocht en had het gelijk geblokkeerd en een nieuwe aangevraagd. Bleek toch dat kreng van een pinpas diep in mijn jaszak zat.
Dat is wrang inderdaad, zeker als de nieuwe al is aangevraagd!
Ik moet hem ergens in een bos of in een supermarkt zijn verloren, ik kwam er achter bij de kassa. Bij de supermarkt was hij niet gemeld als gevonden, en de boswandeling ga ik niet opnieuw doen, dus dan maar een nieuwe pas. Ik heb mijn telefoon veel gebruikt om fotoās te maken en denk dat hij op de zachte grond van het bos is gevallen of zo.
Gelukkig is mijn man mee, dus we gebruiken voorlopig even alleen zijn pas.
Lastige vraag. Ik eet komkommer, tomaat, sperziebonen, snijbonen. Tuinbonen en doperwten vind ik qua structuur al minder maar weet niet eens of ik dat mag zeggen want komt uit pot. Als t knarst ofzo vind ik dat niet chill, maar dat vind ik iets groter ui bv ook al doen. Stukjes ben ik ook niet goed mee bv in pastasaus, ook al zijn de stukjes dan zacht. Tijdje terug champignons geprobeerd in een saus en de smaak was niet eens heel erg maar gewoon hoe het voelt in je mond.
Op zich is mn doel ook niet dat ik alles lust. Maar dat ik gewoon weer enigszins zin heb in avondeten en ook gewoon wat gezonder eet.
@Luzarl dat vind ik echt knap. Maar denk als ik regelmatig iets moet eten waar ik echt niet blij van word (met heel veel tegenzin of echt misselijk van word) echt heel ongelukkig word.
Doperwten of tuinbonen zou ik idd niet uit pot doen maar uit de diepvries! Veel lekkerder.
Wel een lastig probleem. Heb je wel lievelingsgerechten/gerechten die je vroeger lekker vond?
Ik denk trouwens dat er wel iets te doen is hoor via therapie op het gebied structuur/smaak/mondgevoel. Leren durven eten en niet ābangā zijn voor een vieze structuur/papperig gevoel, stukjes oid hoort er ook bij denk ik. En als je dan steeds meer durft, dan is het minder eng en is het ook makkelijker om te letten op andere dingen dan structuur enzo.
Al is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Wel super goed dat je de wil hebt om er iets aan te veranderen, dat is de eerste stap! Vind je koken eigenlijk wel leuk?
Misschien is anders overleggen met de huisarts nog een optie of therapie wel/niet zinvol is? Al is dit wellicht een open deur.
Ja het is ook niet leuk. Maar in combinatie met mijn ongezonde levensstijl en overgewicht had ik niet meer echt een keus. Maar het went bij mij wel hahaha
Ik wist niet eens dat je punten kon sparen haha, ik heb alleen select voor de extra opties qua verzending (en altijd gratis verzenden). Was wel een leuke verrassing
Ik had/heb hier ook last van. Mij helpt het heel erg om zelf te koken. Zeker sinds ik op mezelf woon ga ik echt in grote sprongen vooruit. Misschien ook omdat ik dan minder de druk vanuit mijn ouders voelde. Voelde toch altijd een enige druk dat mijn ouders hoopte dat ik weer ānormaalā ging eten. Nu ik uit huis ben durf ik meer te experimenteren. Geen specifieke tips dus maar ik begrijp hoe je je voelt!
@Whoopdidoo We hebben het er samen al weleens over gehad want ik herken dit (van vroeger) ook bij mijzelf, maar ik wilde even zeggen dat ik het super knap vind dat je dit met het forum deelt want ik weet dat je ermee worstelt. Ik lees al veel reacties en zelfs tips die je misschien op weg helpen. Ik heb er zelf ook therapie voor gehad want ik kreeg ook een zodanig fysieke reactie (kokhalzen) bij bepaald voedsel dat het een belemmering werd. Misschien dat dat along the way een extra ondersteuning kan zijn?
Zo fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Zoān vakjesbord klinkt ook top. Ik doe nu mn spinazie altijd in een apart bakje
Ik denk dat de juiste manier van bereiden ook wel uit kan maken inderdaad. Maar ook weer eng. Ik heb ook jarenlang geen yoghurt en aanverwanten gegeten want eng en vies. Wil t nogsteeds niet aanraken maar eet inmiddels (heel soms) wel kwark met een smaakje. T blijft gewoon elke keer een drempel ofzo. Heb voor heel veel dingen ook gewoon in mn hoofd besloten dat t vies is. Inderdaad net als augurk, wie heeft dat bedacht en waarom zou je t eten. Een subway is bv echt mn grootste nachtmerrie, zowel vanwege de combinaties als t feit dat alles daar zo in die bakjes ligt enzo. Een hamburger eet ik alleen met broodje en hamburger. Niks erop, wel saus. T probleem is ook wel groter dan niet lusten, zo doe ik vaak ook niet aan laatste restjes van dingen die langer open zijn, vind ik fruit ook heel snel oud en eet ik t niet meer. Het is ook niet zo dat ik nooit wat nieuws probeer, maar dan moet t me wel al oke lijken. Zo heb ik dit jaar truffelmayo ontdekt. Maar nu hebben we truffelkaas liggen omdat we dat gekregen hebben, en dat is toch weer eng.
@Stofdoek Ik ga denk ik eerst nog met de tips van hier aan de slag en mocht t echt niet lukken misschien toch hulp zoeken. Maar ik ben daar niet zo goed in want zo erg is t toch niet. T voelt alsof mijn problemen niet erg genoeg zijn.
@Marquez ik vind koken echt niet leuk. 2 pannen en een oven is mn max. Bij 3 pannen wordt ik echt chagrijnig. Maar komt ook omdat t resultaat niet heel lekker is ofzo.
Bedankt iedereen
Ik ben zelf altijd fan van groenten roosteren in de oven, dan worden ze wat zachter, maar blijven ze nog wel stevig en is het niet zoān hele zachte hap. En dan kun je ook veel doen met kruiden en smaak, dit werkt bijvoorbeeld goed met wortels en bloemkool.
De wortels maak je schoon, je snijd het loof er vanaf (of laat 3 cm zitten, dat ziet er leuk uit) en legt ze op een met bakpapier beklede bakplaat en bij bloemkool maak je hem schoon en snijd je hem in gelijke roosjes. Dan maak je een mixje van wat zonnebloemolie en kruiden en daar smeer je de groenten mee in. Roosteren voor ongeveer 30 tot 40 minuten in de oven op 180 graden. Tussendoor kun je gewoon even voelen of de structuur goed is of je ze nog zachter zou willen, afhankelijk daarvan doe je ze korter of langer in de oven.
Op deze manier is de structuur heel anders en kun je er zelf een lekkere smaak aan geven. Qua kruiden kun je doen wat je zelf lekker vindt, ik gebruik graag komijn/paprika/vadouvan/peper/zout voor een meer Oosterse smaak en paprika/komijn/chili/peper/zout/knoflookpoeder/uienpoeder/oregano voor een Mexicaans achtige smaak.
Een aubergine is geroosterd in de oven ook erg lekker. En je kunt een bloemkool en knolselderij bijvoorbeeld ook blancheren, in plakken snijden en daarna bakken in de pan als een biefstuk. Dat geeft ook weer een heel ander mondgevoel!
Ik wil niet me bemoeien of vervelend zijn maar op basis van je bericht in wjekw zou ik hier geen haast mee maken.
Paprika is ook gewoon duivels.
oh wat bijzonder dit! ben je dan eigenlijk juist een zieke fijnproever? wordt je arfid daar ook door versterkt wb structuren enzo of zijn dat wel twee verschillende dingen?
vervelend voor ieder met dit probleem dat eten zoān struggle kan zijn!
Ik wist niet dat dit er was maar zie nu dat ik over 8 dagen genoeg punten heb voor het eerste cadeau. Dus kan dan doorgeven wat ik krijg
Is sporten met spierpijn slecht? Ik heb gister gebodypumpt en wil vanavond naar yoga, maar heb spierpijnā¦