Ik zit in dezelfde situatie! Ben 29… theoretisch rijbewijs is ook verlopen omdat ik niet durfde te starten met lessen. Heb toevallig net een nieuw examen ingepland voor volgende week. Belangrijk om te weten is dat je na het laten verlopen van je voorlopig rijbewijs sowieso 6 uur les moet volgen bij de rijschool, je kan dan niet zomaar met een eigen begeleider.
Ik ben wel 2 weekends geleden op een lege parkeerplaats eens gaan oefenen. Dat alleen al vond ik doodeng, en als mijn lief niet heel kalm had aangedrongen had ik het ook niet gedaan. Gewoon het idee dat je in zo’n krachtig machine zit, idk. Maar het viel me 3000% procent mee, en geeft ook weer moed dat de volgende stappen ook eng zullen zijn, maar stap voor stap haalbaar. De autostrade op vind ik het aller engste, ook als bijrijder vind ik dat spannend. Maar daar ben ik nog lang niet, dus hoef me er ook nog niet druk om te maken. Stap voor stap
Ik ga zelf sowieso alles leren bij een rijschool, kost wel veel geld maar ik heb gigantisch veel geluk dat m’n ouders dit voor me willen betalen. Het geeft mij gewoon meer vertrouwen, die mensen weten wat ze doen en kunnen ook ingrijpen. Plus dat we zeker ook niet de enige zijn met deze angst, de lesgever heeft het allemaal al gezien en kan daar hopelijk ook mee omgaan. Als het financieel haalbaar is voor je zou ik het bij een rijschool doen, of je hebt misschien iemand die het je wilt leren en je goed kalm kan houden? Persoonlijk merk ik met mijn angsten ook wel dat ik ze makkelijker onder controle kan houden tegenover vreemden somehow. Iemand die ik vertrouw durf ik meer te laten zien hoe ik me voel + die zijn vaak ook meer op me ingespeeld waardoor ze het meteen zien, maar daardoor escaleert het soms ook meer. Tegenover vreemden schaal ik me soms over mijn irrationele angsten, waardoor ik het meer binnen hou en minder uit, maar dat zorgt er ook voor dat ik mijn lijf wat rustiger kan houden soms.
Echt tips heb ik dus nog niet, maar je bent niet de enige! En we gaan dit gewoon doen, zonde om je tegen te laten houden door angsten!