Durf te vragen #4

Ik zit in dezelfde situatie! Ben 29… theoretisch rijbewijs is ook verlopen omdat ik niet durfde te starten met lessen. Heb toevallig net een nieuw examen ingepland voor volgende week. Belangrijk om te weten is dat je na het laten verlopen van je voorlopig rijbewijs sowieso 6 uur les moet volgen bij de rijschool, je kan dan niet zomaar met een eigen begeleider.

Ik ben wel 2 weekends geleden op een lege parkeerplaats eens gaan oefenen. Dat alleen al vond ik doodeng, en als mijn lief niet heel kalm had aangedrongen had ik het ook niet gedaan. Gewoon het idee dat je in zo’n krachtig machine zit, idk. Maar het viel me 3000% procent mee, en geeft ook weer moed dat de volgende stappen ook eng zullen zijn, maar stap voor stap haalbaar. De autostrade op vind ik het aller engste, ook als bijrijder vind ik dat spannend. Maar daar ben ik nog lang niet, dus hoef me er ook nog niet druk om te maken. Stap voor stap

Ik ga zelf sowieso alles leren bij een rijschool, kost wel veel geld maar ik heb gigantisch veel geluk dat m’n ouders dit voor me willen betalen. Het geeft mij gewoon meer vertrouwen, die mensen weten wat ze doen en kunnen ook ingrijpen. Plus dat we zeker ook niet de enige zijn met deze angst, de lesgever heeft het allemaal al gezien en kan daar hopelijk ook mee omgaan. Als het financieel haalbaar is voor je zou ik het bij een rijschool doen, of je hebt misschien iemand die het je wilt leren en je goed kalm kan houden? Persoonlijk merk ik met mijn angsten ook wel dat ik ze makkelijker onder controle kan houden tegenover vreemden somehow. Iemand die ik vertrouw durf ik meer te laten zien hoe ik me voel + die zijn vaak ook meer op me ingespeeld waardoor ze het meteen zien, maar daardoor escaleert het soms ook meer. Tegenover vreemden schaal ik me soms over mijn irrationele angsten, waardoor ik het meer binnen hou en minder uit, maar dat zorgt er ook voor dat ik mijn lijf wat rustiger kan houden soms.

Echt tips heb ik dus nog niet, maar je bent niet de enige! En we gaan dit gewoon doen, zonde om je tegen te laten houden door angsten!

2 likes

Weet iemand een soort taartbezorg site (denk aan een : ge.Feli…citaart in NL) in België ?:grimacing:

Een plek waar ik iig een taart (of cupcakes oid) kan bestellen, het thuisbezorgd in België?

topgeschenken? zij bezorgen ook veel in belgie. weet alleen niet hoe zit met taarten

Ik heb helaas niet echt iemand met wie ik de eerste stapjes kan nemen… maar je hebt gelijk, ik ga toch maar zal enkele scholen contacteren.

@nello ik heb gewoon al zoveel horrorverhalen gelezen over kwade en ongeduldige instructeurs… Dat jaagt me ook angst aan. Ik kan ook echt absoluut niks, ik weet niets over de praktische kant van autorijden (behalve wat in het theorieboek stond), wordt er al enige basiskennis verwacht in de e rste les?

@Penny_Lane oh wat fijn voor je dat je een instructeur in de familie hebt, wou dat ik zo iemand had…

@visual ik ben idd van plan om meteen naar een school te gaan want ik ken niemand die me kan leren rijden. Ik heb juist het omgekeerde dat ik meer stress krijg van het idee dat een onbekende me moet begeleiden en dat die wellicht niet zo begripvol gaat zijn voor mijn angsten…

Nee, bij mij werd er niks verwacht. Hij vroeg voor de eerste les of ik al ervaring had (met familie gereden of zo) en toen ik nee zei (zelfde als jij, alleen theorie en de ‘ervaring’ als passagier) zijn we dus eerst naar een rustige plek gereden waar ik de eerste basisuitleg kreeg. Als ik het me goed herinner was bij mij les 1 sturen, les 2 remmen en gas (op aanwijzing van instructeur, moest er toen zelf nog niet heel erg over nadenken) en les 3 beginnen schakelen (en instructeur hielp nog met de pedalen, duurt bv. even eer je de finesse doorhebt van hoeveel je moet remmen en zo dus af en toe remde hij wat bij).

Ik had een instructeur via VAB en bij die vestiging zaten geloof ik 5 of 6 instructeurs; als het niet had geklikt met mijn eerste instructeur had ik kunnen wisselen.

1 like

Ik heb echt een heel leuke instructeur gehad en die kon perfect inschatten wanneer het te veel werd voor mij en we even moesten pauzeren.
Ik zou zeggen om naar een rijschool te gaan en kijken of er een klik is met de instructeurs. Het is staat je vrij om te veranderen zolang die klik er niet is. Geef dat zeker ook aan tijdens je inschrijving.

En misschien nog een tip: niemand is al rijdend geboren. Doe het op jouw niveau en kijk niet naar de rest.

2 likes

Weet niet of er een beter topic is maar wat zijn lekkere ruikende etherische oliën? Ben op zoek naar iets citrusachtigs. Heb pepermunt en tea tree in huis maar die zijn vrij heftig. Zojuist tea tree in de hoekjes van kledingkast gedruppeld om insecten te weren. En nu bedenk ik me dat er vast lekkerdere geuren zijn voor in huis🤔

Misschien citroengras? Dat is iets subtieler dan citroen

2 likes

Grapefruit of sinaasappel misschien. Vind eucalyptus ook altijd wel lekker, krijg ik sauna associatie bij, maar niet heel citrus achtig.

1 like

Bergamot mss?

2 likes

@bergamot in de hoekjes van de kasten

1 like

Hahaha, ik was nog aan het twijfelen of ik zou taggen :joy::joy:

5 likes

Gisteren kreeg ik in de trein ongevraagd advies van een man (what’s new) en nu ben ik in de war. Hij sprak mij erop aan dat ik m’n Bluetooth aan had staan en dat ik die uit moest zetten. Nu had ik het deels aanstaan vanwege AirPods die ik alweer kwijt ben (ook: what’s new) dus had ik het toch maar uitgezet, want ik ging ervan uit dat het hem om veiligheid/hacken o.i.d. ging. Alleen nu krijg ik net een melding dat m’n Corona-melder niet goed meer werkt, omdat Bluetooth uitstaat. Mijn vraag is dus: wat was nou eigenlijk precies zijn probleem?

Hoe weet hij dat jij bluetooth aan had staan? Zat hij dat zelf te checken op zijn telefoon? Heel raar.

1 like

Dat snap ik ook niet helemaal. Van die persoonlijke hotspots kan je wel zien, maar dat had ik niet. Daar vroeg hij eerst naar en daarna of ik op de WiFi van de trein zat, terwijl hij zelf aan het uitstappen was. Hij zei ook zo verongelijkt ‘alsjeblieft’ terwijl ik hem niet-begrijpend aan keek, dus ik ben (oprecht) wel benieuwd welke dienst hij me precies wilde bewijzen.

1 like

Waarschijnlijk een 5g gekkie die je op deze manier wilt helpen omdat je natuurlijk op deze manier minder straling binnen krijgt :roll_eyes:

3 likes

Ik ga in de hoek van citroengras en bergamot kijken, thanks!

@Nysmn dacht daar ook aan inderdaad, maar die kan op de badkamer.

Misschien zag hij het met AirDrop? En was hij ‘bang’ dat anderen zo dingen naar je kunnen airdroppen. Maar voordat hij dat ziet moet hij zelf zijn Bluetooth ook aanhebben. Ik heb trouwens ook altijd mijn Bluetooth aanstaan, voor airpods en watch, en volgens mij geeft dat echt geen enkele toegang voor hackers ofzo.

3 likes

Komkommers helpen ook goed of aloe vera gel

1 like

Ik heb Toms en vind die echt super lekker lopen, maar aan de bovenkant zit een elastiek en na ongeveer 2 uur begint dat te irriteren, weet iemand of de vorm van de schoen verandert als je dat los knipt? Of glijdt je voet er dan uit ofzo

Dit elastiek. Bij sommige modellen zit dat echt bovenop en zie je dat van buiten af zeg maar, maar bij mij zit er nog een flapje over dus je ziet het niet eens.