Documentaires

En @Alchemy ik voel de frustratie ook al wel.

Heb de docu niet gezien maar wel beetje over gelezen waar het over gaat. Bijv dat kind 1 al uit huis geplaatst is en dan zwanger van kind 2. Bij kind 2 zijn er dan misschien wat fouten, maar dat doet de reden niet teniet waarom kind 1 uit huis geplaatst is. Dat gebeurt niet zomaar.

Vind het uiteraard heel erg als/dat er soms fouten worden gemaakt. Ik denk alleen dat er net zoveel documentaires bestaan over jeugdzorg waarbij NIET op tijd is ingegrepen en dan valt daar iedereen weer overheen.

Ben ook wel benieuwd, heb bijv gehoord over verwisseling naam oude partner/nieuwe partner. Heeft dat dan ook echt gevolgen gehad en was dat de enige reden waarom kind uit huis geplaatst is, of is dat aangepast en gecorrigeerd? Was dat duidelijk in de docu @Alchemy?

2 likes

Nee dat was niet duidelijk
Aan het eind van de docu kwamen een aantal van de gevolgde moeders nog in beeld en bij allemaal was het positief, wel onderzoek gedaan maar omdat het veilig was voor de baby geen OTS

Oh huh maar is het dan geen storm in een glas water? Als na onderzoek door jeugdzorg bleek dat OTS of UHP niet nodig is? Of heb ik het nou mis.

Het verschilt per moeder, maar bij sommige zijn eerdere kinderen uit huis geplaatst en die worden nu niet teruggeplaatst/ ze raken gezag kwijt, en dat maakt dat ze angstig zijn voor hun komende kind en verbolgen over t feit dat de vorige kinderen niet terug mochten / Ć¼berhaupt het feit dat het onderzocht wordt op basis van volgens hen verkeerde informatie (geschreven in rapporten door 23 jarige kinderen volgens de documentaire maakster)

Sorry beetje warrig maar vond het alsnog wel de moeite waard om te kijken

1 like

Nee, nog niet maar afgelopen week was er wel een item over op NPO radio 1 waar die verloskundige ook aan het woord was. Daar gaf ze ook het meer info over hoe zij naar bepaalde situaties kijkt.

Ik heb de documentaire ā€˜goede moedersā€™ zojuist ook gekeken. Het wordt inderdaad van 1 kant belicht, zoals ook zal gaan bij een documentaire waarin instanties te laat hebben ingegrepen. Toch kan ik het niet anders voelen dan dat het goed is dat deze kant nu wordt belicht. Uiteindelijk is het mensenwerk en daarin worden fouten gemaakt, maar elk kind dat onterecht uit huis wordt geplaatst is er 1 teveel (net zoals elk kind dat te lang in een onveilige situatie verblijft er 1 teveel is).

1 like

Eens hoor, maar de docu presenteert het alsof het een heel groot probleem is, terwijl dat helemaal niet duidelijk is? Die pedagoog, die helemaal niet bij VT of kinderbescherming werkt, gooit ook met cijfers dat het in 60% van de gevallen misgaat. Zou dat best willen geloven, maar onderbouw dat dan? Er mist inderdaad ook wederhoor.
Ben ook benieuwd hoe het gehele gesprek met die medewerkers van Veilig Thuis is gegaan, want het gedeelte dat in de docu is gekomen laat VT in ieder geval niet echt lekker uit de verf komen.

@Alchemy vond dat refereren naar die medewerkers alsof het 16-jarigen zijn zonder opleiding inderdaad ook heel stom. Die pedagoog beweerde ook dat er onderzoek wordt gedaan door mensen die daar helemaal geen opleiding voor hebben gevolgd, en dat is gewoon echt niet waar. Dit soort casuistiek wordt bovendien gewoon behandeld door een heel team bij VT, dus het is niet alsof 1 ā€˜kindā€™ daar verantwoordelijk voor is.

3 likes

Ja ik miste wel een zekere diepgang in de documentaire. Of in elk geval meer een uitleg hoe het in die gevallen dan mis is gegaan. Want hierdoor ontstond het idee dat je bij wijze van het idee dat het na een ā€œonderbuikgevoelmeldingā€ nog maar een kleine stap is naar een uithuisplaatsing. Ik was wel heel benieuwd van hey hoe is dat precies gegaan. En dat bleef vaag. Je hoorde daarin ook bijna alleen de kant van de gezinnen en de verloskundige.

1 like

Het is inderdaad een volledig eenzijdige documentaire en ik hoop dat mensen hem ook met die blik bekijken.

Ik weet zeker dat deze mensen allemaal hele heftige problematiek hebben en dat er echt genoeg aanleiding is om die kinderen uit huis te halen want dat doet de kinderbescherming echt niet zomaar - en inderdaad lullig dat ze nu weer op zoā€™n manier afgeschilderd worden.

Wel ook belangrijk om een keer het perspectief van de ouders te belichten

1 like

Ik geloof inderdaad graag dat ze dat niet zomaar doen. Ik ben het met je eens dat het goed is om de kant van de ouders te belichten. Vooral omdat het voor hun vaak helemaal niet duidelijk was. Wellicht valt daar nog wat te winnen voor instanties. Bijvoorbeeld op het gebied van communicatie op het niveau van de ouders (ik hoop dat ik het een beetje goed verwoord).

3 likes

Ach die scene uit goede moeders waarin ze met een lege maxicosi in de bus naar huis zat. Echt hartverscheurend.

Snap dat het een eenzijdige docu is, maar vond het wel heel kwalijk dat er blijkbaar zoveel fouten in dossiers gemaakt worden

1 like

The war show, mooie documentaire over een Syrische (vrouwelijke) dj die haar ervaring met de oorlog vertelt (wel heel verdrietig)
En nog zoveel anderen waar ik nu niet op kom, wel heel leuk topic! Ik ga terug lezen

1 like

Ik heb net ā€œFire in Paradiseā€ gekeken over de bosbrand in Paradise in 2018 waarbij 85 mensen zijn overleden en dat hele stadje is afgebrand.

Heftige beelden wel van mensen die vast kwamen te zitten in het verkeer terwijl aan alle kanten vuur en rook is.

Ik kan echt een beetje emotioneel worden van bosbranden, ik denk omdat ik zelf in CaliforniĆ« woon en het van dichtbij meemaak. Het is gewoon zoā€™n hopeloos iets waar je niets tegen kan doen. En elk jaar worden ze erger en erger.

1 like

Ja holy fuck die vrouwen er niet goed uit, zo denigrerend tegenover de verloskundige.

1 like

Ik had laatst een film over een kindontvoering gezien en daarna stond er automatisch een aanrader die er ook mee te maken had, namelijk ā€˜Devilā€™s Knotā€™. Zag dat het oa met Colin Firth & Reese Witherspoon was dus hoopte dat dat een teken was dat ie wel goed was en zonder verder iets over op te zoeken aangezet. Kwam er toen alleen al heel snel achter dat over de zaak van de ā€˜The West Memphis Threeā€™ ging, dus na die film gekeken te hebben ook weer de docuserie Paradise Lost teruggekeken die daar over gaat. Die had ik heel vroeger wel eens gezien (komt uit 1996 dus ook al erg oud), maar er zijn daarna dus nog 2 delen uitgekomen (in 2000 en 2011). Er weer helemaal ingedoken en blijf het zoā€™n bizarre zaak vinden, wat betreft hoe alles eraan toe is gegaan. Zeker dus een aanrader om te kijken mocht je die nog niet gezien hebben!

1 like

Ja vandaar ook dat ik het hier post (en zonder details, omdat ik inderdaad denk dat velen de zaak helemaal niet kennen en de docu is wellicht interessanter als je er blanco in gaat)! Want indd, het is echt een docu die aan de basis van dit genre ligt en een inspiratie voor velen in dat vak is geweest. En ook mooi dat ze dus niet na 1 docu gestopt zijn, maar het zijn blijven volgen en vastleggen, waardoor je iedere keer een heel andere fase meekrijgt. En ondanks dat ik de zaak al dus kende bleef ik alsnog soms met stomheid geslagen, omdat het zo bizar is allemaal. Dus nogmaals mensen, ga Paradise Lost kijken :wink:

Waar heb jij deze documentaires bekeken?

Ik heb de documentaire goede moeders gekeken maar ik vind het vrij heftig. Ik weet niet of dit in dit topic past maar die moeders daar zijn op een vreselijke manier hun kinderen weggenomen, jeugdzorg lijkt ook veel fouten te maken en het systeem lijkt niet te kloppen. Ik had altijd het idee dat kinderen niet zomaar worden weggehaald maar ik vind het ook lastig omdat je ook echt de andere kant zag. Iemand hem nog meer gekeken? Ik werd er echt verdrietig van

8 likes

Maar wat ze zegt is wel op de meest badinerende toon mogelijk :joy:

2 likes

Maar er kwam naar voren dat mensen diagnoses kregen in rapporten die nooit gediagnostiseerd waren ik vind dat zo bizar
En die vrouwen van jeugdzorg zeiden in eerste instantie dat ze vaak op onderbuik gevoel reageren. Ik vond dat best bijzonder

5 likes