Disney films

Je vroeg het niet aan mij maar ik vond hem ook erg leuk! :grin:

1 like

Ik ben weer naar Encanto geweest. Ik blijf het zo’n leuke film vinden. En ook vallen andere details je op, omdat je het verhaal al kent. Ik ben nu heel de soundtrack aan het luisteren. Luisa’s nummer is echt mijn favoriet. Misschien omdat dat het karakter is waar ik me het meest in herken, want die rol heb ik ook in mijn gezin.

4 likes

Ik krijg net vandaag een appje van Disney+ dat Encanto per 24 december op Disney + te zien is. Echt zo blij mee!

6 likes

Ik ben vandaag geweest en vond hem leuk! De hoofdpersoon is heerlijk anders en erg grappig. Wel is het echt overduidelijk Disney. Het moraal lag er aan het einde echt te dik bovenop.

1 like

Encanto was echt fantastisch! Sowieso top 5 film van dit jaar. Lin Manuel heeft het druk gehad afgelopen jaar haha.

1 like

Net ook Encanto op Disney+ gezien, ik vond het verhaal niet zo leuk maar de animatie en het thema wel prachtig.

2 likes

Ik heb hem gisteravond gekeken (samen met mijn vriend haha love it dat hij dit met mij wil kijken) en ik vond het een leuke film maar niet fantastisch. Het liedje v/d sterke zus vond ik het leukste en de speciale gave van het kleine neefje!

2 likes

Haha ja ik heb hem ook gekeken met vriend! Hij is ook Disney liefhebber maar hij vond het geen leuke film door het verhaal en sommige random scènes.

over sterke zus

Ik vond het zo stom, heb je een krachtige vrouw is ze super mannelijk.

1 like

Ja helemaal met je eens!! Dat vond ik ook niet leuk gedaan en echt veel te veel een stereotype, net zoals de ‘perfecte’ zus. Maar het liedje v/d ‘stoere’ zus vond ik inhoudelijk wel heel sterk. :slight_smile:

2 likes

Super mannelijk? Dat valt toch mee? Als je haar uiterlijkt bedoelt is het niet meer dan logisch dat ze groter dan de rest van de familie is aangezien ze heel sterk is.
Qua gedrag is ze ook niet “mannelijker” dan wat je gewoonlijk verwacht.
En wat is mannelijk en wat is vrouwelijk?

2 likes

Ik heb hem sinds eergister al 3x gezien, want mijn 2,5-jarige vindt hem heel leuk! Ik vind hem zelf ook wel leuk, met name qua vormgeving en liedjes. Verhaal had wel iets sterker gekund, maar ik vind hem leuk genoeg om vaker te kijken met de peuter haha.

3 likes

Ik vond haar wel stereotype ‘mannelijk’ neergezet qua postuur, lengte, kleding, haardracht, stem, etc. Ze droeg wel een rok maar echt een heel degelijk exemplaar t.o.v. de andere vrouwen in de film. En de ‘perfecte’ zus voldeed volgens mij zo’n beetje aan alle ‘standaard’ schoonheidsidealen. Ik zet expres meerdere termen tussen aanhalingstekens omdat ik het er niet mee eens ben dat dingen bijvoorbeeld ‘mannelijk’ of ‘vrouwelijk’ zouden zijn maar ik heb het dus over de stereotypen die je veel terug ziet in de maatschappij, wat ik juist in een moderne Disneyfilm wel jammer vind om terug te zien.

1 like

Ik denk juist dat je dan een deel van het plot van de film mist.

De film gaat voor een groot deel over voldoen aan de verwachtingen die anderen van je hebben en hoe dit volhouden niet mogelijk is.
In dit geval is de oma de “slechterik” die iedereen (voornamelijk de vrouwen) in een hokje plaatst om zo de magie te behouden. Luisa moet sterk zijn, maar ze heeft geen andere keuze. Isabella moet perfect zijn en zegt dat ze bijvoorbeeld altijd bepaalde poses aanneemt om aan dat plaatje te voldoen. Bruno verstopt zich, omdat hij de familie en de magie in gevaar brengt en Mirabel wordt door haar familie weggestopt. Dolores kan niet achter de man van haar dromen aan gaan, omdat die aan Isabella aangewezen is.

De personage van Luisa is juist heel verfrissend. Er is gestreden om haar gespierd te maken, omdat ze haar een “gewoon” of “slank” postuur wilden geven. Dat is juist niet realistisch, want als jij gebouwen en ezels sjouwt word je vanzelf gespierd bij je schouders. Net als zwemmers en kogelstoters. En ik heb na het lezen van @Sedana haar reactie ook de actrice van Luisa gegoogled en een interview opgezocht. De actrice heeft van zichzelf een diepe stem.

6 likes

Thanks voor je uitgebreide reactie! Ik kan volgen wat je zegt, ik las ook nog een goed artikel erover waarin het ook ging over hoe mooi en goed Colombia weer is gegeven. Die zet ik hieronder neer.
Ik denk dat het mij vooral gaat om hoe jonge kinderen (meisjes) hiernaar kijken en de onderliggende boodschap misschien niet goed begrijpen en daardoor toch gaan denken dat ze aan een bepaald ideaal beeld moeten voldoen.

2 likes