Coronavirus

hahah de mijne ook :sob:

1 like

https://www.ad.nl/binnenland/live-15-nieuwe-coronapatienten-gemeld-niet-van-elke-patient-bekend-hoe-ze-virus-hebben-opgelopen~a44c8ba3/

'Het RIVM heeft vandaag bekend gemaakt dat zich gisteren 15 nieuwe patiënten hebben gemeld die besmet zijn met het coronavirus.

Hiermee komt het totaal aantal positieve testen op 38. Van de nieuwe patiënten zijn vier mensen in het ziekenhuis opgenomen. De andere 11 zijn in thuisisolatie . Een van deze mensen was op doorreis, woont in het buitenland maar is op een opvanglocatie ondergebracht.

De meeste personen bij wie het nieuwe coronavirus is vastgesteld, zijn mensen die in Noord-Italië zijn geweest of zijn gezinscontacten van een eerdere patiënt . Van enkele patiënten is de bron van de besmetting nog onbekend. Dit is nog in onderzoek. De GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst ’en hebben contactonderzoek opgestart.

Een aantal van de patiënten ligt een ziekenhuis. De ziekenhuizen brengen met de betreffende GGD de contacten binnen en buiten het ziekenhuis in kaart. Als maatregelen genomen moeten worden binnen het ziekenhuis, maakt het ziekenhuis dit zelf bekend.’

Oh ik dacht dat je juist besmettelijk was als je symptomen had?

Ja, RIVM zegt dit:

Kan iemand zonder symptomen het nieuwe coronavirus (COVID-19) overdragen?
Het nieuwe coronavirus wordt overgedragen door hoesten en niezen. Tot nu toe lijkt de overdracht van het virus door iemand zonder deze klachten een kleine rol te spelen. Het virus gaat van de een naar de ander door te hoesten of te niezen. Hoe zieker iemand is, hoe meer virus hij kan verspreiden. Door hoesten en niezen brengt hij het virus uit neus, keel of longen naar buiten. Via kleine druppeltjes komt het virus zo in de lucht. Als andere mensen die druppeltjes inademen of bijvoorbeeld via de handen in de mond, neus of ogen krijgen, kunnen zij besmet raken met het virus.

Het virus kan a-symptomatisch verspreid worden. Hoe vaak dit gebeurt is alleen nog niet bekend. https://www.health.harvard.edu/blog/as-coronavirus-spreads-many-questions-and-some-answers-2020022719004#q4

Ik vind het verschil tussen een verkoudheid en griep soms ook lastig, in ieder geval in symptomen. is het enige verschil koorts? En klopt het dat je bij een verkoudheid vooral slijmvliesklachten hebt door een virus of bacterie en deze bij griep in je hele lijf zit ofzo? :woman_shrugging:

1 like

Dag drie thuis aan het werk omdat m’n baas niet wil dat ik kom en ik ben er wel klaar mee. Mis m’n fietstochtje in de ochtend en m’n collega’s.

Je bent niet ziek? Pff lijkt me vervelend inderdaad. Hopelijk mag je snel weer terug

Een griep (met koorts) houdt meestal wel 5 dagen aan, een verkoudheid met verhoging korter.

Nee, ben verkouden en was vorige week in Lombardije, dus m’n baas wil het zekere voor het onzekere nemen. Maar voel me topfit eigenlijk en ben geen fan van thuiswerken. Maar ga maandag weer werken (en ben vrijdag vrij), dus duurt niet lang meer.

Zijn er hier mensen al extra eten enz aan het inslaan? Ik niet hoor… Zie het allemaal wel maar merk wel op andere plekken op internet dat mensen er echt mee bezig zijn.

Heb hier nog geen mensen zien hamsteren (provincie Groningen), maar was vanmiddag bij de Action en zelfs daar waren alle desinfecterende handzeepjes etc. helemaal op.

Ja, maar gewoon wat lang houdbaar spul wat we anders ook zouden eten. Dat roepen we al heel lang en soms hebben we geen zin om te koken en dan wordt t al snel bestellen. Nu hoeft dat dus niet. Dus niet per sé voor de corona maar t is wel de aanleiding geweest om het nu wel te doen. We hadden bijv. Alleen opvolgmelk, fruit, knijpfruit voor onze dochter en yoghurt/avondeten voor die dag in huis…

Nope, hier niet aan het hamsteren en ook geen mensen dat echt zien doen (hier ook provincie Groningen)

Ook besloten dat wij het nog heeeel lang zouden kunnen volhouden in samenwerking met mijn schoonouders (op 300m afstand) en mijn ouders (4km) :rofl: die hebben nog vriezers en voorraadkasten vol.

Ze hebben nu speciale huisjes waar patiënten in moeten verblijven. Doet me beetje denken aan die TBC huisjes van vroeger.

Nu voor 1 man, maar doel is wel om het meer te gebruiken voor doorreizigers. Vind het stiekem wel grappig.

Whut? Hopelijk volgt de rest niet. Wil nog wel naar de bios kunnen :sob:

1 like

En we zijn er ook weer bij!

5 likes

Nee. Nu moet ik wel zeggen dat wij sowieso boodschappen doen voor een hele week en ook 1x in de week brood halen voor die hele week. Pasta en rijst hebben we standaard wel een pakje/zak van in huis. En verder zien we wel.

Sorry maar ik heb echt het gevoel dat we nu een klein beetje, heel klein beetje, aan het doorslaan zijn…

En op mijn werk is een speciaal mailadres geopend voor vragen. Let wel, ik werk bij een overheid, niet bij iets medisch ofzo. Krijg gewoon zin om over mijn hoestende collega te gaan mailen :innocent:

2 likes

Lang gehoopt en nu eindelijk gekomen, Oprah!

3 likes