Coronavirus #2

Voor een forum waar heel veel begrip is voor mental health vind ik iedereen echt ontzettend judgemental naar mensen die sociaal contact onderhouden of iets ondernemen.
Voor jou betekent het misschien niet veel om “2 of 3 weekjes” (wat ook totaal niet duidelijk is, of het daarna allemaal wel weer verstandig is) geen sociale activiteiten te hebben terwijl het voor een ander misschien terugval in depressie betekent. Of in oude, ongezonde patronen terugvallen.

Fysieke gezondheid is zeer belangrijk en we willen allemaal niet dat iemand besmet raakt, ziek is en sterft, maar mentale gezondheid is ook super belangrijk en een beetje empathie op dat gebied is mijns inziens wel gewenst.

Het geldt natuurlijk lang niet voor iedereen die nog uit gaat, gaat dineren, verjaardagen bezoek etc., dat strugglen met mental health, maar wel voor sommigen. Unfair om daar geen oog voor te hebben.

37 likes

Ik wil hier echt heel graag op reageren omdat ik natuurlijk 1 van degene was die er tegen was. Ik begrijp als geen ander hoe belangrijk sociaal contact is (ik zit zelf nog steeds in een flinke depressie) toch blijf ik thuis en probeer ik via bijv facetime mijn sociale contacten te onderhouden. Je hoeft niet in volledig isolement te raken door niet meer buiten de deur te gaan. Maar ik begrijp je punt en vind het goed dat je dit aankaart.

13 likes

Mijn broer werkt bij de vliegmaatschappij van TUI en ze zijn er heel druk mee. Ik weet alleen niet wat de uitkomst wordt. Maar dan weet je dat er in ieder geval aan gewerkt wordt. Ga voor je duimen!

2 likes

Ja!! Doen!! Die ereader. Ik heb mijne nu 1,5 jaar en lees zo veel meer sinds ik hem heb. Nu ook met binnen zitten heeeel fijn. Heb een Kobo ereader en dan via bol.com voor 9 euro per maand (en per maand opzegbaar) een kobo abonnement waardoor je heel veel ebooks kunt lezen. Echt 0 gedoe met over zetten ook van boeken, je logt op je ereader in met je bol.com gegevens en kan daarna gewoon via je telefoon/laptop (of ereader natuurlijk) boeken aanklikken en wanneer je dan je ereader aan zet staan je boeken er automatisch op. Echt uitvinding van de eeuw. Ook lekker in bed/donker lezen zonder lampje!

4 likes

Nee, destijds niet gezien maar ik wil deze tekst wel graag lezen en delen

Ik vind het kut, ik verveel me dood en ik voel me eenzaam maar ik doe het toch. We hebben tegenwoordig ook telefoon en internet dus contact houden kan gewoon. Daarnaast moet iedereen dit doen dus is er ook geen sprake van iets missen. Dus heel eerlijk, stel je niet zo aan en hou vol dan kunnen we nog van dit virus af raken.

3 likes

‘Stel je niet zo aan’ vind ik ergens best een lelijke uitspraak. Let wel: ik kan me zeer zeker vinden in wat je zegt hoor. Maar afgesloten zijn van sociale activiteiten Kan bij sommige mensen hele nare dingen veroorzaken.

12 likes

Daarvoor bestaat dus de telefoon en het is niet alsof mensen al weken zijn afgesloten van de buitenwereld he?

1 like

Klopt. Maar toch blijf ik wel bij mijn punt.

Mijn bedrijf, niet aangesloten bij een keten, heeft van de bond/vereniging het advies gekregen alle activiteiten te staken tot nader order. De eigenaren hebben daar maling aan, lappen alle regels aan hun laars. Heb ze het afgelopen jaar al meerdere malen moeten wijzen op een aantal wetten en regels waar ze rekening mee dienen te houden m.b.t. hun werknemers en hun contracten.

Vandaag een spoedoverleg gehad en we moesten ‘het maar even aankijken’, maar eigenlijk is dichtgaan geen optie, want ‘dan kunnen we net zo goed meteen een faillissement aanvragen’. Supersneu natuurlijk. Ben bang voor mijn baan, wil ook echt in de toekomst bijdragen aan de groei van het bedrijf, maar na dat overleg, na een aantal uur alleen te hebben gewerkt, ben ik steeds meer gaan twijfelen aan mijn eigen optimisme en nuchterheid.

Er is absoluut geen communicatie geweest over de maatregelen, geen posters handenwasinstructies opgehangen in het gebouw voor klanten, er is niets aan gedaan om meer veiligheid te bieden aan medewerkers en klanten. Gisteren thuisgewerkt en een lijstje doorgemaild naar collega’s om posters te printen, op te hangen, voorraad zeep te tellen, doekjes aan te vullen, aan het einde van de werkdag de prullenbakken legen en alle oppervlakten te ontsmetten. Is misschien wat overdreven, maar ik dacht, als mijn bazen het niet doen, doe ik het, heb immers ook een leidinggevende functie. Hoeveel is er gedaan? ZERO!!

Vandaag tussen alle werkzaamheden door alles lopen schoonmaken, aanvullen, telefoontjes beantwoorden van bezorgde klanten, de aanwezige klanten te woord staan, antwoorden waarom we kuchende en niezende klanten binnenlaten, ‘ja, sorry mevrouw Jansen, we draaien al minder omzet, moneys he, it’s all about the money’. Merk dat mijn concentratie verslechtert aan het einde van de werkdag en het gewoon ‘vergeet’ om mijn handen te wassen.

Eigenaren zitten lekker thuis te werken en wij kunnen de gemiste uren, in geval we dichtgaan, lekker gaan inhalen. Lees: alle oproepkrachten de deur uit en ik mag lekker alle uren inhalen op mijn vrije dagen.

TL;DR: ben gefrusteerd, moe en teleurgesteld.

7 likes

Ja en dan moet je dus voor een keertje voor de volksgezondheid op je tanden bijten, kut maar dan ga je niet dood aan het coronavirus.

6 likes

Het land waar ik zit is nu zo goed als in lockdown, het schijnt dat toeristen er nog wel uit mogen maar praktisch alle eilanden zijn op slot dus kun je niet meer bij de vliegvelden in grote steden komen. Nu was ik niet van plan terug te gaan komende maand maar ik vind het wel een nare gedachte dat het gewoon niet kan. Vraag me ook af hoe dat gaat met al die toeristen die hier dus nu vast zitten.

1 like

Euhm toch niet :sweat_smile: Land is net op slot gegaan… Via via hoorden we over evacuatievluchten maar daar is nog niets zeker over.

1 like

Ik moest gisteren in een restaurant werken en het voelde zo verkeerd. Het was wel echt rustig, 30% tov normaal.
Sta ik aan een tafel van een gezin van 4 pers, zegt een vrouw “Ja alleen mijn man en delen iets want wij zijn al potentieel besmet.” Kan je thuisblijven aub?!?!?!
Heel dubbel want het gaat misschien wel failliet als het 3 weken dicht zou moeten maar het voelt zo onwennig om gewoon open te zijn.

8 likes

Maar dit is natuurlijk de oorsprong van het virus, ik denk dat er al veel besmettingen waren voor men besefte wat er gebeurde en maatregelen kon nemen.

Ik zit trouwens te denken: nog maar een maand geleden werden chinezen afgedaan als onbeschaafd en barbaars en weet ik het vanwege dit virus, terwijl het tattagedrag van veel Nederlanders veel onbeschaafder is eigenlijk, met de terrassen die vol zitten en kringverjaardagen voor (snotterende) kindjes met opa en oma :grimacing:

En ik vroeg mij nog wat dingen af:
Wat is eigenlijk schadelijker voor de economie: 2 weken alles op slot of een paar maanden zo halfslachtig doorgaan? We hebben toch Italië al voorbeeld met hoe het kan escaleren? En eigenlijk weet je daardoor toch al dat dit nooit zo door kan gaan? In Wuhan is alles locked en nu na 3 maanden gaat het beter, is het niet voorbij ofzo.

En ik vroeg mij ook af: wat is eigenlijk de toekomst met dit virus? Want het gaat (zeker op deze manier) niet helemaal verdwijnen lijkt mij?

6 likes

Mijn mama belde zojuist dat mijn lieve papa in het ziekenhuis is opgenomen. Hij was al de hele week ziek, sinds paar dagen ook longontsteking en werd maar niet beter. Had al een voorgevoel gisteravond :cry: maak me zoveel zorgen. Ze weten niet zeker of het ‘gewoon’ longontsteking is of corona, gaan ze nu testen.

80 likes

Voor nieuws over Corona lees ik eerder dit topic dan het nieuws, alles komt voorbij van insider info over levering van snoep aan een supermarkt tot details uit andere landen.

21 likes

Oh jezus wat erg! Veel sterkte Airy-fairy, ik hoop dat je vader er snel weer bovenop is!

5 likes

Heel veel sterkte!

2 likes

Och sterkte! Heel veel beterschap!

1 like