Coronatopic #5

Virus hecht zich aan vetcellen? Dat klinkt heel onlogisch.

1 like

Ja ik heb het ook gehoord dat ze zich hechten. Maar heb nog niet een algehele zekerheid gezien. Bijv even generaliserend de mensen met overgewicht waren veelal ook mannen boven de 60 met een niet al te gezonde levenshouding (Lekker eten etc niet al te veel bewegen). Ligt het dan aan de vetcellen of aan de algehele gesteldheid van het lichaam. But I ainā€™t no viroloog en daar werd om gevraagd

Lijkt me niet nodig!
Ze duwen een stokje in je neus even breed als een wattenstaafje, volgens mij gaat dat prima langs je septum.
Mocht je septum zo breed zijn dat dat stokje er niet langs kan of maar net zou ik hem wel vooraf uitdoen.

1 like

Ooh ik krijg hier echt stress van :frowning_face:

Het ā€˜ergsteā€™ is of wordt het hoogstwaarschijnlijk in ontwikkelingslanden met weinig voorzieningen waardoor bijv. basismaatregelen als afstand en handen wassen al vrijwel onmogelijk zijn, en medische hulp in zeer beperkte mate aanwezig. Het zegt verder nog niet zoveel over hoe het bij ons verder zal gaan.

10 likes

Nee, zeker waar en natuurlijk is het heel erg dat het elders op de wereld waarschijnlijk voor heel schrijnende situaties gaat zorgen. Maar even als reactie op @June en ter nuance voor het geval dat mensen hier acuut paniek van krijgen dat er bij ons nog een shitstorm aankomt.

4 likes

Tralalalalala

1 like

Zou dit niet te serieus nemen
Na de mexicaanse griep en vogelgriep kwamen er ook honderden van dit soort berichten, dit is volgens mij echt Telegraaf-stylo clicks scoren. Mirror is ook niet echt een betrouwbare nieuwbron. Bovendien zijn er nog veel als-als-alsen en gaat het over een verhoogde kans.

4 likes

Ik maak me ook niet zo zeer zorgen om mezelf/Nederland maar meer om de wereld. Ik vind het echt erg dat het in ontwikkelingslanden waarschijnlijk nog zo erg gaat worden en er niets aan te doen is

1 like

Denk dat Martijntje even vergeet te lezen dat het coronadashboard gewoon nog wordt bijgewerkt, zoals in de tweet ook gezegd wordt. RIVM maakt er alleen geen persbericht meer van. En terecht wat mij betreft, het werden echt dagelijkse waterstanden, om het even oneerbiedig te zeggen.

1 like

Ik weet niet om welke reden je in de risicogroep valt, maar voor mijzelf merk ik sinds de grote veranderingen (de kappers open etc.) echt een verschil. Ik zie mensen, thuis, in koffietentjes en buiten, altijd op 1,5 meter. Ik ben naar de kapper geweest en doe gewoon dagelijks boodschappen. Zolang die 1,5 meter wordt nagestreefd, ik mijn handen kan wassen en mensen van te voren eerlijk zeggen of ze klachten hebben, ga ik steeds meer over op ā€˜normaalā€™. Alle mensen die ik zie vertrouw ik wel erg op het ā€˜geen klachten hebbenā€™ (al zag ik tijdens mijn werk en een collega zei ā€˜ik ben een beetje verkouden, wees niet bangā€™). Dus helemaal waterdicht is het nooit.

2 likes

@Penny_Lane het blijft lastig omdat je gewoon niet weet of je het wel of niet krijgt. Heb wel al binnen afgesproken op afstand en naar een verjaardag geweest met alleen familie in de tuin. Uiteindelijk probeer ik het strenge een beetje los te laten en weer een beetje meer te gaan leven. Voor de gezondheid is het natuurlijk het beste om geen/weinig risico te nemen maar zelf word ik op de manier hoe het was ongelukkig na een tijd. Spreek wel meer meer af en onderneem weer langzaam dingen maar wel nog steeds op afstand. Uiteten / bioscoop durf ik nog niet.

1 like

Haha een kroegfeest is het andere uiterste. De eerste keer weer naar de kroeg word denk ik wel een avond om nooit meer te vergetenšŸ˜ nog even geduld. En kunnen blij zijn ja dat het nu zomer is

2 likes

Flauw is dat hĆØ dat je merkt dat mensen er toch niet echt begrip voor hebben? Herken je gevoel heel goed. Ben half maart bevallen middenin alle gekte. En op dat moment werd alles erger en erger. Ik merk dat ik iets langzamer versoepel dan de overheid. Ik ben toch bang dat mijn zoontje besmet kan raken, Ć©n ik wil ook niet dat wij besmet worden, want wie zorgt er dan voor hem? In t ergste geval kun je een aantal weken niks?!

Wat ik nu inmiddels wel doe komt overeen met jou. Sowieso alles op anderhalve meter. Maar verder alleen in de tuin afspreken, alleen winkels in als het rustig is, weekboodschappen laten bezorgen, kleine boodschap wel in de winkel. Met mijn vriend ben ik op het terras geweest maar alleen wanneer het rustig is. We hebben inmiddels thuis gegeten met een ander stel, ergens anders eten vind ik wat spannender. Maar ligt er ook aan hoe goed de ander zich nog aan de regels houdt. Afspreken met een grotere groep vrienden voelt nog niet echt heel chill.

Merk wel dat mensen ook minder begrip krijgen. Dit vind ik wel heel lastig. Ik heb er gewoon echt moeite mee om te versoepelen. Dus ik doe het in kleine stapjes. Heb al veel dingen moeten afslaan, en zie dan doodleuk vriendinnen wel knuffel fotoā€™s delen op insta (1,5 maand geleden). Dat maakt voor mij de drempel ook alleen maar weer hoger.

Maargoed, ben van een lange weg gekomen, deden eerst alleen raambezoek. En eigenlijk moet je ook maling hebben aan wat een ander vindt. Maar ik weet zelf dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is. Je hebt geen argument nodig, maar wat dat betreft is het toch hartstikke logisch dat jij ergens een grens trekt omdat je in een risicogroep valt!

1 like

Aan welke activiteiten zou je deel willen nemen die de situatie beter zouden kunnen maken (oftewel wat doe je nu niet wat zij wel graag zouden willen doen)?

Kroegfeestje lijkt me meer dan logisch, horeca zou ik ook wat spannend vinden (Ik merk bv dat bediening geen 1.5m afstand houdt en je zit vaak wel te dicht bij je gezelschap). Bios zou ik wel aandurven, daar is het makkelijk afstand te houden. Afspreken in een park oid ook welā€¦ verder kan ik niet veel activiteiten bedenken haha

1 like

Dit merk ik ook. Ook risicogroep en zie alleen mijn man waarmee ik samenwoon. Iedereen pakt het leven op en sommige vinden mij ook overdreven. Hoor van mijn omgeving en van instanties dat aanpassingen (online behandeling etc) niet meer gedaan wordt nu Corona over is. Ik vraag me iedere dag even af of ik die nieuwsmelding gemist heb. In mijn optiek is het niet over.

In de risicogroep vallen betekent ook niet doodziek worden. Maar ik weet wel dat als ik zo iets erbij krijg, het te zwaar is voor mijn lichaam. Ik dat eigenlijk niet erbij kan hebben.

Mijn man en ik discussiƫren hier over. Hij vind volhouden en vermijden (misschien ook uit angst mij te verliezen als je worst case senario aanhoudt) terwijl ik nu het gevoel heb dat dat niet kan. Als hij of ik 1 x pw naar buiten gaan voor boodschappen. Precies tegelijk met de buurman die alweer iedereen ziet en geen afstand houdt enz. Wat levert het dan op om de rest van de week binnen te blijven en het leven op pauze te houden? Vind het erg lastig en heb net als jij zorgen hierover.

2 likes

Ik heb net ruzie gehad met een telefoniste over het jaarlijks onderhoud aan mā€™n huis. Dat bedrijf had een afspraak naar mij gestuurd. Ik wil op dit moment geen mensen in mā€™n huis en wilde de afspraak verzetten naar een later te bepalen datum.
Nou dat was onmogelijk volgens de telefoniste. Ik kreeg een verhaal over dat er hier geen corona meer is (wtf???) en dat ik gewoon afstand kan houden van de monteur (die dan dus nog steeds in mijn huis is). Ik moest van haar per se een nieuwe datum inplannen en ze bleef drammen. Dus ik zei van nouja geef me dan die nieuwe datum en dan bel ik die tzt ook wel weer af. Toen werd ze boos dat dat niet zo gaat. Echt wtf! In die brief staat duidelijk dat de monteur een huis niet hoeft te betreden als deze zich niet veilig voelt mbt corona. Dat geldt dan toch zeker ook andersom!?
Lekker vertrouwen schept het ook om een bedrijf binnen te laten die aan de telefoon vertellen dat er geen corona meer is :cautious:

2 likes

Ik bedoel dat nu de restricties wegvallen en we allen de 1,5 meter moeten bewaken, ik op anderen moet vertrouwen. Dus als ik naar de supermarkt ga, die zo vol is als voor Corona. Waar ook nog mensen lopen die vol het leven hebben opgepakt en iedereen zien etc. Ik groot risico loop. Maar de rest van de week ben ik binnen. Heeft die tijd binnen zitten wel zin dan? Ik weet niet goed wat nu wel of niet echt veilig is/voelt. Hoe pak ik nu mijn leven op zonder de risicoā€™s?

Ik zie ook geen familie omdat ik van hen weet dat ze naar kantoor gaan, andere mensen ziet etc. Dus die risicoā€™s wil ik niet lopen.

Over 2 weken hoop ik met mijn vriend een weekje te gaan kamperen in Frankrijk. Voelt wel een beetje dubbel, zo terug naar het normaal. Uiteraard houden we overal afstand en nemen we onze lading mondmaskers mee etc. We willen vooral gaan fietsen en surfen, en niet een drukke citytrip doen ofzo.

Tegelijkertijd zou ik het ook niet heel erg vinden als we in het najaar weer terug allemaal binnen moeten blijven. Ofja, voor mijzelf dan. Voor horeca etc zou ik het heel erg vinden.

Maar mijn sociale leven komt weer op gang en ik vind het soms best stressvol haha, ik had per ongeluk ook allemaal dubbele afspraken gemaakt - zo stom. Ik wil iedereen namelijk echt wel zien, door de gesloten grenzen heb ik echt 3 maanden lang maar 2 mensen gezien. Maar ik houd ook van mā€™n rust, beetje innerlijk dilemma zo.

1 like

Mijn stem is ā€œmits (vanzelfsprekend) zij geen klachten hebben of onlangs haddenā€.

3 likes