Caronatopic #9

Duitsland doet het ook. Maar daar kunnen quarantaineweigeraars dus ook in jeugdgevangenissen, afgesloten ziekenhuizen of andere geschikte accommodatie worden vastgezet. Ik krijg wel vaak de indruk dat Nederland het Duitse coronabeleid voortdurend ‘na-aapt’.

In België is nu bepaald welke onderliggende aandoeningen voorrang krijgen bij de vaccinatie.

Lijst

Concreet gaat het voor 45- tot 64-jarigen met een chronische ademhalingsaandoening, met een chronische cardiovasculaire aandoening, met obesitas (BMI boven de 30), met diabetes type 1 en 2, met een chronische neurologische aandoening of dementie, met een kwaadaardig kankergezwel of mensen met een officieel vastgestelde hoge bloeddruk.

Bij de 18-64 jarigen gaat het om patiënten met bloedkanker, met een chronische nierziekte of chronische nierinsufficiëntie, met een chronische leveraandoening, met het syndroom van Down, ontvangers van een orgaantransplantatie of mensen op de wachtlijst, mensen met een verzwakt immuunsysteem, mensen met AIDS of HIV of mensen met een officieel gediagnosticeerde “zeldzame ziekte”.

Bron: https://www.hln.be/binnenland/kijk-live-vlaams-minister-wouter-beke-cdenv-licht-bij-vtm-nieuws-toe-welke-mensen-met-onderliggende-aandoeningen-voorrang-krijgen-bij-vaccinatie~ad4d6168/

Vraag me wel af waarom er nog onderscheid is bij bepaalde aandoeningen die pas vanaf 45 jaar ‘recht’ geven op voorrang, maar neem aan dat dat niet willekeurig is.

Jezus wat klote, met name die chronische ademhalingsaandoening lijkt me toch iets wat voor zowel onder als boven 45 een risico vormt?

Ik hoop eigenlijk dat het gewoon sowieso heel vlot gaat straks en dat het dan niet meer heel veel meer uit maakt of je voorrang hebt of niet.

@nello lazen jullie ook dit bericht: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/02/03/vaccinatieweigeraars-wallonie-brussel/ ?

Vind dat ook wel heftig hoor! Vooral als het dan gaat om groepsimmuniteit, straks krijg je nog een verschilt tussen Vlaanderen en Wallonië. Ik wist ook helemaal niet dat er zo’n anti-vax cultuur in Frankrijk was?

1 like

Ja dat linkse wist ik, maar ik heb juist het idee in NL dat de linkse mensen juist eerder pro-vax zijn? Maar ja, dat is misschien te hard gebaseerd op mijn eigen bubbel en wellicht is het ook geen rechts/links kwestie. Opleidingsniveau is iig ook niet altijd bepalend.

Is Frankrijk dan ook zo links en daarom anti-vax?

1 like

Als je autoimmuunproblemen hebt en je huisarts en neuroloog dat beiden onderschrijven zou je dan niet vallen onder de groep met een verzwakt immuunsysteem? Lijkt me echt frustrerend als je tot een kwetsbare groep hoort en je zit steeds zo in onzekerheid.

1 like

Hoop toch echt dat nl voor een andere strategie kiest. Al is t maar de griepprikindicatie aanhouden voor de gewone jonge mensen.

1 like

Volgens mij wil Hugo al afwijken van wanneer de (gehandicapten)zorgmedewerkers worden ingeënt… dus hier zal alles ook nog wel 10 keer worden ongegooid

Maar hoeeeeee moet ik in mijn Montessori klas groep 6 in groepjes laten werken en groep 7 en 8 in duo’s. Hoe groot denken ze dat mijn lokaal is. Ik snap echt niet hoe ze dit kunnen bedenken, het is toch totaal niet werkbaar.

6 likes

Een hele persoonlijke vraag maar ik zie een aantal berichten voorbij komen van opa’s/oma’s van forummers die gevaccineerd zijn. Ik vroeg me af hoe oud zij zijn en of zij (ernstige) gezondheidsrisico’s hebben? Mijn oma is 81 en verder goed gezond (gelukkig!!) maar vraag me wel af wanneer zij dan ongeveer aan de beurt zal zijn

Ik hoop zó dat ‘we’ in Nederland de griepprik indicatie aanhouden. Vind het ook vreemd als dat niet het geval zou zijn want hoezo is de griep voor mij wel te gevaarlijk en moet ik echt die griepprik (wat ik met liefde doe), maar ik bij Corona (wat in mijn ogen veel erger is) opeens bij de (gezonde) rest wordt gegooid? Duimen dat de groep in NL wat breder zou zijn :four_leaf_clover::four_leaf_clover:

3 likes

Gaat op leeftijd! Huisarts bepaalt of een oudere mobiel genoeg is om naar een vaccinatie locatie te gaan. Mijn oma is 85 jaar oud en heeft gisteren een brief gekregen, ze zitten nu bij de categorie 85+! Zal dus niet lang meer duren voor jouw oma!

1 like

Ik denk dat ze er niet eens bij stil hebben gestaan dat er combinatieklassen bestaan, terwijl dat best vaak voorkomt.

Groep 7 en 8 in de gymzaal/aula/leeg lokaal? Wat een beroep wordt er gedaan op de organisatie van de scholen weer zeg, jeetje. Bijna niet te doen.

Ah nee wat stom, ik vroeg me nog af wat dit voor jou betekende. Rot zeg! Zal sowieso afwachten zijn of deze lijst echt definitief is, maar anders kan je huisarts hopelijk nog iets betekenen.

@tuula ik schrok er ook van! Vind het zo bizar dat je in de gezondheidszorg kan werken maar dan toch geen vertrouwen hebt in vaccins

2 likes

https://www.bd.nl/den-bosch-vught/verbazing-over-tientallen-wachtende-hoogbejaarden-in-regen-voor-prik-bij-brabanthallen-dit-was-niet-de-bedoeling~a15de156/

:expressionless:

Helemaal mee eens! Ik erger me hier ook aan ja… Net of ze het woord willen ontwijken, zodat het neutraler is ofzo. Dat mensen dan misschien sneller een positief idee erover krijgen. Terwijl het woord “prik” ook niet per se positief of “leuk” klinkt, maar dat terzijde :sweat_smile:

2 likes

Mijn reactie bij het zien van 4000 nieuwe besmettingen: zie je wel t gaat kut.
Mr. Broekman:

Hij zegt ook dat de kans op een groot pak sneeuw aanwezig is :scream:

9 likes

Ik heb hetzelfde, ik denk dat ik tafelgroepjes van 3, misschien 4, maak. Vind het wel lastig want een belangrijk deel van het onderwijs is de heterogene groepjes. Het bestuur en directie maakt een plan, dus ik zie wel waarmee ze op de proppen komen.

Ik ben echt de draad compleet kwijt. Daling -19,8% maar tegelijkertijd volgens Rutte toch weer stijging, want Britse variant. Maar ik kan ook echt niks als het om cijfers gaat, dus waarschijnlijk ben ik de enige die er geen zak meer van snapt hahaha

Nee ik heb ook grote moeite om alles te snappen haha.

1 like