Caronatopic #8

Het bevat zeer veel onwaarheden, 3 wetenschappers hebben hier al voor jou op gereageerd (die stuk voor stuk waarschijnlijk nog een betere staat van dienst hebben dan deze meneer).

Als ik nou schrijf (hier of op een blog) @thee is een rotmens die mij meerdere keren heeft opgelicht (volledig fictief voorbeeld). Dan is dat ook gewoon niet waar en dan is het ook alleen maar terecht dat dat verwijderd moet worden. Of tenminste naar ergens verplaatst moet worden waar duidelijk bij staat ‘dit is fictief’/‘dit is incorrect’.

Nogmaals: als jij specifieke vragen hebt hierover, wil ik dat gerust even uitzoeken voor je!

15 likes

Nee hoor maar de mening van een 1 of andere rando die zegt dat ie neuroloog is is gewoon geen goede bron.

Overigens zou ik sowieso uitkijken met andere mensen die wetenschappelijke artikelen duiden zonder dat je zelf het artikel gelezen hebt.
In dit geval zou ik zelf ook zeggen doe je eigen onderzoek en vertrouw niet op iemand die jou wel gaat uitleggen wat er staat. Vooral omdat het heel makkelijk is om onzin op een manier te brengen dat je denkt sure makes sense. Maar dat maakt het nog niet waar of iets wat daadwerkelijk in het artikel staat.

Er zijn niet voor niets wetenschapsjournalisten die worden opgeleid om droge saaie artikelen om te schrijven naar begrijpelijke duidelijke taal.

3 likes

@Ovenschaal heb jij al eens iets geschreven over het vaccin tegen Mexicaanse griep? Miss kan dat ook in de begin post want dat wordt door veel mensen in m’n omgeving ook steeds aangehaald

Ja! Dat stond in het vorige topic:

5 likes

Chill heb me aangemeld. Geef me geld.

1 like

Heb me ook aangemeld omdat ik wel meer info wil. Als je dan alsnog via de normale weg een vaccin kan krijgen lijkt het me wel wat. En als het af en toe langskomen is. Als het van die onderzoeken zijn waarbij je 10 dagen moet verblijven dan houdt het op, dat gaat niet met werk en studie

@Ovenschaal een hele andere vraag. Wanneer hadden jullie op het werk iets van 'ok … shit got real! ’

Ik heb nooit gezegd dat ie geen neuroloog is. Of het een goede of actieve neuroloog is, is nog een andere vraag. Het is sowieso geen neuroloog met verstand van laboratoria technieken en klinische studies :sweat_smile:

@Lulu_danger haha ik leek toendertijd wel een soort rare messias die riep dat de wereld verging want op mijn afdeling maar ook hier was ik een soort van loner die telkens riep ‘maar de druk op de ziekenhuizen!!111!1!’ dus aan mijn objectieve mening heb je niet zoveel. (ik werk ook niet met patiënten dus de werkdruk is voor mij nooit hoger geweest ivm corona)

3 likes

Ah ik had op de naam “Hommel” gezocht die op de blog stond.

@Lulu_danger ik doe soortgelijk werk als @ovenschaal had op m’n werk op 3 maart ofzo een seminar door een collega georganiseerd over Corona en toen hadden wij wel zoiets van “fuck dit zou wel eens een probleem kunnen worden”, maar nog niet het idee dat het ook in Nederland zo heftig zou zijn, echt heel naïef achteraf maar ja

2 likes

Kom ik weer met mijn domme vragen… ik hoor en lees dat antigeen (snel)testen alsnog niet altijd betrouwbaar zijn, maar waarom heeft de GGD er dan teststraten van? Of zit het wat anders in elkaar?

Ik heb sinds vanochtend spierpijn in mijn rug en hoofdpijn, maar niet extreem of anders dan normaal. Maar denk meteen aan corona :sweat_smile:. Hypochonder much.

Voor wie meer wil lezen over vaccinaties kun je ook gebruik maken van PubMed. De artikelen zijn niet altijd fulltext te lezen. Alleen op basis van de abstract moet je ook al ver komen.

Dit is een systematic review en een meta analyse van alle onderzoeken die gedaan zijn tot het moment van publicatie over dit onderwerp. (Influenza vaccine AND narcolepsy)

Bijna artikelen in PubMed over Covid-19 zijn gratis te lezen vanwege het algemeen belang. Niet alle artikelen zullen peer-reviewed zijn, maar daar is te weinig tijd voor. Zodra er aan grote groepen vaccinaties uitgedeeld zijn kun je wel goed achterhalen wat de bijwerkingen zijn voor die specifieke populatie.

Dit is bijvoorbeeld zo’n artikel. Nog niet peer-reviewed, alleen wel veel trials doorzocht. Hun conclusie is dat de bijwerkingen heel mild zijn en vooral lokaal (dus van de prik zelf) alle problemen werden na een paar dagen opgelost. De antistoffen die worden aangemaakt door het immuunsysteem waren een stuk hoger bij de groep die het vaccin kreeg, dan bij de mensen die het placebo kregen.

Of als je nog meer verschillende bronnen wilt doorzoeken kun je ook bij deze libguide kijken van de RUG.

Lang verhaal met veel droge literatuur haha. Ik bedoel alleen te zeggen dat je zelf de mogelijkheid hebt om op te hoogte blijven van de wetenschappelijke ontwikkelingen rondom Covid en vaccinaties door te zoeken in medische databanken.

9 likes

Ja klopt natuurlijk! Ik kan beter zeggen een 1 of andere rando die toevallig ook neuroloog is :joy:

Dat maakt het in zn algemeenheid ook verwarrend want je zou verwachten arts = betrouwbare expert. Maar dat hoeft niet per definitie zo te zijn.

Ik weet van mezelf dat ik vrij gevoelig ben voor dingen die redelijk met stelligheid gebracht worden en probeer daarom bij dit soort dingen wat verder te kijken naar de persoon die het zegt (zie ook: waarom ik Maurice de Hond niet meer serieus neem). En ik probeer ook zo objectief te bedenken wat ik zou willen dat zo is (waarom ik wensde dat Maurice de Hond gelijk had) en dat proberen los te koppelen van feitelijkheden onderzocht door experts.

Opgeleid zijn als wetenschapper en zelfs gepromoveerd zijn zegt helaas ook niet alles en zelfs publicaties zijn geen garantie.
Maar ik geloof wel echt in het zelfreinigend vermogen van de wetenschap in zn algemeenheid en in peer reviewed publicaties.

3 likes

Ik snap nooit zo goed waarom er dan wel miljoenen schadevergoeding wordt uitgedeeld? Als het niet waar is ga je toch niet dokken :’)?
Waarom zou je als RIVM zijnde gaan erkennen dat het door dat vaccin komt als het niet zo is? Daarmee strooi je toch júist angst?

Of zie ik dan iets over het hoofd wat tactisch is?

Heb je het nu over narcolepsie? Ik lees hier op de site van het RIVM dat de uitkomsten van onderzoeken tegenstrijdige resultaten laten zien en dat er in een wereldwijd onderzoek waarbij Nederlandse gegevens zijn gebruikt wordt aangegeven dat er geen verband is tussen narcolepsie en het Mexicaanse griepvaccin.

Ik ben verder ook geen kenner op dit gebied, maar ik heb onderstaande pagina gebruikt:

1 like

Ook Antarctica is gevallen als laatste der Mohikanen. Wel lang stand gehouden!

8 likes

Ik geloof dat de ggd geen antigeentesten afneemt, maar ik kan het niet helemaal hard vinden.
De ggd heeft wel sneltesten, maar dat zijn volgens mij dus geen antigeentesten (binnen 10-15 minuten uitslag), maar een soort versnelde pcr-testen (door een andere techniek van verwerken te gebruiken is de uitslag met een uur of 2 bekend). Het probleem met antigeentesten is vooral dat ze wel positief worden bij mensen die hoogverdacht zijn, met al veel klachten. Maar bij asymptomatische mensen blijven ze regelmatig negatief. Je kunt die antigeentesten dus met name niet gebruiken als je wil weten of je uit quarantaine mag bijvoorbeeld, want dan test je zonder symptomen.

1 like

Kut, mijn moeder is in contact geweest met iemand die Corona blijkt te hebben (ze hebben afstand gehouden, maar er zijn wel andere risicofactoren) en ze mag vanavond testen (vijfde dag na het contact) en heeft “bijna geen klachten” maar wel het gevoel dat ze verkouden wordt. Mijn vader tikt ongeveer alle risicofactoren aan. Ze houden onderling afstand en slapen apart maar ugh, ik maak me zoveel zorgen, over allebei :frowning:

1 like

Ja idd.
Ik zou echt geen cent betalen als het niet waar was haha. Ik snap de tactiek niet achter dat wel doen. Daarmee erken je toch voor mensen die “achterdochtig zijn” dat het wel daardoor kwam en niet oké was/is.

Bijv Hier zegt de RIVM baas (oktober 2020):

Samenvatting

“Van Vliet: ,Narcolepsie kwam als een volkomen verrassing. Dat werd pas duidelijk toen men op grote schaal ging vaccineren. Het kan nu ook gebeuren dat er iets naar voren komt wat je niet kunt voorzien.’’

Van Vliet beklemtoont dat dit echt een zeldzame bijwerking was en dat er door dit vaccin ook veel ziekte en sterfte voorkomen is. Het kabinet reserveerde in 2018 5 miljoen euro voor mensen die ernstig ziek zijn geworden na de Mexicaanse griepvaccinatie. Kinderen en volwassenen werden ziek na de inenting, bevestigt het RIVM tegenover deze site.”

Naja precies dat.
Het bevestigd eigenlijk dat het aan het vaccin lag, in de ogen van “die mensen”.
Ik ga ook geen parkeerboete betalen als ik kan aantonen dat ik niet eens een auto heb. Toch haha. Dus ik snap de gedachtegang van “die groep mensen” ook wel.

En nu wordt dat zo vaak tegen het Corona vaccin gebruikt. En dan weet ik ook niet wat ik moet zeggen haha, als iemand in m’n omgeving hierop pakt (& ik heb nogal wat Anti Corona vaccin people om me heen :upside_down_face:)

Dit gebeurt juist heel vaak in rechterlijke procedures, dat is precies het idee van een schikking: je stelt niemand in het gelijk maar je betaalt een som geld om de zaak af te kunnen sluiten. Het zegt helemaal niks over of de aanklacht terecht is en het betekent ook niet noodzakelijkerwijs dat er een verband gevonden is. Je denkt iets teveel uit je emotie nu, hoe jij als persoon zou reageren (“ik ben onschuldig dus ik betaal niet!”) maar dit gaat niet om een persoon met emoties maar om een instantie die het gewoon wil afronden. Schikken was waarschijnlijk goedkoper dan het onderzoek door laten lopen, en gunstiger voor de vermeende slachtoffers.

13 likes