Caronatopic #8

Nee als je zelf belt mogen ze geen informatie geven. Wel als je gebeld wordt, want dan bellen ze naar het voor hun bekende telefoonnummer.

5 likes

Ik begrijp niet goed waarom ze in België beginnen met ouderen te vaccineren. Je hoort de Zjos op de radio lief zeggen dat hij nu zijn kleinkinderen weer kan zien. Maar als we eerst kinderen, jongeren etc die veel buiten komen voor school en energieverlossing inenten, dan zijn oudjes toch ook beschermd als ze hen zien? Of ben je enkel zelf beschermd na vaccinatie?

Ik had wel van de week gelezen dat je in de UK gewoon een papiertje meekrijgt en dat ze niet alles digitaal registeren. Dus wat dat betreft is dat wel een ander verhaal dan zoals het plan is hier.

In de UK zijn ze al begonnen met de eerste vaccinaties (geloof 8 december) voordat de EMA het vaccin officieel had goedgekeurd. In Nederland wilde ze dat niet, geen shortcuts daarin, om te voorkomen dat dat weer als argument zou worden gebruikt tegen het vaccin.

Overigens zit er nog een maand verschil tussen 8 december en 8 januari en is het inmiddels wel goedgekeurd door de EMA, maar daar zit dus wel een verschil in qua afwachten tot alle officiële goedkeuringen er zijn.

1 like

Maar het VK heeft niks meer met de EMA te maken omdat ze uit de EU zijn gestapt. Dus zij zijn het vaccin ook niet zomaar gaan gebruiken, maar hebben het door een ander instituut laten keuren. Net zoals veel andere landen buiten de EU dat individueel doen.

4 likes

Lol dat bordje “ultravriezer” op die vriezer achterin op de eerste foto, ik durf echt te wedden dat dat er voor de journalisten is opgehangen

5 likes

Is inderdaad andere instantie die het daar heeft goedgekeurd, had ik er even bij moeten zetten.

Nederland wilde wachten op goedkeuring EMA en in de Uk is het ook goedgekeurd via een noodprocedure. De EMA heeft daar wel commentaar op gehad, omdat de laatste fase vd onderzoeken toen nog niet volledig was afgerond. Maar ik zit er qua kennis niet genoeg in om iets te vinden over of de kritiek van de EMA op die noodprocedure terecht is of niet. (of dat dat is om hun eigen procedure goed te praten zeg maar)

Dat weten we nog niet helemaal zeker, in hoeverre vaccinatie er ook voor zorgt dat je het virus niet kan verspreiden. Aan de andere kant weten we wel dat het vaccin (in 95% van de gevallen) ervoor zorgt dat mensen niet meer zelf ziek kunnen worden. Ouderen beschermen door hen zelf in te enten is daarom wel de veiligere keuze.

2 likes

Aha bedankt om te verduidelijken!

Ik quote even wat @ovenschaal aangaf op mijn post paar dagen geleden hier (ik had dezelfde vraag);

Als je gevaccineerd bent, kan het virus zich niet in je vermeerderen, en kan je anderen dus ook niet besmetten. Het werkt hetzelfde als bij alle andere vaccins (polio, mazelen, etc).

1 like

Ja het klopt dat het virus zich niet kan vermeerderen! En ook dat (voor zover ik weet dan) eigenlijk elke actieve vaccinatie ook de transmissie verminderd. Maar, op de basis van de huidige data kan niet gezegd worden wat bij dit specifieke vaccin de effecten op transmissie zijn, dus een organisatie als bijv. het Europees Medicijn Agentschap zegt dan ook dat we dat niet weten. Maar dat is vooral een wetenschappelijk ding, je kan er niks met zekerheid over zeggen zolang je het niet specifiek hebt onderzocht. Dat betekent niet dat er aanwijzingen zijn dat het vaccin geen effect gaat hebben op de transmissie. Maar met het zicht op een beleidskeuze die je moet maken, waarmee je denkt ouderen het best te kunnen beschermen, snap ik goed dat er dan toch voor de zekerheid wordt gekozen van hen zelf vaccineren ipv de mensen om hen heen. Juist bij de hele kwetsbare mensen kun je beter het zekere voor het onzekere nemen denk ik dan.

2 likes

Stel iedereen neemt t vaccin en dus 90/95% van de mensen kan t niet krijgen. Sterft t virus dan uit? Omdat t dan wel veel geluk moet hebben om nog doorgegeven te worden? Of stel we gaan weer even in semi lockdown als iedereen gevaccineerd is. Zou je t dan kunnen uitroeien?
Niet dat dit gaat gebeuren maar gewoon stel dat.

Ik hoop zo dat t een beetje opschiet. Vorig jaar wisten we niet wat ons te wachten stond. En dit jaar zie ik echt geen beter jaar komen maar nu weten we wat ons te wachten staat. En hoewel ik t best prima overleefd heb zie ik er toch tegen op.

Het is mogelijk om een ziekte uit te roeien dmv vaccins, dit is bijvoorbeeld gebeurd met de pokken! Helemaal uitgestorven dmv de wetenschap. Maar dat is een uitzondering. Ik geloof dat dat met corona niet gaat gebeuren, ook omdat er een dierlijk reservoir is. Wie weet wandelt er een besmette nerts binnen bij iemand die niet gevaccineerd is.

Polio is ook bijna uitgeroeid trouwens.

11 likes

Het uitsterven van een virus is wel bereikt bij bijvoorbeeld de pokken, maar dat is wel een heel ambitieus streven.
edit: grapje ben te laat

leuk plaatke

dit is een mooi plaatje uit mijn boek over de introductie van vaccinaties in het Verenigd Koninkrijk.
A-D laat zien wat er gebeurt bij de introductie van een vaccin. de vaccinatiegraad is hierbij ook hoog. Bij E-F kun je zien wat er gebeurt bij ‘‘vaccine scares’’ die ervoor zorgen dat de vaccinatiegraad daalt. De ziekte kan dan weer om zich heen slaan.

2 likes

Ik doe mijn deur iig niet meer open voor nertsen :crazy_face:!

13 likes

33 likes

Lifehack!

1 like

Ik vind dat Nederland wel heeft gefaald met het testbeleid. We zitten al ruim 10 maanden in deze crisis, en nu pas gaan ze een plan opstellen? Ik snap dat je in de eerste maanden overdonderd bent en het druk hebt met andere dingen, maar je weet dat het moment van de vaccinatie op een gegeven moment komt. Het is nu ook al minstens een maand / 2 maanden bekend dat we er dichtbij zitten, waarom heb je dan niet al een plan klaarstaan die je kunt uitrollen voor als het definitief bekend is?

3 likes

Ohja nog wat anders, kwam net dit artikel tegen:

En dit is toch ook weer om te janken. Dat van die vakantiefoto met de restauranthouder zonder afstand en jacht van 2 miljoen euro midden in een crisis had ik nog niet eens meegekregen.

1 like

Heb je dit artikel van de Volkskrant gelezen? Is wel een aanrader, ik snap nu ook beter waarom het allemaal zo lang duurt.

2 likes