Caronatopic #8

Ik vier oud en nieuw sowieso altijd alleen.

1 like

Mijn oma heeft met Kerst in haar eentje in quarantaine gezeten, omdat haar zwager langs was geweest en zijn vrouw in de auto ernaartoe een kuchje had wat later Corona bleek. Op 1e Kerstdag is oma getest. Gisteren tijdens het diner een videocall gedaan en toen was ze al verkouden. En nu blijkt ze inderdaad ook Corona te hebben

En rara
 toen ik gisteren blij zei dat ze als eerste vd familie het vaccin mocht, zei zo: “Oh maar dat ga ik niet doen hoor, die rotzooi.” :woman_facepalming:
Het is mijn oma, maar je zou bijna willen dat ze er flink last van krijgt nu en zo de ernst van de situatie gaat inzien. Tsjongejonge, al die stront eigenwijze boomers en bejaarden in mijn omgeving. Niet te doen.

3 likes

Ik hoor ook veel plannen met NYE om me heen
 Helaas. Ben zo bang voor weer een piek na de feestdagen.

4 likes

Hoe houden jullie 1.5m afstand. Met oudjaar komt er een vriendin langs. Maar met een spelletje doen is t vrij lastig. Ze heeft 2 weken geleden corona gehad. Allang al weer hersteld enzo. Hoe groot is dan t risico dat ze een nieuwe besmetting overdraagt?

Ik heb laatst met m’n zus op afstand een spelletje gespeeld. We hadden toevallig allebei regenwormen waardoor we allebei met onze eigen set hetzelfde speelveld na konden maken. :joy: Ik denk dat het ook wel kan met spellen waar je vooral aan je eigen voortgang bouwt, dan kan je bv met twee aparte stapels spelen allebei aan een andere kant van de tafel. Het is dus wel mogelijk maar inderdaad wel lastig.

4 likes

Ligt eraan wat voor spelletje je doet. 30 seconds of bv Black stories prima op afstand

ah ok het klinkt idd heel erg tegenstrijdig! en ik zou mij persoonlijk wel hebben laten testen, maar mijn tante vond dat niet nodig. Zij wilde mijn oma, van 91, dan ook gewoon langs laten komen met kerst maar mn oma durfde het niet aan, ben ik wel blij mee.

Vriendin van mij is met haar gezin naar haar ouders gegaan (wat dan nog kan) alleen zijn er nog twee stellen van ieders een huishouden van 3 bijgekomen. Dus dat is zes volwassenen en drie kinderen. Plus dan haar ouders. En niet snappen dat ik dan niet menselijk reageer.

Als er iemand komt zorgen we dat we een duidelijke opstelling hebben waar iedereen zit. Laatst hadden we aan 2 tafels gegeten en een andere keer zat iemand op een stoel op 3 meter afstand van de bank. Qua spellen is jackbox ook heel leuk en dat kan gewoon op je mobiel, maar heb je wel een Xbox ofzo voor nodig.

Zijn van die anderen ook 2 vaccins nodig? Dat is logistiek ook nog best een ding toch?

Of werken die meer als het griep vaccin?

Wordt jij weer bestookt met vragen haha

Waar wordt de injectie eigenlijk ingebracht? Schouder/bovenarm?

Bovenarm.

1 like

People never learn eh :’)

Bron

30 likes

Twister lijkt me nou echt een geschikt spel tijdens Corona. :joy:

2 likes

hand op geel voor corona
voet op rood voor tyfus
linker wenkbrauw op groen voor herpes

13 likes

Ik heb geen idee :sweat_smile: van veel vaccins is een tweede ‘booster’ shot nodig, dus zou me niet verbazen als ze allemaal twee keer moeten.

Ik ben echt een sukkel op medisch gebied, maar ik vroeg mij iets af. Dat vaccin wat ‘we nu hebben’ is ongeveer 90% effectief toch? Kunnen ze op den duur dan uitvinden bij wie het wel werkt en bij wie niet en of dat een patroon heeft (bv minder bij mensen van een bepaalde leeftijd of een bepaalde ziekte oid)? Of is dat bij vaccins puur ‘random?’ En ik krijg elk jaar de griepprik en ik heb nog nooit de griep gehad. Ik hoor van anderen dat ze dat wel eens hebben gehad ondanks de prik. De griepprik is dus ook niet 100% effectief (logisch wel) maar bij mij tot nu toe dus wel waarschijnlijk. Is er dan een grotere kans dat zo’n vaccin dan ook beter aanslaat of is dat dan niet met elkaar te vergelijken? Ik ben namelijk zo’n persoon die op medisch gebied vaak de uitzondering is (bij X krijg je nooit Y, ik kreeg Y
 Bij Q helpt X vaak, bij mij niet bv
) dus zag het alweer helemaal voor me dat ik dan bij die 10% zou horen waarbij het vaccin dan niet werkt ofzo en probeer mezelf even gerust te stellen hahah :’)

1 like

Lijkt me met een antigentest wel te testen.

1 like

Nee met een antigentest of PCR test sowieso niet, want die testen aanwezigheid van (eiwitten of genetisch materiaal van) het virus. Met een vaccin ga je dat niet terugvinden met een antigentest van de luchtwegen. Je kan wel in iemands bloed meten of ze antilichamen hebben tegen het coronavirus en dan weet je of het vaccin werkt bij iemand. Vaak wordt wel teruggevonden dat bepaalde groepen vaker geen immuniteit opbouwen dan andere groepen @kleinmeisje (vaak ouderen bijvoorbeeld, en er zullen ook mensen met immuunafwijkingen zijn bij wie het nooit gaat werken, maar dat gaat echt maar om heel weinig mensen.) Volgens mij is dat ook niet zodanig te specificeren dat je daar op individueel niveau wat zinnigs over kan zeggen. Ik zou niet zeggen dat je per definitie minder kans hebt dat dat vaccin niet werkt omdat je vaak andere onwaarschijnlijke medische dingen hebt (maar ik ben geen arts dus kan niks zegen over je persoonlijke medische situatie). Uiteindelijk zou het allemaal niet zoveel uit moeten maken, als voldoende mensen gevaccineerd zijn zijn ook de mensen beschermd bij wie het vaccin niet werkte, door de gorepsimmuniteit.

4 likes

Dank voor je uitleg! Ja, daarom hoop ik ook zo dat genoeg mensen gaan vaccineren, zodat mensen die bv om medische redenen het vaccin niet mogen of bij wie het niet werkt dus ook beschermd zijn :slight_smile: