Caronatopic #7 (Deel 1)

Ja het is zo bizar. Vooral omdat het nu zo anders aanvoelt dan tijdens die eerste golf. Toen we dat hoogtepunt bereikten kwam ik soms maar 1 x per week buiten :sweat_smile: (ok nu kom ik ook niet veel buiten haha maar dat is dan eerder door de regen dan angst dat ik corona oploop van de stoeptegels ofzo).

Ik las wel dit, hopelijk zet dit zich voort:

Oh dat wist ik niet!

1 like

Niet iedereen kan thuis werken, fabrieken moeten ook draaien en hebben onderhoud nodig.

Dat zijn niet alleen mannen in pak met koffertjes, mijn broertje werkte vroeger in de wegenbouw en als zij 6 nachten aan een viaduct op een snelweg ergens moesten werken kregen ze een hotelkamer om overdag te kunnen slapen. Dat viaduct gaat niet zo makkelijk mee naar de studeerkamer :wink:

11 likes

Ja dat snap ik, maar hij is dan toch geen ‘zakenmens’.

Jawel toch? Zakenmensen = mensen die voor hun werk (reizen of als werkplek) in een hotel zitten

9 likes

@oprah bedoelde daar neem ik aan gewoon alle mensen die voor hun werk moeten reizen en van een hotel gebruiken mee, los van de aard van hun werk. Niet alleen mannen in pak met aktetassen maken zakenreizen.

Ja dit vind ik best wel slim! Begreep van mijn broertje (student uni) dat ze daar ook in de eerste golf een soort systeem hadden met leegstaande studentenkamers (door dat alle buitenlandse studenten terug naar huis gingen) waar je kon studeren.

@Merel
Wat een onzin - past toch makkelijk in je broekzak :stuck_out_tongue_winking_eye::see_no_evil:

1 like

Hoezo is dat schandalig? Een groot merk of grote naam hoeft het niet per se financieel heel goed te doen. Retail heeft het echt zwaar nu (al voor Corona), en de now regeling is voor alle werkgevers met een verlies in omzet om de loonkosten tegemoet te komen.

1 like

Oh dat is ook goed bedacht ja! Had ik nog niet eerder gehoord.

Ik snap niet zo goed waarom je dit schandalig vindt. H&M heeft toch ook gewoon diverse vestigingen in NL.

De now regeling is bedoeld om Nederlandse banen te sparen. En de regeling staat open voor alle werkgevers die loonbelasting afdragen in NL. Waarom zou H&M daar geen gebruik van mogen maken? Alleen omdat het van origine een Zweeds bedrijf is? Of zit het hem er meer in dat H&M de afgelopen jaren veel winst heeft gemaakt.

Geen verwijt hoor. Ben gewoon heel benieuwd.

1 like

Maar H&M is een rechtspersoon. De familie bezit de aandelen, maar zijn niet persoonlijk aansprakelijk en ook op geen enkele manier verplicht om hun privé vermogen hier in te steken ipv gebruik te maken van de regelingen die er zijn om een ramp buiten hun controle op te lossen.

4 likes

Ik heb nu een manier gevonden waarop ik IN THEORIE naar Nederland zou kunnen met kerst, zonder extra risico’s. Het komt (even kort door de bocht, want er is meer) erop neer dat ik me laat testen en daarna meteen in isolatie ga en ook blijf na de negatieve uitslag. Dan komt mijn vriend vanuit Nederland naar mijn huis gereden en stap ik bij hem in de auto en rijden we samen terug, zonder dat een van ons in de tussentijd dus nog met anderen in contact komt.

Er is nogal een ingewikkeld stappenplan dat we zouden moeten volgen en we weten nog niet of het in de praktijk gaat lukken allemaal, maar dat gaan we nu uitzoeken. Ik word in ieder geval al emotioneel van het feit dat er nu enige hoop is dat ik mijn vriend eindelijk weer kan zien, in plaats van dat het al zeker is dat ik kerst in mijn eentje in Denemarken moet doorbrengen. :sob::heart: Het zou voor mij in ieder geval het allermooiste kerstcadeau zijn. :crossed_fingers:

Een studiegenoot gaf me gisteren onverwacht een knuffel (binnen onze projectgroep lukt het niet om afstand te houden) en ik kon wel janken, want ik was er zo erg aan toe aan.

En ja: ik besef dat ik super super super geprivilegieerd ben!

26 likes

H&M misschien ook niet :stuck_out_tongue_winking_eye:

geen idee hoor of/hoe ze van onze belasting-voordelen profiteren. Ik volg de formele lijnen hierboven geschetst ook: H&M is een bedrijf en afgebakend rechtspersoon. Persoonlijk heb ik niets tegen die familie of hun vermogen. Ze doen vast ook binnen de kaders van de NOW een aanspraak (die hen gewoon toekomt), dus formeel allemaal prima.

Wel vraag ik me in algemene zin af of je als familie achter het bedrijf qua uitkeringen en reserveringen die je treft in de financiĂ«le stukken, meer kunt “doen lijken alsof” het heel slecht gaat.

Veel definities en criteria vd NOW oogden wat multi-interpretabel ih begin, heb me er nu niet meer zo in verdiept.

En of de NOW (die gefaseerd verloopt) van een totaal max budget uitgaat waardoor andere noodlijdende ondernemers straks minder/geen beroep kunnen doen, omdat grote brokken naar dit soort bedrijven is gegaan.
(En nu ga ik minder werk ontwijkend gedrag vertonen)

1 like

H&M heeft toch gewoon een Nederlandse bv? H&M Netherlands BV. Dus lijkt me dat ze dan wel belasting betalen, vast minder dan een ander bedrijf via allerlei constructies maarja daar hebben grotere spelers als Shell ook een handje van en dat is notabene een Nederlands bedrijf (vind ik verder wel wat van, maar bedoel meer dat H&M daarmee niet in een uitzonderingspositie zou zitten).

Aaaaaw dat zou super zijn!!!

1 like

Zo naar ineens en hoofdpijn waar gen paracetamol raad mee weet.
Ik keek voor testmogelijkheden en kan vanmiddag al terecht heel dichtbij.

Gaan we maar weer

Is dit nou de eerste keer dat er bijzonder weinig gelekt is voor de persco? Heb het nieuws niet heel goed bijgehouden door verhuizing, maar op de radio werd er iig niks gelekts besproken dacht ik

1 like

Gisterochtend al wat dingen; groepsgrootte buiten naar 2, bioscopen, musea en theater 2 weken dicht. In de loop van de dag lekte er gisteren dat mogelijk entertainmentparken en dierentuinen ook dicht moeten. Verder verlenging huidige maatregelen naar december (wat De Jonge vorige week daarover riep was nog niet officieel officieel).

Waarom zijn dit alleen effecten van die minimale aanpassingen denk je? De gedeeltelijke lockdown is nu bijna 3 weken bezig dus toch aannemelijker dat daar nu effect van is. Wel goed nieuws in ieder geval!

1 like