Lees net dat de ggd overbelast is en er geen afspraken gemaakt kunnen worden. Denk dat er nu heel veel gevallen gemist worden (afgelopen week al) omdat sommige echt geen moeite zullen doen voor een afspraak.
Iemand wel eens die QCovid risk calculator ingevuld? Vond het wel interessant (is van de university of Oxford).
Ook om het verschil te zien tussen mijn toch wel redelijk gezonde 74 jarige vader en mijzelf.
(Academic Licence | QCovid™ risk calculator)
edit: trouwens alleen dood of ziekenhuis als opties. Geen Long Covid inzichtelijk.
edit2: en zou wel leuk zijn als je ook kan aanvinken: gevaccineerd. Wat dat dan doet.
Denk dat veel mensen die zullen gebruiken om zich vooral niet te laten vaccineren.
Hoezo?
Omdat dit soort cijfers een vertekend beeld geven en een vals gevoel van veiligheid. Uit mijn test kwam bijv. dat de kans bijna nihil is dat ik in het ziekenhuis kom of eraan sterf. Die kans is misschien ook klein, maar je kan dan ook denken:“ohhh nou het valt dus wel mee.” Terwijl je niet weet of die kans zo klein is, het zal je verbazen hoeveel gezonde mensen zonder het onderliggend lijden, waar in de test naar gevraagd wordt, aan covid sterven/in het ziekenhuis komen.
@Drawster Ja snap ik ook eigenlijk niet goed? Heb ook nog niet echt gezocht naar waarom ze het onder de 12 nog niet doen, maar ik hoor er ook gewoon niks over en dat vind ik wel apart idd
Maar je vaccineert toch niet (enkel) voor jezelf en je eigen ziekenhuis of overlijdenskansen? Ik ben inderdaad niet echt bang dat ik aan Covid zal overlijden. Eigenlijk geen seconde. (toen ik zwanger was voelde ik me wel angstiger overigens).
Ik ben wel bang voor long covid. Voor het aansteken van de overduidelijk risicogroep zijnde mensen in mijn omgeving (zwanger/kanker patienten/oudere mensen etc). Voor het weer geen doorgang laten vinden van onderwijs en zorg en de kwetsbare leerlingen etc etc etc.
edit; maw, als iemand mij kon garanderen dat mijn kans 0 was, zou ik net zo goed een vaccin gehaald hebben haha.
Interessant. Maar ik denk idd wel dat @Nox gelijk heeft (en ja spreek daarin ook voor mijzelf, of in ieder geval dacht ik in eerste instantie zo, ik begin heel langzaam bij te draaien).
Dat onderscheid wit/zwart…zou dat nou met vitamine D te maken hebben?
Ja de meeste mensen wel, maar ik hoor ook wel veel dat mensen zich niet ‘vol laten spuiten met zooi’ voor een ‘relatief kleine groep zwakkeren’.
Ik zie nu online al heel veel mensen roepen dat ze maar 0.000% kans hebben om dood te gaan aan corona en dat ze het belachelijk vinden om daarvoor een ‘injectie’ te krijgen.
En dat men niet snapt vanwege deze kleine kans dat ze samenleving plat gaat e.d.
Ik snap dat deze statistieken je ‘zekerheid’ kunnen geven. Maar niks is voorspelbaar hierin. Zeker Long Covid niet.
Dit is juist wat veel mensen niet lijken te snappen. Dat je het niet alleen voor jezelf doet maar dat je je ook laat vaccineren omdat je onderdeel bent van de maatschappij en daarin een verantwoordelijkheid hebt om je medemens te beschermen. Daarom word ik zo boos van opmerkingen als ‘ik heb een sterk immuunsysteem’. Ja leuk voor je Annie maar je kunt ook iemand met een zwak immuunsysteem besmetten.
Hmm ja misschien zit de crux dan bij ‘zooi’ en ‘kleine groep zwakkeren’ haha.
Ik zie het niet als een harde zekerheid ofzo waardoor ik het los kan laten. Maar vond het interessant om te zien hoe het oploopt als je dus wel tot zo’n bepaalde ‘groep zwakkeren’ hoort. Terwijl dat dus al diabetes, of epilepsie is. Of leeftijd. Of … naja alles.
Meer als; interessant. Niet als; nou! Lekker voor elkaar, mij kan het niet krijgen!
En al helemaaaal niet als: onzinnig vaccin
Jawel. Ofja, de mensen die zich niet vaccineren, doen dat voornamelijk omdat ze alleen aan hun eigen belang denken. Vorige week dit gesprek nog gehad met iemand. Ik zei ‘we willen allemaal uit deze situatie’ toen antwoordde gesprekspartner ‘maar niet tegen elke prijs’ … ??? Ik had uiteraard daarvoor al uitgelegd dat er in een vaccin geen troep zit. Daar begon ik ongeveer het gesprek mee.
Deze persoon appte vandaag dat partner (ook niet gevaccineerd) vorige week met iemand heeft gewerkt die corona blijkt te hebben. Ze zijn nu in afwachting van de testuitslag van partner. Eigenlijk hopen ze een beetje dat ze corona krijgen, zodat ze een herstelbewijs hebben
Moeten ze wel herstellen natuurlijk
In principe weet je ook niet of je onderliggend lijden heb. Ik voel mij super gezond, ok rook wel, maar verder geen gekke klachten of rare dingen. Maar ik laat mij ook niet 2x per jaar binnenste buiten keren om op allerlei dingen te laten testen.
Dus ik kan wel denken yolo ben jong en gezond kom maar op covid of ik loop toch niet veel risico wat maakt het uit en dan krijg ik het blijk ik al maanden iets aan mijn hart te hebben.
Misschien denk ik daar te veel in door hoor, maar ik merk dat veel ongevaccineerde en gevaccineerde van mijn leeftijd en jonger dat denken en daardoor dus soepeler zijn met maatregelen of niet willen vaccineren.
Ik denk ook niet dat ik het loodje leg van covid maar ik ben wel bang voor long covid.
Hoorde op de radio dat in een aantal grote steden ook gewoon geen plek meer is vandaag en morgen
Dan moet er op een gegeven moment wel een kinderziektestopic komen, anders gaat iedereen zich ergeren aan alle mommy’s.
Haha ‘maar waterpokken is ook een virus!’ ‘Kan me niet schelen, kom hier om over zieke volwassenen te lezen ja!’
Het was zo druk vanmorgen bij de teststraat. Ik had gelezen dat je daar ook zonder afspraak terecht kon. En alles zat verder vol in mijn regio. Heb een uur rillend in de kou gestaan met veel (andere) zieke mensen om me heen. Op een gegeven moment werden twee rijen samengevoegd en toen was er geen 1.5m meer. Kwam er een vrouw pal naast me staan om te kletsen van “ja ik heb griepklachten”. Heb alleen “ah oké” gezegd en me omgedraaid richting het hek/de frisse lucht
Ik hoorde later trouwens dat er op die locatie vandaag geen drive-thru was; gewoonlijk wel. Dus misschien net pech qua drukte/wachten.
Mijn moeder heeft nu ook corona, maar ik vroeg me af: ze heeft diabetes type 1 en (andere) auto immuun aandoeningen, zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten? Of wanneer ik bijv de dokter moet bellen?
Ik heb ook diabetes type 1, gelukkig nog geen corona gehad maar de stelregel met mijn behandelteam is in het algemeen dat als ik ziek ben en mijn bloedsuikers heel erg hoog blijven ’en ze niet omlaag gaan ik contact op neem. Of bij constante hypo’s. Of als ik ga braken en blijf braken. Als je twijfelt, kun je altijd even met haar behandelteam contact opnemen om te vragen waar jullie op moeten letten. Mijn diabetesverpleegkundige gaf vorig jaar aan dat ze het wel graag willen weten als ik corona zou krijgen, zij houden je dan extra in de gaten door af en toe te bellen en bij evt ziekenhuisopname weten ze er dan al van dat je het hebt en kunnen ze sneller schakelen.
Als ik ziek ben probeer ik mijn bloedsuikers wel bewust iets hoger te laten zijn trouwens, zo rond de 8-10. Liever iets hoger, dan constant hypo’s moeten voorkomen/wegeten als je ziek en beroerd bent.
Beterschap voor je moeder, hopelijk knapt ze snel op.