Caronatopic #12

Het gevoel bekruipt me vaak dat we achter de feiten blijven aanlopen. Terwijl de halve wereldbevolking nog niet eens één vaccinatie heeft gekregen zijn wij alweer spuitjes aan het hoarden omdat we derde en vierde boosters aan het plannen zijn. Ondertussen moordt het virus gewoon door in alle gebieden van wie we de vaccins weghouden, komen daar weer nieuwe mutaties vandaan en gaan wij weer door met vaccins hoarden en nieuwe prikken plannen.

6 likes

Ja ik vind dat ook flink oneerlijk. Ben het helemaal met je eens!

De Denen zeggen trouwens ook dat er straks meer risico gaat zijn voor ongevaccineerden, dan de afgelopen tijd het geval was. Alles wordt straks losgelaten dus de besmettingen gaan stijgen, er is dan minder vat op (maar dat maakt niet uit, als de zkh opnames toch niet mee stijgen). Als ongevaccineerde loop je dan dus meer kans om het op te lopen en er wel flink ziek van te worden.

Nouja, hopelijk krijgen ze allemaal gelijk hier!

2 likes

Late reactie, maar helemaal mee eens! Dit is toch wel het moment waarop we al vanaf het begin naartoe leefden/werkten (eerst de hoop op een werkend vaccin, toen zo snel mogelijk de vaccins op de markt brengen en tot slot alle mensen de kans geven om zich zsm te laten vaccineren). Nu is het moment daar, maar lijkt het verder allemaal stil te staan. Dat ik denk, waar wil je anders naartoe werken, wanneer is het dan wel het goede moment. Mooi om te zien dat in Denemarken wel de volgende stap is gezet.

Ik ben wel heel benieuwd dat wanneer de meeste maatregelen wegvallen (zoals de 1,5 meter), hoe dat in de praktijk gaat werken met de besmettingen. Zal er dan nog steeds bron en contactonderzoek plaatsvinden? Dat lijkt me bijna niet te doen. Net als de quarantaineregels, als veel meer mensen elkaar zien dicht op elkaar, dan kan je wel om de haverklap in quarantaine. Ik ben wel benieuwd hoe dat dan zal gaan.

1 like

Maar plannen maken voor een derde prik is toch juist niet achter de feiten aanlopen? En ja, de wereld is oneerlijk dat wij een derde kunnen krijgen en iemand aan de andere kant vd wereld geen een prik, maar dat verschil is er natuurlijk niet alleen met corona.

Niemand kan natuurlijk weten wat de toekomst brengt, maar vind op het moment het wel logisch dat de teugels wat los worden gelaten.

1 like

Ik las ergens een tweet en die vond ik wel passend. Even in mijn eigen woorden omdat ik hem niet meer vind.

In het begin van de crisis vonden bepaalde mensen dat corona niet erg genoeg was om de normale zorg te stoppen. Nu moet de normale zorg stoppen omdat bepaalde mensen op de ic komen die niet in corona geloofden.

3 likes

Door die landen geen prikken te geven, kunnen er mutaties ontstaan. Het kan zijn dat onze huidige vaccins niet werken tegen die mutaties. Je kan dan wel blijven prikken hier met boostervaccins maar hoe meer mensen ongevaccineerd zijn in de wereld, hoe groter de kans op ernstige mutaties en dan ben je echt verder van huis.

5 likes

Zolang je volledig gevaccineerd bent of de afgelopen 180 dagen corona hebt gehad hoef je zolang je geen klachten hebt of positief test eigenlijk nooit in quarantaine of isolatie. Dus dat valt nog wel mee.

En werd in Denemarken ook zo goed als alleen maar thuisgewerkt de afgelopen tijd? Bij grote bedrijven (en als dat mogelijk is icm de werkzaamheden).

Dat lijkt ook een maatregel te zijn waardoor het aantal besmettingen vrij laag blijft. Op kantoor werken is iets wat in NL vanaf vlg maand pas weer gaat gebeuren missch (mondjesmaat). Na dringend advies om thuis te blijven werken vanaf maart 2020. Nogmaals bij grote kantoren waarbij 1,5m verder niet te handhaven is (genoeg vrienden/familie die wel al langer weer naar kantoor gaan)

Ja dat scheelt wel gelukkig! Maar vraag mij vooral af hoe dat op scholen gaat, omdat kinderen natuurlijk niet gevaccineerd zijn. Of dan vaak weer hele klassen thuis zitten, of dat daar dan ook veranderingen in de quarantaineregels komen.

Ja de basisscholen worden wel de crux. Grote ongevaccineerde populatie die geen afstand hoeft te houden en waarbij dus heel veel huishoudens betrokken zijn. Ik ben benieuwd hoe het de komende weken zal gaan.

1 like

Ik begrijp echt niet waarom ze het virus onder kinderen/in klassen niet gewoon laten rond gaan. Ze worden zieker van RS en daar zijn ook geen regels voor. Ik denk wel eens dat je een klas met een positief getest kind best in quarantaine kan plaatsen, maar dan wel op school en in die klas. :sweat_smile:

11 likes

Moet de juf/meester dan in volledig beschermde kleding inclusief duikbril komen lesgeven? :stuck_out_tongue:

2 likes

Mogen ze zelf weten, als je twee keer gevaccineerd bent zou ik het wel aandurven eerlijk gezegd, zeker omdat die kinderen weinig klachten hebben en niet super besmettelijk lijken, als je toch positief getest wordt ben je voor het hele schooljaar van het gezeik af, haha.

We moeten er toch mee leren leven vanaf dit punt, ik heb gewoon niet de verwachting dat het vanaf nu nog veel beter en veiliger gaat worden.

23 likes

Ja dan moet je alleen wel tegen de kinderen zeggen dat ze niet aan dezelfde dixi moeten likken als hun leraar.

11 likes

Ja dat vraag ik mij ook wel eens af. In mijn omgeving hadden de kinderen die corona hebben gehad of echt hele lichte klachten of geen klachten en was het puur met testen dat ze erachter kwamen (bijvoorbeeld door een ouder met corona en dat de kinderen getest moesten worden).

Het is ook niet puur school wat je mist, maar ook bijvoorbeeld zwemles, sport en om het nog maar niet te hebben over hoe ouders onderling kunnen verschillen in hun visie over corona en hoe ze dat uiten. Dat is wel iets waar ik steeds meer tegenaan loop.

En ik snap de quarantaineplicht van de afgelopen tijd echt wel, maar nu vraag ik mij steeds meer af, is het wel nodig dat een hele klas in quarantaine moet, zeker als er geen klachten zijn. Wanneer is het dan wel veilig, als nu het moment niet is, inderdaad.

3 likes

Precies, snap ik ook niet. Ze worden inderdaad zieker van RS en ook griep, vlak ook kinkhoest niet uit. Toch gaat het wel rond naar mijn idee. Veel kinderen in mijn klas werden positief getest, hoewel geen van hen klachten ontwikkelde. Ik hoop op een normaal schooljaar zonder quarantaines!

En natuurlijk worden juist kwetsbare volwassenen níet ziek van RS, dus begrijp heus dat verschil, maar als er nu toch af en toe een volledig gevaccineerde docent toch ziek wordt door corona, ja dan is dat maar zo denk ik… En als je echt heel kwetsbaar bent qua gezondheid dan is op een school werken denk ik sowieso niet heel handig, want er zijn altijd kleine epidemietjes van het een of ander.

4 likes

Word je als je echt héél kwetsbaar bent niet ook gewoon goed ziek van RS dan? Van elk virus wel toch?

Nog nooit een ziekenhuisopname van een volwassene meegemaakt wat op basis van RS bleek!

1 like

Oh haha. Ik dacht dat je dan vast ook van RS wel een longontsteking kon krijgen als je immuunsysteem/gezondheid maar zwak genoeg zou zijn :sweat_smile:.
Weer wat geleerd - thanks :new_moon_with_face: