Caronatopic #12

Haha wat sick dat dit topic bijna 24 uur stil is geweest. Hebben we dan toch geleerd om te leven met het virus? šŸ„²

16 likes

Gaat dan niet over NL, maar zou hier ook net zo goed kunnen.

3 likes

Wow dit vind ik echt een extreem goed punt en had ik in deze discussie nog niet gehoord. Vind ik hetzelfde voor de zorgmedewerkers eigenlijk!

19 likes

Ik twijfel om de prik te nemen omdat veel collegā€™s en kennisen mij hebben laten weten dat ze door de prik langer ongesteld zijn geworden. Hoe denken jullie hier over?

Als je corona krijgt kan je menstruatie ook helemaal van slag zijn. Voor mij was het zelf geen reden om daardoor te twijfelen
Zelf ben ik na mijn vaccinaties ook gewoon zwanger geraakt, ook inclusief een rommelige cyclus door vaccinatie.

10 likes

Het kan best dat je menstruatie even wat anders is dan gewend (zwaarder, of juist uitblijft misschien) na een vaccinatie, zoals dat ook kan bij een infectie met bijvoorbeeld Corona. Je immuunsysteem gaat aan en dat krijgt op dat moment even de prioriteit in je lichaam, daar gaat alle energie naartoe. Dat kan er toe leiden dat je menstruatie eventjes anders loopt, maar dat is dan eenmalig! er zijn voor zover ik weet geen aanwijzingen voor langer durende menstruatiestoornissen bij de vaccinaties.

5 likes

Neeee joh. Ik kom er net achter dat als je naar Engeland gaat je terug in NL in quarantaine moet zelfs als je volledig gevaccineerd bent en negatief getest terug komt. Ik ga daar binnenkort heen maar ik hoop echt dat het nog verandert (ik ga over een paar weken/maanden) want ik kan dat er niet bij hebben. Hoe het er nu voor staat ben ik sowieso om de dag een test aan het doen, vooraf, tijdens en voor de terugreis. En volledig gevaccineerd. Whyyyyy.

Er is zeker niemand die hier ervaring mee heeft? Andere hoog risicolanden zijn alleen maar verre landen of landen waar je sowieso (nu) niet naartoe wilt gaan dus ik verwacht niet dat mensen daar vandaan terug komen. Maar ik ben wel benieuwd hoe dat in zijn werk gaat met de verplichte quarantaine. Ik lees dus dat ze je een keer bellen en als je niet opneemt komen ze langs? Ik moet letterlijk 2 dagen werken op 1km afstand van mijn huis in de eerste 5 dagen. Daarna mag je met nog een negatieve test weer normaal leven.

Pfff echt lastig dit.

De veranderingen in je menstruatie hebben wat hierboven gezegd word met je immuunsysteem te maken, dus dat zal zich vanzelf ook weer recht trekken waarschijnlijk. Die van mij is de tweede keer overigens niet heftiger, de eerste keer wel ietsje. Hoogstens een paar dagen eerder, maar dat kwam zonder vaccinatie ook wel eens voor.

Ik vind het interessant hoe je verwoord dat je naar andere rood gekleurde landen niet zou willen gaan, maar Engeland is niet een probleem. Ik denk dat je je antwoord hebt: verplichte quarantaine is verplicht. Vervelend als je dat er niet bij kunt hebben maar lijkt me met een doel ingesteld. Kan je die 2 werkdagen verzetten of thuiswerken?

9 likes

Ik ken wel Engelse mensen die bij terugkeer naar Engeland in quarantaine moesten, daarvan heeft eentje ook huisbezoek gehad om te controleren. Of bedoel je de quarantaine in NL? Dat weet ik niet

1 like

Nou ja ik geloof dat Engeland alleen maar op hoog risico is gezet omdat ze daar bijna geen maatregelen meer hebben. Niet omdat het daar echt hoog risico is. Ik weet niet sinds wanneer de quarantaine in NL is ingesteld, voor mij is dit nu nieuw want NL had naar mijn idee nog niet eerder deze regels. Dus daarom baal ik en hoop ik dat het nog verandert voordat ik erheen ga.

@Chuckie nee ik bedoel of mensen hier in NL al eens de verplichte thuisquarantaine hebben moeten doen en hoe dat in zijn werk ging. Misschien ben ik naĆÆef maar ik schrik er sowieso van dat er huisbezoekingen zijn om te controleren. Dat is toch nooit geweest met mensen die besmet zijn en in quarantaine moeten? Ik wil eigenlijk geloven dat het alleen maar bangmakerij is. Ze gaan toch niet iedereen thuis controleren. Echt privacyschending is dat!

Nou ja in ieder geval heb ik nog even nagedacht, 1 werkdag is binnen de quarantaine en 1 op dag 5 dus ik kan dan gewoon een test doen en dan mag je eruit. Maar ik zou zo graag weten of ze echt elke dag gaan bellen, of alleen maar 1x zodat ik weet waar ik aan toe ben. Ik vind het enger dat ik niet weet wat er gaat gebeuren en dat ik de controle verlies, dan dat ik voor 1 dag vrij moet vragen omdat ik in die stomme quarantaine moet terwijl ik letterlijk 3-4 testen moet doen in de week ervoor. (even vanuitgaande dat het gewoon negatief gaat zijn want bij een positieve test mag ik toch niet terug naar NL :wink: )

Ze zijn juist strenger aan het optreden tegen mensen die naar rode gebieden reizen omdat het risico dat je een of andere nieuwe variant meeneemt daar gewoon veel groter is. En dan zijn we allemaal weer de sjaak.

Ik kan me dus best voorstellen dat ze elke dag even bellen. Zo heftig is dat toch ook niet? Er zijn ook landen waar je bij aankomst minimaal 2 weken in een hotel moet zitten waar de ramen niet eens open mogen.

Ga je voor de leuk naar Engeland of voor iets belangrijks? In dat eerste geval zou ik het misschien heroverwegen als het je zoveel stress oplevert om 5 dagen in quarantaine te moeten.

7 likes

Ik denk eerlijk gezegd dat je het antwoord niet gaat krijgen. Als er al mensen zitten hier die naar een hoogrisico gebied zijn gegaan, om wat voor reden dan ook, zullen ze het waarschijnlijk niet hier delen. Misschien kun je kijken of je via je plaatselijke GGD wat meer informatie kan krijgen en Ć¼berhaupt even afwachten totdat je trip wat dichterbij is, de regels veranderen vaak. Voor hetzelfde geld kun je straks gaan zonder quarantaine plicht.

Haha nou ik denk dat je dan een te hoge pet op hebt van studenten Ć©n van medewerkers. Veel alfaā€™s snappen niet eens hoe wetenschap werkt joh. Een academische alfa-collega van mij wil zich ook niet laten vaccineren :sob:

@oliverqueen: irritant zeg! Ik wil ook naar Engeland, vrienden bezoeken enz, en had verwacht dat wel een keer te kunnen doen nu. Maar nee :frowning:

1 like

Ik vind het een beetje klinken alsof je de quarantaine wilt vermijden. Want wat wil je nog meer weten over de quarantaine? Het is verplicht en je kan blijkbaar gecontroleerd worden. Of wil je zeker weten dat je niet gecontroleerd gaat worden zodat je toch gewoon naar buiten kan? Er zijn denk 2 opties: of die 2 dagen thuiswerken, of als thuiswerken niet kan vrij nemen.
Maar misschien zie ik het verkeerd?

8 likes

Maak je nou een grapje? In je hele bericht doe je net alsof die plicht er is om jou persoonlijk te pesten ofzo. Zoā€™n maatregel is er niet voor niks, we zijn nog niet van de pandemie af en je weet het vooraf wanneer je er heen gaat.

22 likes

Dit staat al jaren in de wet voor groep A meldingsplichtige ziektes en het coronavirus is inderdaad relatief recent aan die groep toegevoegd. Soms moet je verregaande maatregelen nemen om anderen te beschermen, we accepteren het als maatschappij ook dat sommige mensen in de gevangenis of tbs worden gezet om anderen te beschermen tegen hen, zie niet in waarom dit dan zoā€™n groot probleem zou moeten zijn. Er wordt je gevraagd om vijf dagen thuis te zitten om mensen te beschermen,d at valt toch hartstikke mee. En tsja, omdat mensen dat niet deden, is het nu verplicht.

rivm.nl/meldingsplicht-infectieziekten/welke-infectieziekten-zijn-meldingsplichtig

3 likes

Ik snap @oliverqueen wel in de zin dat tijdens de hele coronacrisis NL nooit de moeite heeft gedaan om fatsoenlijke quarantaines te organiseren en te handhaven en nu ineens wel? Lijkt toch meer politiek ingegeven (Brexit) dan door reĆ«le risicoā€™s.

edit: overigens is quarantaine na terugkomst in Nederland nog steeds een dringend advies, toch? Alleen verplicht bij terugkomst uit zeerhoogrisicogebied. En VK is hoogrisicogebied. Correct me if Iā€™m wrong, vind het vrij onduidelijk allemaal.

3 likes

Een aantal mensen die ik ken zijn nu een aantal dagen terug uit Engeland en niemand heeft nog niks of niemand gehoord.

Dus denk dat je je niet teveel zorgen hoeft te maken.

Met welke reden ga je daarheen?

Niet dat het mij uitmaakt, maar er zijn uitzonderingen op de quarantaineregels. Zo hoeft mijn schoonzusje uit de UK niet in quarantaine omdat het familiebezoek is (na ruim 1,5 jaar elkaar niet gezien te hebben). Maar ik weet niet hoe het zit als je zelf uit Nederland komt.