Er zijn met de nieuwe regelingen wel veel meer mogelijkheden voor werkgroepen en op bijvoorbeeld het mbo voor praktijk lessen. Als docent kan je studenten dus straks in ieder geval weer zien, studenten elkaar ook, mentorgesprekken voeren, scripties veel beter begeleiden etc. Ik snap echt wel dat het niet ideaal is, maar het onderwijs is wel veel meer dan alleen die hoorcolleges voor de meeste opleidingen dus dat vind ik in ieder geval wel echt een voordeel en dat zorgt er ook voor dat het onderwijs al weer een stuk fatsoenlijker wordt.
Ja daar heb je zeker gelijk in hoor, maar word hier gewoon zuur van omdat ik alleen hoorcolleges heb en dus alsnog voornamelijk thuis zit straks
Ik begrijp je helemaal en ben het ook met je eens, maar niet alle opleidingen hebben zoveel hoorcolleges. Op de uni waar ik werk geven ze er misschien twee per blok. Die blijven online, voor de rest (onderwijsgroepen, trainingen) kunnen ze wel degelijk terug naar normaal. Voor hen maakt het echt een verschil.
Zelfs als ventilatie de belangrijkste reden zou zijn, zijn er nog opties. De universiteit waar ik vorig jaar september studeerde had buiten (open) tenten voor wat hoorcolleges etc. van eerstejaars waar veel studenten bij moesten zijn. Heb zelf altijd in de gebouwen colleges gehad en dat zou ook altijd mijn voorkeur hebben, maar ik had een huisgenoot die de meeste colleges in een tent had en ze vond het prima te doen.
Overigens heb ik straks van november tot en met januari in Zweden weer alles online. Ze hebben maanden geleden al bepaald dat voor de meeste vakken weer alles online zou zijn en in vergelijking met de rest van de restricties in Zweden (korte samenvatting: altijd erg weinig geweest) vind ik dat echt fucking belachelijk. Afgelopen semester was ik ziek blij dat een van mijn huisgenoten dezelfde vakken volgde. En dat de universiteitsbibliotheek open was (en blijft dat gelukkig ook) zodat je voor een groepsproject kunt afspreken.
Ja een tent zou ik ook echt prima vinden,
Maakt me niet uit. Desnoods een openluchtcollege zolang het niet vriest
Wel goed inzicht over Zweden er zijn namelijk een aantal rechtse meisjes op Twitter die beweren dat er in Zweden helemaal geen Corona maatregelen zijn en het leven daar normaal is
Zoals anderen ook al zeiden bestaat het niet overal uit hoorcolleges en ik kan ook genoeg hbo opleidingen noemen waarbij er minder dan 75 studenten per jaar zitten. Ik ben overigens wel een beetje huiverig hoe het gaat zijn voor personeel en mrt mondkapjes in de gangen. Heb er eerlijk gezegd weinjg vertrouwen in maar ik laat me graag verrassen haha
Ik ben (als personeel-zijnde) eerlijk gezegd best wel bang om besmet te raken door mân studenten, zit er echt mee in mân maag.
Ja mijn vriendin ook, geeft hoorcolleges in Rotterdam maar daar zitten minder dan 75 studenten. Ze heeft zich zo netjes aan alle regels gehouden âŠ
Mijn klasgenoten zijn nu terug van Cherso met neppe pcr testen hoe dan⊠En filmpjes sturen dat ze de avond van tevoren nog met honderden mensen op stap waren. âgelukkigâ begint de opleiding pas 1 sept.
Ik snap je, dat heb ik ook wel een beetje. De groepen die ik les ga geven straks komen dicht bij de 75 denk ik. En als het geen corona is dan komt er waarschijnlijk wel een keer een ander virus voorbij. Zin in.
Een paar collegaâs van mijn oude uni hebben medische mondkapjes gekocht om te dragen tijdens het college geven (niet in NL), ik ben eerlijk gezegd blij dat ik dit jaar niet in hun schoenen sta.
maar als je gevaccineerd bent dan hoef je toch niet heel bang te zijn? Uiteindelijk moet de samenleving toch weer een keer âopenâ toch, en als je volledig gevaccineerd bent hoef je voor mijn gevoel niet echt bang meer te zijn dat je corona oploopt (want als je het al krijgt, zal het een mild griepje zijn).
Ik heb corona gehad en mijn menstruatie is heel laat daardoor zoals bij wel meer mensen voor komt, maar ook mijn hormonen lijken helemaal gek te gaan? De ene dag voelt het alsof ik volop pms/pmdd heb incl vermoeidheid, honger en verdriet, en de andere lijk ik weer bomvol energie en levenslust te zitten. Echt onhandig met acitviteiten en medicatie plannen
Meer mensen hier last van gehad?
Mijn cyclus is niet echt normaal, maar ik werd eerder ongesteld dan ik had verwacht op basis van laatste cycli en ik had overal meer last van. Ik kan niet weten of het door het vaccin komt, maar vond het wel opvallend. Nu vooral nog heel veel rugpijn, ook meer dan anders.
Ik snap wel wat je zegt, maar het is nog helemaal niet zeker wat de gevolgen zijn voor bijvoorbeeld long covid. Die mensen die dat nu hebben worden volgens mij ook niet gerekend tot de ernstig zieken, terwijl het mijn carriĂšre (en leven natuurlijk) aardig zou vernaggelenâŠ
Het idee dat ik geen enkele controle heb op wie ik zie en onder welke omstandigheden - mijn vrienden zie ik niet binnen als zij recent nauw contact hebben gehad met anderen - vind ik heel erg naar. En als er dan hierboven wordt gesproken over feestjes, neppe testbewijzen etcetera dan voelt het in combinatie met de afwezige ventilatie in onze zweetlokalen wel als een kwestie van afwachten tot het raak is
Edit: hiermee betoog ik niet dat het onderwijs per se online moet blijven, maar ik hoop wel dat studenten zich op zân minst bewust zijn van het risico dat hun gedrag kan vormen voor de levens van hun (toch wat oudere, en dus iets meer kwetsbare) docenten.
Deze docent gaat er in ieder geval met gestrekt been in:
âOp deze manier opengaan is onverantwoord. Daarom neem ik ontslagâ - Folia
Ik kan hem voor een groot deel wel volgen. Een vaccinatieplicht vind ik wel ver gaan, maar waarom niet een sneltestcentrum neerzetten en ongevaccineerde studenten (en docenten) verplicht testen? Mondkapjes ophouden tijdens de colleges? Relatief simpele maatregelen en ja, testen kost geld, maar dat kan het Rijk wel even ophoesten toch na al die miljoenen die naar Testen voor toegang zijn gegaan? Ik vrees inderdaad ook dat het fysieke colleges-feest snel voorbij is omdat er uitbraken gaan komen, en we weer helemaal terug moeten naar online. Als docent kun je wel gevaccineerd zijn maar je hebt geen idee hoeveel van je studenten dat zijn. En je kunt dus nog steeds long covid krijgen, of het virus doorgeven aan je kwetsbare naasten.
Overigens zegt iets in mij me wel dat deze UvA-docent geen vast contract had.
80% van de ziekenhuisopnames in DK zijn ongevaccineerde mensen. 68% van de (volwassen) bevolking is gevaccineerd.
Vaccines work!
Er is trouwens inmiddels ook onderzoek waarin ze laten zien dat bij mensen die vanwege bijv. reuma afweeronderdrukkende medicatie slikken na twee vaccinaties (of infectie + 1 vaccinatie) een prima immuunrespons lijken op te bouwen! Dus dat is hoopgevend voor dat deel van de mensen met kwetsbare gezondheid
thelancet.com/pdfs/journals/lanrhe/PIIS2665-9913(21)00222-8.pdf
Ik denk eerlijk gezegd dat als dingen nĂș niet veilig zijn, het dan nooit meer veilig wordt⊠We krijgen toch nooit meer een moment dat zoveel mensen zo recent zijn gevaccineerd?
Naar mijn idee moeten we nu echt volledig op opnames gaan varen, je kunt niet âvoor eeuwigâ dingen niet doen/dicht houden om bijv long covid tegen te gaan. Als individu moet je dat zelf weten, maar vanuit de overheid gaat dat toch niet.
Dit mbt stukje over collegezalen en universiteiten. @Daria @grace
Ik denk dat ik één van de meest riskante beroepen heb als het gaat om covid, maar ik kan me er iig niet meer zo druk om maken. Je kunt je beschermen waar het gaat, en ik denk dat wij voor altijd met mondkapjes blijven werken bij alle luchtwegklachten (welk virus dan ook), omdat het helpt, maar veiliger dan dit wordt het toch nooit�
@Ovenschaal Misschien zie jij dit anders.
Ik zie het ook zo hoor. Zolang het voor de meesten een snotneus is en maar af en toe een ziekenhuisopname op het niveau van een milde griepepidemie⊠dan is dat prima en we moeten er nou eenmaal mee leren leven.