Budget- en besparingstopic

Wij zijn echt aanzienlijk minder geld kwijt bij de jumbo. Ze hebben vaak seizoensaanbiedingen die voor langere periode geldig zijn. Dit zijn ook altijd wel producten die wij kunnen gebruiken.

Bijv:
3 soorten fruit voor 5 euro (appels/druiven/meloenen/frambozen)
2 soorten broodbeleg voor 3,50
2 soorten roerbakgroente voor 3 euro (waarbij sommigen zelfs op 2,75 ps zitten normaal)
Kies en mix vlees en vega voor 8 euro

Dat zijn allemaal dingen die ik in mijn wekelijkse boodschappen meebestel.
In de app kan je inderdaad ook heel makkelijk filteren op van laag naar hoog. Je kan op 1 product ook doorklikken op de rest van de producten die met de aanbieding meedoen. Ik heb bij de jumbo vaak echt meer korting dan bij de AH op de standaard boodschappen.

En het is niet zo dat ik speciaal op de aanbiedingen kook trouwens! Hou ik ook niet van.

Heb het verder niet gecheckt maar heb het gevoel alsof de boodschappen ook bij de jumbo standaard goedkoper zijn. Maar dat heb ik dus niet gecheckt.

Wij bestellen vaak en laten dit dan klaarzetten in de winkel. De kunnen we zo met de auto naar het laaddock rijden en wordt het zo de auto ingetild. Echt ideaal :grin:. Op deze manier scheelt het ons sowieso heel veel. Zo weersta ik alle onzin wat ik tegenkom wanneer ik tussen de gangpaden loop :rofl:

Oh en aansluitend op de info hierboven in de verschillende prijsklassen. Echt nooit geweten trouwens. Mijn jumbo valt wel in de categorie laag/midden

3 likes

Beide Jumbo’s in de buurt vallen onder hoog, fijn 🥲 De Jumbo waar ik niet meer kom (wegens dat we verhuisd zijn) valt natuurlijk weer onder laag, maar aangezien ik heeeel blij ben dat we daar weg zijn en nu hier wonen, neem ik de hoge prijzen maar voor lief haha.

1 like

Oh dat is idd heel anders!

1 like

Huh, de Jumbo in mijn stad op het station valt onder hoog en de Jumbo city die er 300 meter naast zit, valt onder laag. Waar is dit op gebaseerd dan, klinkt niet logisch haha.

Misschien ook qua A locatie? Vestiging bij het station is duurdere huur (denk ik)

Nav discussie met mijn vriend: wat is zuiniger in stookkosten.

A. Thermostaat op 17.5, in de ruimte waar de thermostaat hangt verwarming open draaien en de verwarming in de ruimte waar we zitten open draaien tot het warm genoeg is en dan weer uitzetten (vaak na half uurtje, blijft dan de rest van de dag warm).

B. Thermostaat op 17.5, in de ruimte waar de Thermostaat hangt verwarming dicht laten. Die kamer warmt dus niet op, dus de Thermostaat slaat niet vanzelf af. Verder hetzelfde als A, alle verwarmingen staan dan het grootste deel van de dag uit.

Ik vind A logischer klinken, het lijkt mij dat de ketel blijft proberen de ruimte waar de Thermostaat hangt te verwarmen als het daar kouder is dan ingesteld dus blijft branden terwijl er niks gebeurd (kamer warmt niet op) en de temperatuur op de Thermostaat niet bereikt wordt. Maar in beide opties staat effectief geen enkele verwarming de hele dag aan.

Klinkt nu alsof t heel koud is in ons huis, is ook zo voor de ruimtes waar we niet zitten maar op onze werkplekken is t dus prima warm en blijft het ook warm als de verwarming even aan heeft gestaan. Ruimte waar de Thermostaat hangt is nu 15.5 graden.

1 like

Geen idee maar omg 15.5 is echt koud, voor mij dan :cold_face:

4 likes

Maar ze zitten ook niet in die ruimte. In mijn hele huis is het rond de 12 graden, behalve in de woonkamer want daar zit ik nu.
@Feather ik neig naar optie B maarr dan moet je wel je thermostaat uitzetten zodra die ruimte op temperatuur is. Wij doen optie B vaak omdat de kamer van m’n man niet warm te stoken is en er dan niemand in de woonkamer zit dus het onzin is om die ruimte warm te stoken. Of het efficiënt is weet ik niet.

Ik ga radiatorventilatoren kopen, ik heb er voor de woonkamer 3 nodig (rip 165€), maar ik had gelukkig een duurzaamheidsbon van 70€

1 like

Ik snap optie B niet, als de verwarming niet open staat wordt het toch sowieso niet warm in die ruimte?

Maar dat is dus niet erg want ze zitten niet in die ruimte, ze zitten in een andere ruimte!

2 likes

Ohhhh zo, ik dacht dat ze zaten in de ruimte waar ook de thermostaat hangt, snapte er al niks van

Optie A lijkt mij.
Anders blijft de ketel stoken voor een ruimte die niet opwarmt.
Wij hebben tegenwoordig slimme knoppen op de radiator. Kan heel gericht stoken in een ruimte. De knoppen meten zelf de temperatuur en verwarmen dan alleen gericht in die ruimte.
Zo kan ik bijvoorbeeld de slaapkamer tot 16 laten verwarmen maar het kantoor naar 18.
Gaan ook vanzelf weer uit als het warm genoeg is of het tijdslot over is.
Ideaal vinden wij

7 likes

Ohh dit is echt geweldig. Maar das best een investering zeker?

Ja ik hoor net een behoorlijke investering.
Alles bij elkaar (thermostaat, 4 radiator knoppen en systeem voor in de CV) was ongeveer €500 euro.
Maar, ik kan wel met een app alles lui aanzetten ook als ik nog niet thuis ben :joy::joy:

Maar wij gingen ook een aantal radiatoren vervangen, en hadden per ongeluk iets gesloopt van de CV met klussen.

Ja ik heb dit ook overwogen vorig jaar, maar tis een sociale huur woning en we hebben geen idee waar we hierna heengaan en of het systeem dus mee kan verhuizen.
We hebben nu nog 2 kamers waar we stoken maar 1 van de 2 wordt de babykamer en ik denk dat we die niet zo warm hoeven te stoken??

3 likes

@Vivre @Lemongrab Haha, het klopt wat @Kusjessoldaat zegt inderdaad! In onze eigen werkkamers staat de verwarming aan tot die warm zijn. En dan draaien we ze uit. 'S avonds verwarmen we de benedenverdieping omdat we dan daar zitten.

@Kusjessoldaat Ah ja, ik denk dus dat mijn vriend en ik allebei eigenlijk gelijk hebben. Want in optie A gaat de thermostaat zelf uit en die ruimte is het beste warm te houden dus het is ook niet zo dat het daar zomaar weer afkoelt en hij opnieuw aangaat! Maar dan verwarm je wel een kamer voor niks, dus dan klinkt optie B en thermostaat uitzetten veel duurzamer.

@Flopsyunicorn wooh dit klinkt echt heel ideaal! Ik ga me daar eens in verdiepen, CV moet nog vervangen worden dus kunnen het dan wellicht gelijk meenemen. Ik ben wel heel benieuwd of dit bij ons kan, wij hebben wat vreemde radiatoren omdat die heel oud zijn en daardoor ook veel grotere draaiknoppen al dan normaal.

Wij hebben een systeem van Honeywell. Weet niet precies welke maar kan het altijd even voor je navragen.
Wij gingen toevallig ook over een nieuwere en zuinigere radiatoren dus gelijk dit systeem erop gegooid.

Wij hebben dit soort buizen in elke kamer langs de muur lopen, dus zo lang dat het geval is, is veel geld uitgeven aan het verduurzamen van ook maar iets dat met radiatoren te maken heeft kansloos. Die thermostaatknoppen is puur eigenbelang zodat we alle kamers op de juiste tijden op de juiste temperatuur hebben zonder heen en weer lopen/een keer iets vergeten en eerst in 15 graden te zitten. Paar honderd euro vind ik dan te overzien maar alles vervangen wordt veel duurder en levert weinig rendement. Het grote voordeel van die buizen is wel dat als de verwarming in de eetkamer aan heeft gestaan, die in de slaapkamer niet meer aan hoeft omdat die buis door dezelfde kamers loopt en zoveel warmte onderweg verliest dat je maar 1 van de 2 verwarmingen aan moet hebben. Ze isoleren en aftimmeren is niet overal een optie helaas ivm overige constructie (plafonds die de aftimmering niet kunnen dragen, kozijnen etc) en in de muur wegwerken gaan wij niet meer aan beginnen.

Wij hebben die boven ook tegen het plafond en in de kast van de thermostaat en die hebben we lekker lelijk met isolatiefoam en tape afgeplakt. Ze zitten nog wel in de werkkamer cq washok maar daar hebben we er idd baat bij als het er warm wordt.

Wat ook nog een optie is, is een klein straalkacheltje kopen. Dit is onze oplossing, we hebben een vrij groot huis en moeten heel lang stoken om de werkkamer warm te krijgen. Soms slaat de thermostaat ook uit omdat de kamer waar die hangt warm is. Dat kost aan gas veel meer dan zo’n kacheltje aan stroom verbruikt.

2 likes