Maar dat is toch niet anders dan de badjes die al via China naar Nederland zijn gehaald en al op bol.com staan? Die zijn nu heel populair (hence de prijsstijging), ook op dit forum. Maar je hebt zeker een punt dat aliexpress/alibaba vanuit milieu en arbeidsomstandigheden-oogpunt geen goede keuzes zijn.
Ik sta er gewoon niet achter, zeker omdat je dan ook echt onderdeel van het probleem bent. Zou gewoon voor mij niet goed voelen, zeker als je weet wat voor vervulling zee containers zijn en daarbij ook slecht voor de dieren etc. En idd nog niet te spreken over arbeidsomstandigheden.
Ik vind Vinted trouwens echt duur ben zelf echt een kringloopkoper en omdat ik die prijzen gewend ben, vind ik sommige dingen zo duur daar. Valt me elke keer weer tegen.
En @Penny_Lane
Die gedachte had ik dus ook. Ik kan toch het zo goed de link van die webshop delen zodat iedereen het goedkoper kan kopen… in plaats van al die moeite om maar een beetje geld te verdienen
Heb duidelijk ook niet echt een hosselaar mentaliteit haha
Ik vind het het wel interessant dat sommige mensen de kringloop alleen - of vooral - zien voor mensen die minder bedeeld zijn. Ik probeer zo duurzaam mogelijk te leven door 2de hands te kopen en daarnaast houd ik gewoon van de stijl van de kringloop (zoals borden met ouderwetse bloemetjes etc die je niet in de normale winkel kan kopen). Is het dan weggrissen voor de mensen die het echt nodig hebben omdat ik meer verdien en het bij wijze ook bij de Ikea kan kopen? Mogen mensen die een goed loon hebben dan ook niet op weggeefhoeken op fb zitten? Dan bedoel ik niet voor doorverkoop. Is wel een interessante ethische discussie.
Nee is niet erg vind ik, alleen als je doelbewust naar de kringloop gaat om er zelf financieel beter van te worden ben je wel verkeerd bezig.
Kun je een hint geven wat het is? Ik zit echt diep na te denken haha
Ik hou zelf ook van kringloop en tweedehands, omdat er al zo ontzettend veel spullen op de wereld zijn. Inmiddels heb ik geen minimum inkomen meer, maar koop ik sommige dingen nog steeds liever in de kringloop of via marktplaats, want de kwaliteit van sommige oude meubels is ook gewoon beter. En inderdaad soms wil je een bepaalde stijl die je niet in reguliere winkels kan kopen.
Ik wilde bijvoorbeeld ook graag een bed ombouw via marktplaats/kringloop kopen (en dan nieuwe matrassen) en dat vonden heel veel mensen echt een raar en vies idee? Je hebt toch geld om een nieuwe te kopen? Maar daar ging het mij niet om, ik wilde gewoon liever geen nieuwe kopen (zelfs mijn man, die ook van tweedehands spullen houdt, vond een tweedehands bed een stap te ver, ik zie nog steeds het probleem niet? In een hotel lig je ook op een bed waar andere mensen op hebben geslapen…)
Hetzelfde met kleding, er is al zoveel op de wereld, we hoeven niet alles altijd nieuw te kopen.
Snap echt niet wat er vreemd is aan de ombouw van een tweedehands bed? Zelf vind ik nieuwe matrassen voor mezelf wel een fris idee. Voor mijn dochter had ik wel een tweedehands bed met tweedehands matras gekocht. Vond ook iemand vreemd, snap het probleem echt niet?
En idd helemaal mee eens, er is al zoveel meuk op de wereld.
Huh nee dat snap ik ook niet hoor, matras kan ik begrijpen als mensen dat niet fijn vinden maar een ombouw is gewoon een meubel zoals een tafel. Je ligt toch niet met je blote gat over de houten hoofdsteun te schuren ofzo. Nouja meer tweedehands meubels voor mensen die er wel blij van worden i guess
Wij zijn aasgieren, want al onze dure spullen hebben we gratis viavia (wel tweedehands dus) gekregen Ook het bed waar we op slapen inclusief auping-matras, dat was van de oma van mijn vriend. Ik heb er nog nooit over nagedacht dat dat vies zou zijn eigenlijk.
Haha! Je weet niet wat voor standjes mensen doen! En dan nog denk ik, ja doekje er over heen.
Ik heb zelf ook wat tweedehands meubels, maar ik heb wel altijd moeite met de geur die er vaak aan zit. De geur van mensen hun huis trekt vaak zo in spullen. Die ruik ik ook nog na schoonmaken. Ik ben een aansteller, maar dat vind ik vaak goor.
Ik ben wel blij dat er hier medestanders zijn voor een tweedehands bed ombouw
Ik moet wel zeggen dat de meeste mensen die er bezwaar tegen hadden, ook tegen tweedehands kleding waren. Vooral voor baby’s en kinderen niet. Want stel je voor een baby heeft dat kleding setje helemaal onder gepoept of gespuugd
Ik denk dan: in de wasmachine en klaar ermee toch…
Maar zo heb je denk ik altijd twee kampen als het om tweedehands spullen gaat.
Het zijn wasbare luiers hahaha daar is blijkbaar een levendige (tweedehands) handel in. Dat is wel echt goed voor het milieu, tweedehands wasbare luiers. Is gelijk een besparingstip trouwens (nieuw of tweedehands wasbare luiers) als iemand een baby heeft.
Ik heb een gratis bed van marktplaats afgehaald incl goede lattenbodems! Slaap er niet minder op en kon het geld wat ik ermee bespaarde steken in een matras.
Ligt er wel aan wat je zoekt! Dingen van merken als Sezane zijn best wel prijzig, maar H&Mtjes staan er wel vaak voor een paar euro op. Maar ik vind het ook wel de sport om koopjes te jagen op Vinted haha. Ik heb gister een mooie zijden (!) jurk van Sandro gekocht voor 8 euro omdat de knoopjes misten. Die kan ik er zelf wel weer aanzetten als ik wat nieuwe knoopjes koop. Goeie deal!
Ja die dingen bedoel ik ook meer! Ik hoop dan meteen allemaal designerdingen voor een prikkie te krijgen haha. Maar ik heb nu twee dingen besteld, ben benieuwd hoe ze zijn
Wat is nou de beste (be)spaar-tip die jullie ooit gehad hebben? Ben ik benieuwd naar! Ik zal beginnen, bij mij was het de tip om sparen als vaste last te zien en het geld automatisch aan het begin van de maand over te laten boeken echt het beste idee ooit. Je maakt toch vaak op wat je hebt, en als je nou dat spaargeld er al af hebt, geef je tenminste geen geld uit aan onzinnige dingen dat je anders had gespaard.
Bij mij was de beste tip om niet met potjes te werken, maar ELKE uitgave kritisch/intentioneel te zijn. Als je jezelf een potje van €100 pm geeft voor uit eten en je hebt aan het eind vd maand nog €25 daarvan over, ben je misschien geneigd om die €25 uit te geven om eten te bestellen alleen omdat het nog over is van dat potje. Niet omdat je intentioneel hebt bedacht dat je die dag een prestatie moet leveren waarvoor je jezelf graag wilt trakteren op een lekkere pizza. En daar al de hele week zin in hebt.
Potjes geven prikkels die niet handig zijn, je verliest er je einddoel door uit het oog. Plus het veroorzaakt zoveel onrust in je hoofd als je er een maand overheen gaat, maar dat het lastig is omdat je moeilijk niet mee kon betalen aan het uit eten gaan met je vriendinnen voor iemand verjaardag.
En ik heb het nu over potjes voor uit eten, maar bijv ook kleding. Liever koop je een mooie, goede broek als je hem nodig hebt waar je vervolgens jaren plezier van hebt, dan dat je in de H&M sale gaat scharrelen zonder plan, omdat je nog €30 in het potje kleding hebt zitten die maand en je je toch verveelt.
TLDR: Als je jezelf een budget stelt per categorie (bijv “uit eten” of “kleding”) ben je geneigd dat uit te geven, terwijl dat niet per se nodig is. Je haalt het moment weg waarop je normaal gesproken een goede reden of intentie hebt om iets te kopen en vervangt die door “dit mag want dit pas binnen mijn budget”.
Ik vind jou echt een leuke toevoeging in dit topic.