Afgezien van dat ik doorverkopen puur om er zelf winst te maken een kutactie vind. Is het toch niet zo dat er hier alleen tips gegeven kunnen worden waar iedereen wat mee kan/ aan heeft?
Mijn punt is dat ik vind dat sowieso niemand dit zou moeten doen.
Ik vind dit een beetje een lastig punt, want dan zou je nooit kunnen handelen. Ik ken iemand die zelf huizen leeg haalt van overleden mensen, uiteraard nabestaanden die hem hier voor opbellen. Nabestaanden zijn al vaak blij dat alles weg is en diegene heeft ook wel eens pareltjes die uiteindelijk op Zweedse veilingen komen. Ik ben gewoon benieuwd, heb er zelf nog niet echt een mening over gevormd.
Wat een zwakke reactie. Dit heeft niks met bitchen, de grond inboren of zuur doen te maken, het is gewoon inhoudelijke kritiek. Deal with it.
Couscous met geroosterde groenten! Ik stoom de couscous altijd in groentebouillon en dan bak ik in een pan knoflook, ui, en courgette op, dat meng je met de gestoomde couscous en doperwten en maak je op smaak met kruidend die je in huis hebt. Bij mij is dat meestal iets van vadouvan/korianderpoeder/gemberpoeder/piment. Verder rooster ik kleine trostomaatjes in de oven met olijfolie/peper/zout. De daar serveer ik dan een yoghurtdip bij die ik op smaak maak met wat frisse kruiden zoals sumak, dragon of limoenzest en peper en zout.
Voor de kruiden is het maar net wat je lekker vind, ik heb een heel kruidenkastje vol, dus voor mij is het low budget omdat ik alles al in huis heb. Mocht je dat soort kruiden niet hebben kun je ze eventueel goedkoop scoren bij de Turkse supermarkt, of gewoon kijken wat je zelf in huis hebt.
Andere recepten die ik graag maak en niet zo veel kosten
- Shakshuka
- Burrito’s uit de oven
- Stamppot (Vanavond eet ik spinaziestamppot met geroosterd amandelschaafsel)
- Lasagne
- Allerlei soorten pasta
- Tomatenrisotto
- Pad Thai
- Ramen
Dat vind ik toch wezenlijk anders, dan heeft degene van wie de spullen zijn na het overlijden van die persoon ermee ingestemd en weet ook dat diegene het doorverkoopt.
De verwachting bij een kringloop is dat anderen je spullen kunnen kopen (al dan niet mensen die minder te besteden hebben), niet dat anderen je spullen kopen en doorverkopen voor een hogere prijs (ookal “mag” het).
Maar dit is echt helemaal een verwachting die jij nu verzint. Als ik met mijn dekentje op de kringloop sta, sta ik daar omdat ik mijn spullen makkelijk kwijt wil. Niet omdat ik iets goeds wil doen voor de wereld, dat vind ik ook wel weer een wat arrogante instelling. Boeien wat die ander ermee doet, good for her als zij er nog wat aan verdient. Ik heb geen zin om al dat werk erin te steken.
Wat vinden jullie hier van?
Een artikel (wat je vaak per meerdere koopt) wordt in dit land nieuw verkocht voor 26 euro per stuk. Tweedehands in goede staat wordt het vaak verkocht voor 16-17 euro per stuk.
Ik bestel het voor mezelf bij een buitenlandse website waardoor ik maar 15 euro voor een nieuwe betaal. Ik dacht laatst, als ik dit nou bestel maar het doorverkoop, kan ik het wel voor 20-21 euro wel helemaal nieuw/ongebruikt doorverkopen. Dit wordt in aantallen van 5-10 gekocht door mensen dus als ik er 25 verkoop heb ik 125 euro winst.
Is dit op het randje of gewoon slim?
Weet trouwens nog niet of ik het de moeite waard vind
Ja tuurlijk, maar goed ook dan geldt toch dat er goede spullen worden “weggegrist” van de eigenlijke doelgroep, met welke intentie ze ook weggegeven zijn. Maar goed, dat mág allemaal.
Slim! Als je de garantie hebt dat je het inderdaad kwijt kunt raken voor die prijs.
Mijn budgettip is ook de Lidl haha. Haal al je schoonmaakspullen, verzorgingsproducten sowieso daar. De kwaliteit is meestal heel goed en je bent in 1x klaar, hoeft niet te wachten op aanbiedingen enz.
Mijn andere tip is dat je kruiden ook kan invriezen, als je dus de grote bossen van de markt/turkse supermarkt haalt. perfect voor pesto’s sausjes, of door je gerechten heen. Is alleen niet zo mooi als garnering. Muntblaadjes kan je ook op een bakpapier invriezen en dan in je thee gooien, of snijden en in een ziplockbag.
Ik vind het zowel slim als inhalig eigenlijk, ik zou het zelf niet doen. Vind het net zoiets als concertkaartjes kopen en doorverkopen voor de hoofdprijs omdat het gewild is, daar zijn de meeste mensen ook niet echt over te spreken. Ik vind bijna alle voorbeelden die net in dit topic genoemd worden in dezelfde orde vallen.
Heel veel mensen met een minimaal inkomen zijn afhankelijk van kringloopwinkels. Dan vind ik het weer enorm zuur wanneer mensen met genoeg geld de leukste/beste dingen weghalen om ze weer door te verkopen om nog meer geld te verdienen.
Zou echt willen dat mensen niet steeds aan zichzelf denken om maar meer en meer geld te kunnen verdienen. Maarja, de VVD is nog altijd de grootste partij dus dat zegt wel iets over de mentaliteit van het gros van de mensen
Ik snap echt niet waarom het niet netjes is om voor een lage prijs iets in te kopen en daarna weer duurder door te verkopen. Dat is bijvoorbeeld het bestaansrecht van een occassiondealer, die voegt ook echt niet altijd waarde toe door bijv. gebreken te fixen maar verkoopt de auto direct met winst door. Mensen zijn blijkbaar bereid iets extra’s te betalen zodat iemand anders het voorwerk doet en de pareltjes zoekt.
Vinted of marktplaats vind ik in die zin ook anders dan een kringloopwinkel omdat je bij een kringloopwinkel nog kunt zeggen dat de doelgroep mensen met een laag inkomen is en dat door commercieel koopjesjagen de pareltjes van de kringloop buiten hun bereik komen.
@Ovenschaal ik heb zelf kort nagedacht om die forumbadjes via Alibaba te bestellen en vervolgens op bol te zetten. Op alibaba koop je de badjes voor €25 per stuk, en inmiddels gaan ze in Nederland voor €80 per stuk. Maar then again heb ik de hosselaarsmentaliteit niet en heb ik geen zin om 25 badjes op zolder te hebben staan en verpakkingsmateriaal te moeten zoeken etc. Ik blijf voor altijd een loonslaaf met deze houding denk ik
Sowieso dat dingen mogen en kunnen betekent niet dat iemand het ethisch verantwoord vindt. Ook kan je daarin van mening verschillen dus dat lijkt me prima, maar zoals het mensen vrij staat om zo’n handeltje te beginnen, staat het mensen ook vrij om er iets van te vinden
Ik vind dit soort gesprekken overigens wel fijn want het helpt bij vormen van eigen mening en geeft inzicht. Bijvoorbeeld van die Lidl boxen van too good to go dacht ik eerst oh chill, maar door gesprek met iemand dacht ik ja ik heb dit echt niet nodig, heb genoeg geld voor boodschappen dus gun het liever iemand anders.
Ik ben overigens nu ook blij met vintage insta verkopers waar je thuis nog dingen kan uitzoeken. Maar ik vind daar ook verschillen inzitten. Een meisje die prachtige blouses verkoopt voor 20-30 euro vind ik super want promoot vintage, ook voor kleine portemonnee + ze verdient hier ook gewoon haar geld mee. Maar er zitten ook echt shops bij die voor veel meer dezelfde soort dingen verkopen en dat voelt voor mij minder goed.
Ja, ik heb de berichten gelezen en ik vind kringloop nog iets anders dan vinted of marktplaats (gaf ik ook aan in mijn bericht, maar in eerste instantie was het idee ook om op vinted koopjes te jagen en met winst door te verkopen).
In Groningen heb je kringloopwinkels met de naam Mamamini en een collega was een keer boos omdat het daar zo duur geprijsd is terwijl het voor de minima bedoeld is. Toen pas viel het kwartje. Die naam is echt slim bedacht
Ik vind het hele kringloop spullen opkopen en door verkopen ook een lastige kwestie.
Zelf vind ik het een beetje wrang.
Maar aan de andere kant: als er blijkbaar mensen zijn die 20 euro willen betalen voor een vaasje via een of andere Instagram winkeltje, terwijl je zelf dat vaasje voor 50 cent zou kunnen kopen in de kringloopwinkel… dan snap ik ook wel weer dat iemand daar een inkomstenbron in ziet.
Zelf vind ik dat wel heel kwalijk omdat het ook een groot milieu aspect is. Misschien dat dat een andere discussie is.