Boekenclub: Jonathan Franzen - Kruispunt

Mag ik vragen waar jij een Nederlands luisterboek gevonden hebt? :slight_smile:

1 like

Ga je voor de Nederlandse versie of de Engelse? En waarom?
Ik ga voor de Engelse versie. Als het kan lees ik een boek graag in de originele taal, om zo dicht mogelijk bij de bedoeling van de auteur te blijven.

Wat voor verwachtingen heb bij het boek. Waar hoop je op en waar juist niet op? I
Ik heb al P&P en S&S van Jane Austen gelezen, maar deze niet omdat ik het boek te dik vond (toen ik 12 was overigens). Ik ben benieuwd wat je er van Clueless in herkend.

Lees je vaker klassiekers of valt dit echt buiten je normale leesgenre?
Ik lees wel vaker klassiekers, ook al een aantal van Austen. Dus dit is een leuke aanvulling.

Hoe ga jij aan de slag? Ga je notities maken of juist plakkertjes gebruiken of alles vanuit je hoofd bij de bespreking? Als ik echt iets tegenkom dat ik MOET bespreken dan maak ik er wel een notitie van, maar ik denk dat ik dat vooral uit mijn hoofd dingen ga bespreken.

Niet mijn foto maar ik heb er inderdaad een miljoen van Kluwer haha.

1 like

Superleuk dat er zo veel mee willen doen! Ik hou van dit forum.

3 likes

Ga je voor de Nederlandse versie of de Engelse? En waarom?
Nederlandse versie. Engels is geen probleem, maar soms heb je bepaalde benamingen die je wel echt op moet zoeken (historisch gezien). Nederlands lezen brengt dan toch iets meer ontspanning.

Wat voor verwachtingen heb bij het boek. Waar hoop je op en waar juist niet op? I
Ik probeer mijn verwachtingen neutraal te houden. Ik ga proberen om dit boek zo ‘neutraal’ mogelijk in te gaan en het NIET te vergelijken met P&P (favoriete boek)

Lees je vaker klassiekers of valt dit echt buiten je normale leesgenre?
Ik lees vaker klassiekers!

Hoe ga jij aan de slag? Ga je notities maken of juist plakkertjes gebruiken of alles vanuit je hoofd bij de bespreking?
Denk dat ik veel mentale notities ga maken. Als er dingen opvallen, zullen ze mij denk ik wel bijblijven.

1 like

Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen er nu echt daadwerkelijk meedoen dussss:

• Ik doe mee met Boekenclub #1 :balloon:
  • Ik doe niet mee met Boekenclub #1

0 stemmers

Die heb ik uit de kringloop, echt zo’n gelukstreffer :grinning:

Ik sta nog in dubio of ik nu de complete werken van Austen aanschaf, enkel Emma of dat-ie nog bij de bieb is. Hoe dan ook, ik verheug me. Ik heb de BBC-serie gezien (Jonny Lee Miller!) en ik geneer me een beetje dat ik kennelijk zo’n persoon ben ‘die wel voor de filmversie gaat’. Ben de laatste tijd wel veel meer aan het lezen, en met de herfst op komst is dit perfecte timing.

1 like

Ooh, ik wil graag meedoen maar ik heb nog zoooooveel ongelezen boeken in huis liggen dat ik de aankoop van nog een nieuw boek niet kan verantwoorden. In de bieb is ie er niet en ik heb geen e-reader/lees niet graag op een scherm. Misschien morgen nog eens langs de tweedehandsboekenwinkel

Ik heb ‘m ook in de bieb gereserveerd! Ik lees eigenlijk vrijwel nooit klassiekers, maar ik vind het lastig typeren wat ik dan wĂ©l lees. Vaak een beetje fantasy-achtig denk ik

Ik heb ook nog nooit eerder in een boekenclub gezeten en net als een paar anderen vraag ik me wel af wat we gaan bespreken. Zelf zou ik niet zo gauw denken ‘oh dit wil ik zeggen’, dus ik verwacht ook wel vrij stil te zijn in de discussie, maar ik ga m’n best doen om bij te dragen

4 likes

1. Ga je voor de Nederlandse versie of de Engelse? En waarom?
Engels want ik lees graag in de originele taal.
2. Wat voor verwachtingen heb bij het boek. Waar hoop je op en waar juist niet op?
Ik heb tijdens mijn vakantie net Persuation van Jane Austen gelezen, dus daar baseer ik mijn verwachtingen een beetje op: romantisch verhaal, eigengereide vrouwen en typisch Engelse setting.
3. Lees je vaker klassiekers of valt dit echt buiten je normale leesgenre?
Ik heb dit jaar echt buitensporig veel klassiekers gelezen voor mijn doen, maar ik heb de smaak te pakken dus ben nog niet van plan te stoppen. Ultieme favoriet tot nu toe is Jane Eyre!
4. Hoe ga jij aan de slag? Ga je notities maken of juist plakkertjes gebruiken of alles vanuit je hoofd bij de bespreking?
Ik ga notities maken en plakkertjes gebruiken.
5. Zie je ergens tegen op of heb je juist goede tips? Laat het ons weten. Zo helpen we elkaar.
Ik lees altijd standaard in de ochtend. Ik vind dat echt heerlijk, om iets eerder dan normaal op te staan en dan lekker een uurtje te lezen met een theetje en een bakje havermout!

Twijfel of ik mee doe. Lijkt me niet echt een boek voor mij

1 like
  • Ik koop het boek nieuw
  • Ik koop het boek tweedehands
  • Ik heb het boek al
  • Ik leen het boek van de bieb
  • Ik leen het boek van iemand anders
  • Ik koop het boek digitaal
  • Ik download het boek gratis (legaal)

0 stemmers

Ga je Emma in het Nederlands of Engels lezen (of luisteren)? Ik ga gewoon voor de Nederlandse versie, dat vind ik zoveel fijner lezen, maar als ik al die posts hierboven zie heb ik het idee dat ik een van de weinigen ben.

• Nederlands
  • Engels
  • Andere taal

0 stemmers

Hoewel ik twijfel want het gratis ebook is ook aantrekkelijk.

Ik heb het boek zowel in het Engels als in het Nederlands, maar ik begin met Engels. Als dat me te lang gaat duren, switch ik naar Nederlands.

1 like

Het Engelse ebook is gratis en ik lees sowieso veel in het Engels dus dan is de keuze snel gemaakt.

Ik had een luisterboek gevonden op Google Podcasts, maar wat werd dat verschrikkelijk irritant voorgelezen. Denk dat ik toch maar gewoon het normale eBook ga downloaden.

1. Ga je voor de Nederlandse versie of de Engelse? En waarom?
Ik ga voor de Engelse versie, omdat ik altijd in het Engels lees.

2. Wat voor verwachtingen heb bij het boek. Waar hoop je op en waar juist niet op?
Geen idee, nooit eerder iets van Jane Austen gelezen, dus ik ben benieuwd.

3. Lees je vaker klassiekers of valt dit echt buiten je normale leesgenre?
Ik lees nooit klassiekers, dit valt ver buiten mijn normale leesgenre (Epic) fantasy, maar dit is Ă©Ă©n van J. K. Rowling’s favoriete boeken, dus ik ga het maar proberen :rofl:

4. Hoe ga jij aan de slag? Ga je notities maken of juist plakkertjes gebruiken of alles vanuit je hoofd bij de bespreking?
Ik maak eigenlijk nooit notities als ik lees, maar ik ben wel benieuwd naar hoe anderen dit doen.

Nooo, ik heb Pride and Prejudice in deze uitgave. Als ik had geweten dat ik Emma ook in die uitgave had kunnen krijgen had ik die gewild :frown:

1 like