Bodypositivity

Super goed dat je het gaat verkopen! Ik heb precies hetzelfde meegemaakt dus ik weet hoe je je voelt. :heart: Inmiddels wel weer minder oke met mijn lijf helaas vanwege mijn gezondheid, maar dat is bijzaak :sweat_smile: . Ik heb alles weggezet omdat ik er nog niet klaar voor was om de kleding weg te geven. Wat voor mij hielp was gewoon leuke nieuwe kledingstukken kopen die wel passen en waar je je wel goed in voelt. De rest zou ik inderdaad of weggeven of ergens bewaren waar je ze niet steeds ziet!

Verder is het oke om af en toe verdrietig te zijn, laat niemand je wijsmaken dat je iedere dag 100 procent oke moet zijn met je lichaam. Volgens mij heeft iedereen wel eens mindere dagen. En zo niet good on them, maar niet per se voor iedereen haalbaar. Het is al super fijn dat je blij bent met hoe je eruit ziet, ongeacht welke maat je hebt. Verandering hoort nou eenmaal bij het leven en dat geldt voor je lichaam net zo! Het leven zou ook maar saai zijn als iedereen er van geboorte tot sterven precies hetzelfde uitzag toch!:thinking:

1 like

Lief :relaxed: Het gaat echt met vlagen. Gelukkig is het over het algemeen een neutraal gevoel, maar ik kan me af en toe ook heel verdrietig voelen (en soms dus ook heel blij haha). Ik moet wel zeggen dat ik ook ongesteld was toen ik het postte en alles heel hard binnenkwam, vandaag is het allemaal niet zo erg. Zondag heb ik veel van m’n zomerkleding nog eens gepast en alvast een deel op Vinted gezet. Vandaag of morgen wil ik daarmee verder.

Wat je zegt over leuke kleding klopt helemaal! Eerder vond ik de zomer de meest verschrikkelijke periode, omdat ik niet wist wat ik aan moest trekken en me in alles onzeker voelde. Vorig jaar of twee jaar geleden had ik besloten dat me dat niet meer ging gebeuren en toen heb ik wat jurkjes gekocht waarin ik me wél fijn voelde. Ook heb ik toen een high-waisted bikinibroekje gekocht, dat maakte voor mij echt een groot verschil. Ik vond zwemmen toen voor het eerst leuk omdat ik niet de hele tijd op m’n lichaam lette maar gewoon ging zwemmen. Ik heb m’n bikini en badpak ook nog even gepast zondag en ik voelde me er comfortabel en zelfs een beetje sexy in, dus dat is fijn.

1 like

Een poosje geleden heb ik bedacht ik wilde gaan sporten, omdat ik had bedacht dat het fijn zou zijn om wat sterker en fitter te zijn. Echter heb ik altijd in m’n hoofd een stemmetje dat zegt “je moet afvallen :smiling_imp:” en daar wil ik graag van af. Ik ben over het algemeen wel blij met hoe ik eruit zie en zou dat gevoel graag willen versterken. Ik hield me dus voor dat ik niet wil sporten om af te vallen, maar dat is best moeilijk om vol te houden.

Door omstandigheden heb ik me nog niet ingeschreven bij de sportschool en heb ik maar 1 les bodypump gehad. Ik vond het een pittige les, omdat ik de oefeningen (nog) niet goed kan. Ik deed alles wat langzamer dan de rest, stapte naar links als je naar rechts moest en weet van veel oefeningen niet wat de juiste houding is en deed daarom veel ‘verkeerd’. De les was op zich leuk genoeg om nog eens de gaan, maar ik twijfel of het wel wat voor me is. Vooral omdat ik bang ben dat dat stomme stemmetje de overhand neemt en dat mijn drijfveer dan afvallen is. Het voelt ook een beetje als te veel naast werk en rijles, omdat ik dan op 3 plekken moet presteren. In het verleden heb ik wel eens yoga gedaan en dat vond ik erg leuk. Daar werd ik ook een beetje sterker van in m’n buik en rug, maar daar lag de focus meer op ontspanning waardoor dat stemmetje ook minder ruimte kreeg. Ik zit eraan te denken om dat weer te doen.

Nou ja, heel verhaal maar misschien herkent iemand dit. Ik zie dat ik ook de laatste was die de vorige keer in dit topic reageerde, maar ik hoop dat er meer mensen komen posten want ik vond het juist wel een fijne plek.

1 like

Ik herken dit heel erg maar ik vind de echte stemmen van de buitenwereld hierin nog veel ergerlijker dan mijn eigen stem. “Huh maar jij sport toch veel? Hoezo ben je dan nog steeds niet afgevallen?” of “Ja hoor, hahah alsof jij veel sport!!” * kijkt van boven naar beneden en weer terug *

Oke sorry hier heb je niets aan. Maar wat op zich kan helpen is om je focus te proberen te verleggen naar meetbare dingen op gebied van gezondheid die op den duur verbeteren. Zoals je uithoudingsvermogen, het aantal pushups dat je kunt maken of de uren slaap die je behaalt. Ik merk in ieder geval bij mezelf dat als ik daar mee bezig ben ik altijd wel genoeg en voedzaam wil eten omdat ik anders weet dat ik weinig progressie boek.

2 likes

Ik zou vooral doen waar je gelukkig van wordt. Word jij gelukkig van body pump? Lekker doen toch. Doe je liever yoga en krijg je daar meer energie van? Dan lekker dat doen! En maak je geen zorgen over dat het de eerste keer niet perfect ging. Ik vond body pump ook juist een les waar je een beetje aan moet wennen voordat het allemaal op het ‘goede tempo’ gaat en je alles mee kan doen.

Niet op jouw verhaal gericht, maar ik vind het wel jammer dat sport in het algemeen nog zo automatisch gekoppeld wordt aan afvallen. Ik heb echt te vaak aangeraden gekregen van instructeurs op m’n vorige sportschool dat ik veel cardio moest gaan doen en met lichte gewichten trainen, ook voordat ik ook maar afvallen noemde.

Totdat ik dus ging sporten met een PT en een paar trainingssessies deed met een instructrice bij een nieuwe sportschool. Beide hebben nooit het woord afvallen genoemd in combinatie met sporten en zij waren juist heel erg gefocust op vrouwen laten zien dat krachttraining (vooral met veel gewicht opbouwen ook) ook heel tof kan zijn.

En sindsdien vind ik sporten ook oprecht heel leuk. Ik wil gewoon met trillende benen de sportschool uitlopen omdat ik met meer gewicht kon hip thrusten dan de vorige keer. Of met een paars hoofd van m’n rocycle fiets afstappen. Daar krijg ik energie van. Mij maak je niet blij met uren op de loopband en workouts met gewichten van maximaal 2 kilo.

3 likes

Ja vind ik ook jammer. En ik vind het ergens ook raar dat die consensus er nog steeds lijkt te zijn: sporten = afvallen. Er is toch inmiddels al meer dan genoeg wetenschappelijk onderzoek geweest dat het tegendeel bewijst. Waarom blijft dit toch zo’n hardnekkig fabeltje. Echt niemand is hiermee geholpen en het helpt stigmatisering alleen maar in de hand.

2 likes

Ja, heel jammer inderdaad. Ik ben er denk nog even niet aan toe met al m’n andere verplichtingen om buiten de deur iets nieuws te proberen. Denk dat ik hoepelen weer op ga pakken en proberen om zo lang mogelijk de hoepel hoog te houden. Ik zie Saske dat vaak doen en het lijkt me vet om dat ook te kunnen. Dan ligt de focus op iets anders dan afvallen, maar het is wel meetbaar (wat jij ook zei over uithoudingsvermogen en dergelijke). En ik word altijd heel vrolijk van hoepelen, dus dat is ook fijn.

@lisaanna wat goed dat je nu een fijne trainer hebt gevonden! M’n zusje doet ook aan krachttraining en ze zei dat ik wel een keer met haar mee kon. Misschien dat ook maar eens proberen. Ik vind het wel fijn als iemand me tijdens de oefening tips geeft over m’n houding, want ik doe het makkelijk verkeerd :stuck_out_tongue:

1 like

Ah ik zou als ik jou was lekker wat anders zoeken hoor. Klinkt echt ingewikkeld, dat gehups in pasjes, en vooral het gevoel dat je moet presteren! Ik ben sinds deze maand dus ook weer aan het sporten en vind het echt heerlijk. Heb bewust mijn weegschaal even opgeborgen, want ik ben wat te zwaar, maar wil het sporten niet voor het afvallen doen nu. En ik merk dat ik me energieker voel, sterker ben en me vooral mentaal beter voel. En daar doe ik het voor!

Als je wilt mag je trouwens ook wel een keertje mee :smiley: Ik vind dit soort work-outs dus echt heel leuk, met de focus op sterker en fitter worden ipv calorieën verbanden.

1 like

Haha ja je omschrijft het precies zoals ik het ervoer: ingewikkeld. Ik heb m’n weegschaal een tijdje geleden de deur uit gedaan en dat was een hele goede beslissing. Ik kan aan strakker wordende kleding ook wel merken dat ik ben aangekomen, daar heb ik geen weegschaal voor nodig 💁 Fijn dat je plezier hebt in het sporten en dat het je zoveel oplevert.

Leuk! Wat voor soort lessen doe jij?

1 like