Bizarre, interessante weetjes

Ik vind dit echt leuk om te weten!

1 like

Zo leuk hahah! Tegelijk jarig zijn met de Stambitch van het forum, dreams do come true!

3 likes

Ik ben op dezelfde dag jarig als @coffeebreaks :sunglasses:

1 like

Ik ben tegelijk jarig met @Twijfelaar maar dat wist ik al!

1 like

De pol is al gesloten maar ik ben op dezelfde dag jarig als @anon91490777

Je verwacht dat verjaardagen (die willekeurig verdeeld zijn over een jaar) dan ook gelijkmatig over de dagen verdeeld zijn, dus dat in een groep van 600 elke dag ongeveer 2 mensen jarig zijn, omdat dat in ons brein is hoe ‘willekeurig’ werkt. Maar in praktijk is dat helemaal niet hoe willekeurig werkt, willekeurig volgt niet een eerlijke verdeling over alle dagen van het jaar, dus het voelt paradoxaal dat je al bij zo’n kleine groep dubbele verjaardagen krijgt.

6 likes

Interessant hersenfeitje; het plotselinge zonder aanleiding verliezen van je geurvermogen kan een vroege indicatie van dementie zijn

3 likes

Kun je het misschien nog iets verder uitleggen? Wikipedia vind ik niet echt helder maar jouw uitleg wel

Het gaat er niet om of de verjaardagen wel of niet gelijk verspreid zijn over het jaar. Hoe de verjaardagen verspreid zijn is niet van belang voor de formule.
Het gaat erom dat de kans dat iedereen in een groep van 23 op een andere dag jarig is 0,493 (49,3%) (voor de eerste persoon zijn er 365 opties, voor de tweede 364, enz, tm de 23ste 343 opties. Dat vermenigvuldig je met elkaar en deel je door het totaal aantal opties nl 365 tot de macht 23)
De kans dat niet iedereen op een andere dag jarig is (dus dat minimaal 2 mensen dezelfde verjaardag hebben) is 1 - 0,493 = 0,507 (50,7%).
De gaan er dus juist van uit dat er een even grote kans is dat iemand op elke dag van het jaar jarig is.
Als het niet klopt wat ik zeg hoor ik het graag, wiskunde is al weer een paar jaar geleden

2 likes

ooh mijn vader heeft dit :frown:
Ik ga het maar niet tegen hem zeggen die ouwe hypochonder
(hij is nog maar 56 jaar)

Er bestaat een kwal die in theorie onsterfelijk is doordat hij nadat hij geslachtsrijp is, weer terug kan keren naar een ‘immature’ status. Dus hij begint zijn levenscyclus weer opnieuw. In theorie kan dit oneindig doorgaan, maar ze worden vaak opgegeten door roofdieren of gaan dood aan ziektes. (Wie meer wilt weten, zoek op: Turritopsis Dohrnii).

Beerdiertjes (of Tardigrada) zijn beestjes van een halve milimeter die onder bizarre omstandigheden blijken te kunnen overleven. Ze komen dan ook vrijwel overal te wereld voor, ongeacht de temperatuur. Ook kunnen ze leven in zwavelbronnen. Ze kunnen extreme temparturen, periodes van droogte, UV en röntgenstraling en zuurstofgebrek allemaal overleven.

Nog wat hardnekkige uitspraken ontkrachten:
Konijnen zijn geen knaagdieren, maar haasachtigen
Honden zien niet in zwart-wit, ze zien in een range van groen/geel tot blauw.
Wij stammen niet van de chimpanzee af, maar hebben een gezamelijke voorouder.

23 likes

Nou het is niet zo dat áls je het hebt, je gegarandeerd dement wordt hoor! Er is een associatie, geen causatie; dat wil zeggen dat er meerdere oorzaken zijn, en ze weten dat dementie een daarvan kan zijn, maar het kan bijvoorbeeld ook door een een heftige verkoudheid komen. 56 zou ook wel heel vroeg zijn, mijn oma had dit rond haar 76ste ofzo en is nu 10 jaar later aan het dementeren. Dus ik denk dat er geen reden tot paniek is!

1 like

Interessant dit! Ik kende het beerdiertje niet dus zocht 't even op en wat zien die er grappig uit zeg! Jammer dat je ze niet met t blote oog kan zien haha.

1 like

Mijn vader (65) en zus (31!!) hebben dit beide. Hoop niet dat dat altijd opgaat… :disappointed_relieved:

Oh haha eerst verder lezen voordat ik reageer voortaan…

1 like

Haha nee misschien had ik het in de beginpost erbij moeten zetten als disclaimer! Maar ik vind het vet interessant als ik nu terugkijk op mijn oma’s ervaring! Maar die was toen al echt ouder, natuurlijk. Dus niet in de stress raken! <3

Mensen met down krijgen allemaal dementie. En vaak start dit al vanaf hun 45e jaar.

1 like

Ook bij de Ziekte van Parkinson is reukverlies een mogelijk eerste symptoom. Maar goed, zijn beiden neurodegeneratieve aandoeningen.

@Flopsyunicorn Zij hebben een verhoogd risico op de ziekte van Alzheimer. Niet alle mensen met down krijgen per definitie Alzheimer.

2 likes

Zie, toch niet goed opgelet bij mijn cursus toen :joy:

Een familielid van mij met Down heeft dit nu, heel schrijnend om te zien gebeuren :disappointed: