Bijzondere huizen op Funda

Ohh wat een droom!

Die heb ik volgens mij al eens voorbij zien komen hier, staat al een tijdje te koop. Idd heel gaaf, maar wel een beetje donker lijkt me.

Ik vind het cool maar die main slaapkamer heeft ook wel iets horrorfilm-achtig met die glazen kooi er rond… * denkt aan de serie You *

1 like

Haha ik moest al denken aan hannibal en toen ging ik dat opzoeken en vond dit

13 likes

https://www.funda.nl/koop/amsterdam/appartement-41866792-boomstraat-7-iii/

Dit is zo raar… Het appartement heeft een woz-waarde van meer dan een ton meer maar staat voor nog geen 2 ton op funda. En het is ook al verhuurd voor nog geen 200 euro terwijl de vve kosten per maand al 300 zijn! Hoe raar. Zou dan de vraagprijs een lokkertje zijn ofzo.

Dat moet wel een heeeeel klein kamertje zijn

Er staat wel dat het achterstallig onderhoud heeft en het is een Rijksmonument (lastiger om vergunning te krijgen). Misschien dat het voor particulieren gewoon nooit rendabel gaat zijn omdat er zoveel verbouwd moet worden.
Wel vreemd indd.

Dat is dus de adder onder het gras, het is verhuurd. Die huurder kun je er niet uitgooien, je kunt de huurprijs maar minimaal verhogen, en je gaat dus verlies maken op dit huis. Dan is het hopen dat de huurder in de komende jaren het loodje legt (iemand met zo’n lage huurprijs moet er al lang wonen) zodat je de huur kan verhogen naar iets Amsterdams als €1300, maar als je een beetje pech hebt wordt de huurder 110 en zit je nog 40 jaar met een verliesgevend pand in je portefeuille.

10 likes

Ja dit. Wel echt bizar, op zo’n locatie nog geen 200 euro pm betalen voor 44 m2.

1 like

Kun je het huurcontract niet gewoon opzeggen? Er is vast een opzegtermijn waar je je aan moet houden, maar je hoeft hoop ik toch niet te wachten tot de huurder dood neervalt? Of mis ik iets?

1 like

Je mag denk ik alleen het huurcontract opzeggen als je er zelf wil gaan wonen, maar anders heb je niet echt een reden om de huurder eruit te kicken. Verbaas me wel over die lage huur… want in de vrije sector mag je de huur gewoon jaarlijks verhogen, dus snap niet zo goed dat iemand daar kan wonen voor minder dan 200 euro haha

Als huurder heb je huurbescherming zodat je niet zomaar uitgezet kan worden. Heb het gister toevallig nog opgezocht omdat ik klachten heb over mijn verhuurder en ik bang was dat ik eruit gezet word als ik teveel klaag haha.

Maar val je met deze huur niet onder de huursubsidie en volgens mij gelden dan gewoon die regels, of je het nu van een woningbouw huurt of van een particulier. Maar dan mag je nog de huur elk jaar met max ^6% verhogen dacht ik.

En ook @Leilouka ik snap dat je iemand er niet zomaar uit kunt zetten van ene op de andere dag, maar het lijkt mij dat je wel met een termijn of vergoeding een huurcontract kunt opzeggen?? Ik ken de Nederlandse huurwet totaal niet, maar het zou toch absurd zijn dat je als verhuurder voor eeuwig vast zit aan je huurder, tot die zelf beslist te vertrekken of overlijdt?
Hier is het volgens mij zo dat korte termijn verhuring in principe niet vroegtijdig opgezegd kan worden door de verhuurder, en langetermijn moet er een vergoeding betaald worden aan de huurder. Maar je zit er nooit voor altijd aan vast, en dat lijkt me ook heel logisch.

1 like

Hebben hier gelukkig huurbescherming, anders zou heel Amsterdam al afgekocht zijn om voor 400K+ te verkopen.

Er zitten wel wat boeven bij die het proberen en een halve straat uitkopen (om daarna weer met visgraatvloer en zwarte deurposten erop te gooien).

“Blackstone heeft, zacht gezegd, nogal een naam. De Verenigde Naties hebben eerder dit jaar de praktijken veroordeeld van grote investeerders die betaal­bare woningen opkopen, opknappen, de huren verhogen en bestaande huurders uit hun huizen zetten. Blackstone kreeg een brief waarin stond dat de manier waarop ze huizen opkoopt en bewoners behandelt, in strijd is met internationale mensenrechten, zoals het recht op een huis.”

2 likes

Haha nou huurders staan heeel sterk in onze wet, dat weet ik wel. Dit zijn de geldige redenen om als verhuurder op te zeggen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/wanneer-mag-mijn-verhuurder-het-huurcontract-opzeggen

En als je dus een huis koopt met een huurder erin en je wil er zelf wonen, dan moet je alsnog 3 jaar wachten nadat je de huurder hebt gemeld dat je de nieuwe eigenaar bent :’)

2 likes

Wow wat gek, ik las dit eerst dat je gewoon een max van 6 maanden opzegtermijn hebt, maar dat kan dus alleen in die specifieke situaties zoals eigen gebruik of nieuwe huurovereenkomst ed! Ben er ook helemaal voor dat je als huurder goed beschermd wordt hoor, maar dit vind ik gevoelsmatig wel vergaand. Dan verpest je als eigenaar eigenlijk de waarde van je huis wanneer je het met een langdurig contract zou verhuren?
Nu is de huurmarkt tussen België en Nederland hoe dan ook helemaal anders, dus kan het ook lastig vergelijken natuurlijk!

Edit: al kan ik me wel vinden in maatregelen die ervoor moeten zorgen dat mensen huizen kunnen kopen om zelf in te wonen, ipv om ze te verhuren om er winst mee te maken!

Neiinnn, hoofdregel is: koop breekt geen huur. Je zit als huurder echt heel veilig als je gewoon netjes je huur betaalt enzo. Tuurlijk kun je onderhandelen en proberen de huurder er uit te kopen, maar als hij nee zegt dan heb je gewoon pech.
Alleen onder dringende redenen eigen gebruik mag het, en vaak komt het dan wel tot de rechter. En natuurlijk als een pand onveilig is door de bouwkundige staat oid.

1 like

https://www.funda.nl/koop/zwolle/huis-41890819-jac-p-thijsselaan-140/#foto-27

Niet mega raar, maar dan heb je een huis van 4,5 ton en dan leg je nergens een vloer neer? Vooral op de tweede verdieping lijkt het niet bepaald op een gietvloer haha. Geld was op denk ik

1 like

Huh apart vloertje wel ja?
En wat is dat ronde ding in de keuken (inbouw):crazy_face: